• Anonym

Precis plussat och handlat hem ostbricka!

Köpte hem massa goda ostar och kex jag tänkte ha ikväll.. dessertostar, brieost, pikantost m.m.
    Och ja nu har jag plussat ikväll :) Så ska jag skippa ostarna? Vad hade ni gjort :)

• Svar på tråden Precis plussat och handlat hem ostbricka!
  • Lilltösan

Jag hade skippat ostarna Säkra ostar under graviditeten ?Hårda ostar: hushållsost, grevé, cheddar, edamer, emmentaler, fetaost, gouda, gruyere, halloumi, havarti, jarlsberg, manchego, paneer, parmesan, pecorino (hård), provolone. ?Mjuka ostar: vitlöks- eller örtkryddad ost, keso, cream cheese, fetaost, getost som inte är mögelost, mascarpone, mozzarella, mjukost i tub, ricotta. ?Yoghurt, probiotiska yoghurtdrycker, syrade mjölkprodukter och creme fraiche är säkra att äta. Ostar du bör undvika under graviditeten ?Vitmögelost: brie, blue brie, cambozola, camembert, chaumes, chevre (getost med vitmögelyta), pont l'eveque, taleggio, vacherin-fribourgeois. ?Grönmögelost: bergader, bleu d'auvergne, dolcelatte, gorgonzola, roncal, roquefort, stilton, tomme. ?Mjuk opastöriserad ost, även gjord av get- eller fårmjölk: chabichou, pyramide, torta del cesar.

• Anonym
    Lilltösan skrev 2012-06-01 22:20:35 följande:
    Jag hade skippat ostarna Säkra ostar under graviditeten •Hårda ostar: hushållsost, grevé, cheddar, edamer, emmentaler, fetaost, gouda, gruyere, halloumi, havarti, jarlsberg, manchego, paneer, parmesan, pecorino (hård), provolone. •Mjuka ostar: vitlöks- eller örtkryddad ost, keso, cream cheese, fetaost, getost som inte är mögelost, mascarpone, mozzarella, mjukost i tub, ricotta. •Yoghurt, probiotiska yoghurtdrycker, syrade mjölkprodukter och creme fraiche är säkra att äta. Ostar du bör undvika under graviditeten •Vitmögelost: brie, blue brie, cambozola, camembert, chaumes, chevre (getost med vitmögelyta), pont l'eveque, taleggio, vacherin-fribourgeois. •Grönmögelost: bergader, bleu d'auvergne, dolcelatte, gorgonzola, roncal, roquefort, stilton, tomme. •Mjuk opastöriserad ost, även gjord av get- eller fårmjölk: chabichou, pyramide, torta del cesar.

Oj vilken bra info.. den ska jag spara :) Tack! Attans med.. får väl skänka bort osten då.. undra vad man ska skylla på?, så ingen fattar?!
  • Anonym

Hur är det med gräddfil egentligen? Är inte det typ gammal mjölk? :)

• Lilltösan

Pastöriserad mjölk, fil, gräddfil, creme fraiche, yoghurt skall välan gå bra

• Lilltösan

Fast det är klart, du kan gratinera din ost i ugnen då ska det fungera ändå

• Mynta

Upphettade ostar går bra, så gör en sås eller släng dem på en pizza. Och GRATTIS till plusset!

• Lilltösan
    Lilltösan skrev 2012-06-01 22:30:58 följande:
    Fast det är klart, du kan gratinera din ost i ugnen då ska det fungera ändå

All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.
  • CA81

Vad händer med fostret om den mejerivaror inte är pastöriserade? Vi har själv mjölkkor och dricker opastöriserad mjölk, gjorde detta även under graviditeten i lagom mängder. Tro det eller ej men vår son både överlevde och är frisk, han dricker den opastöriserade mjölken utan problem. Ska man följa livsmedelsverkets rekommendationer för gravida så får man ju knappt äta något. Sunt förnuft kommer man långt med. Du bör kanske inte äta all ost på en gång utan i lagom mängd. Det är så hysteriskt kring råvaror över lag så det sunda förnuftet inte får styra.

• hellokill3r

Alltså det är lika lätt att bli smittad oavsett om man är gravid eller ej. Jag hade ätit ostarna, gjorde det första grav och lär göra det nu under nummer två också.

• Anonym (JS)
    CA81 skrev 2012-06-08 12:06:05 följande:
    Vad händer med fostret om den mejerivaror inte är pastöriserade? Vi har själv mjölkkor och dricker opastöriserad mjölk, gjorde detta även under graviditeten i lagom mängder. Tro det eller ej men vår son både överlevde och är frisk, han dricker den opastöriserade mjölken utan problem. Ska man följa livsmedelsverkets rekommendationer för gravida så får man ju knappt äta något. Sunt förnuft kommer man långt med. Du bör kanske inte äta all ost på en gång utan i lagom mängd. Det är så hysteriskt kring råvaror över lag så det sunda förnuftet inte får styra.

