• Anonym

Föda i Norge - Hur gå tillväga?

Hej!

Jag är svensk och bor i Sverige, men önskar föda mitt barn i Norge. 
    Är det någon här som fött i Norge och har lite information om hur man går tillväga?
    Måste man göra någon slags ansökan till det BB man tänkt föda på?    

• Svar på tråden Föda i Norge - Hur gå tillväga?
  • Anonym

Gäller inte samma relgler där som i andra länder, att du får betala själv? Kan vara värt att kolla upp då det inte direkt är billigt i Norge.

Sen föder du inte på BB, utan på förlossningen. BB kommer du till efter du fått (det är eftervårdsavdelningen). De kan ju inte neka dig att föda om du bara dyker upp på en förlossning och ska föda, men du kan som sagt bli tvungen att betala själv och är du nära gränsen och det inte är akut så kan de nog skicka hem dig igen också.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-01 21:27:12 följande:
    Gäller inte samma relgler där som i andra länder, att du får betala själv? Kan vara värt att kolla upp då det inte direkt är billigt i Norge.

Sen föder du inte på BB, utan på förlossningen. BB kommer du till efter du fått (det är eftervårdsavdelningen). De kan ju inte neka dig att föda om du bara dyker upp på en förlossning och ska föda, men du kan som sagt bli tvungen att betala själv och är du nära gränsen och det inte är akut så kan de nog skicka hem dig igen också.

Nja, jag vet så mycket som att Sverige måste godkänna att jag föder i Norge, just för att det kostar dem pengar. Men jag är osäker på om jag även måste göra en ansökan till Norge eller om det bara är att åka in..

Vad menas med inte akut? Ska jag föda så ska jag väl föda.. kan väl inte anses som inte akut.. :D   
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-01 21:35:20 följande:
    Nja, jag vet så mycket som att Sverige måste godkänna att jag föder i Norge, just för att det kostar dem pengar. Men jag är osäker på om jag även måste göra en ansökan till Norge eller om det bara är att åka in..

Vad menas med inte akut? Ska jag föda så ska jag väl föda.. kan väl inte anses som inte akut.. :D   
    Jo, det kan det göra. Om du åker dit nära ditt förlossningsdatum så räknar du ju med att föda där, det är inte samma sak som att du föder för tidigt exempelvis och inte hade kunnat veta själv att det skulle hända.

Jag tror du kommer få svårt att få FK att godkänna att du föder i Norge när vi har förlossningsvård i Sverige och du bor här. Har du några särskilda skäl till att föda just där?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-06-01 21:41:27 följande:
    Jo, det kan det göra. Om du åker dit nära ditt förlossningsdatum så räknar du ju med att föda där, det är inte samma sak som att du föder för tidigt exempelvis och inte hade kunnat veta själv att det skulle hända.

Jag tror du kommer få svårt att få FK att godkänna att du föder i Norge när vi har förlossningsvård i Sverige och du bor här. Har du några särskilda skäl till att föda just där?

Speciellt svårt tror jag inte att det är då väldigt många som bor här väljer att föda i Norge. Anledningen är att det är dubbelt så långt till en svensk förlossning. Fast det jag vet är att jag inte får åka in till Norge om förlossningen skulle sätta igång tidigare än två veckor före beräknad förlossning.. då måste jag åka till förlossningen i Sverige. Skulle det även hända mig eller barnet något på förlossningen i Norge så att vi behöver vidare vård så skickas jag tillbaka till Sverige. Men jag får ringa till Norge och undersöka saken närmare :)
  • Anonym (10)

Jag födde i Norge för 2 år sedan, bor i sverige.

Om det fungerar på samma sätt där du bor som här så får du föda i Norge om du har din journalkoipa utskriven på papper. Den får du av din bm när det närmar sig bf. Då får du även fylla i några blanketter som du skall ha med dig in. Har du inte detta och förlossningen startar så är det Sverige som gäller. Allt för att det blir väldigt krångligt utan som jag förstod det..
    efteråt så skickar sjukhuset i Norge kopior till de svenska myndigheterna och detta kan ta lite längre tid innan du får svenskt personnummer osv på barnet.
    Är det ett sjukhus där det brukar komma Svenskar så vet de ju hur det går till och borde inte vara några problem.

Svar på tråden Föda i Norge - Hur gå tillväga?