Eller så är det helt enkelt som med allt annat vad gäller sjukdom. Det krävs EN (1) gång av fel sak för att det ska gå åt helvete! Man ska låta bli opastöreserade saker pga en bakterie som inte är farligt för varken vuxna eller barn, men för embryon och foster gör skillnad på liv eller död. Du kan såklart äta 1000 opastöriserade ostar som inte innehåller bakterien, men har du otur får du i dig den jäkla ostbiten som innehåller bakterien vid första osttuggan..
  • CA81
    Anonym (JS) skrev 2012-06-08 12:13:00 följande:

Eller så är det helt enkelt som med allt annat vad gäller sjukdom. Det krävs EN (1) gång av fel sak för att det ska gå åt helvete! Man ska låta bli opastöreserade saker pga en bakterie som inte är farligt för varken vuxna eller barn, men för embryon och foster gör skillnad på liv eller död. Du kan såklart äta 1000 opastöriserade ostar som inte innehåller bakterien, men har du otur får du i dig den jäkla ostbiten som innehåller bakterien vid första osttuggan..

Förra gången tog dett ett tag innan jag visste att jag var gravid, drack vår opastöriserade mjölk som vi har i tanken på gården. Jag litar mer på vad vi har i vår mjölktank än vad som serveras ute. Om allt kan gå fel en gång kan vi ju lika gärna lägga oss ner och dö. Hela världen är full av faror och jag tror inte att ostar skulle vara mer farliga än besprutade grönsaker och frukter.
  • Anonym (mickro)
    Det är ju upp till en själv vilka risker man vill ta. Klart det går bra att både äta mögelost och dricka opastoriserad mjölk om inte oturen är framme. själv föredrar jag att ge turen en hjälp på traven. jag undvek saker som kan vara en risk för fostret. opastoriserad mjölk är ju enkelt att åtgärda bara att hetta upp. Mickron användes flitigt till upphettning av livsmedel som inte var lämpliga att äta annars bl.a mögelost.
  • Anonym
    Anonym (mickro) skrev 2012-06-08 12:24:42 följande:
    Det är ju upp till en själv vilka risker man vill ta. Klart det går bra att både äta mögelost och dricka opastoriserad mjölk om inte oturen är framme. själv föredrar jag att ge turen en hjälp på traven. jag undvek saker som kan vara en risk för fostret. opastoriserad mjölk är ju enkelt att åtgärda bara att hetta upp. Mickron användes flitigt till upphettning av livsmedel som inte var lämpliga att äta annars bl.a mögelost.

Jag med! Håller med dig mickro!
  • Anonym (JS)
    CA81 skrev 2012-06-08 12:20:41 följande:

Förra gången tog dett ett tag innan jag visste att jag var gravid, drack vår opastöriserade mjölk som vi har i tanken på gården. Jag litar mer på vad vi har i vår mjölktank än vad som serveras ute. Om allt kan gå fel en gång kan vi ju lika gärna lägga oss ner och dö. Hela världen är full av faror och jag tror inte att ostar skulle vara mer farliga än besprutade grönsaker och frukter.

Jag säger inte emot dig.. Och även jag hade säkert litat mer på er mjölk i tanken.. Och precis som du säger, ostarna är inte farligare än grönsaker och frukter.. Det är SAMMA bakterie, vilket är anledningen till att man säger att man ska skölja sallad och grönsaker väl..
    Såklart det är upp till en själv.. Det är ju som med allt annat! Du kan ha oskyddat sex med massa personer och inte få en sjukdom, eller så har du otur och ligger men hiv-mannen 1 gång..
  • CA81

Var och en ska ju göra vad som känns rätt för den, hade jag aldrig druckit opastöriserad mjölk innan i mitt liv så hade jag inte börjat med det heller. Jag är uppväxt på landet och mina föräldrar köpte mjölk av grannen som hade mjölkkor. 

Själva dricker vi opastöriserat för våra kroppar är vana vid det men kommer vänner till oss på besök så köper vi hem pastöriserad mjölk. Vi själva säljer inte opastöriserad mjölk till andra trots att det finns stor efterfrågan, enbart pga att vi inte vill riskera att någon som inte är van vid bakterierna blir sjuk och i värsta fall dör av det.

• marla333

ostar går väl att frysa? kanske inte det godaste, men om jag är sugen på salami eller parma så fryser jag det och äter efter några dagar. då ska det vara riskfritt! 

• mikroE
    marla333 skrev 2012-06-08 13:49:05 följande:
    ostar går väl att frysa? kanske inte det godaste, men om jag är sugen på salami eller parma så fryser jag det och äter efter några dagar. då ska det vara riskfritt! 
    Nej, listeria överlever frysning så att frysa dem gör ingen skillnad. Däremot så tar frysning död på toxoplasmos som är det man är rädd för när det gäller salami och parmaskinka.
  • mikroE
    Det är faktiskt rätt liten risk att få listeria från opastöriserad mjölk, ofta är det senare kontaminering under ostens lagring som gör att det kan finnas listeria i den. Jag valde efter visst övervägande att dricka opastöriserad mjölk från min svågers gård just för att risken att få listeria är låg, mycket lägre än från ostar där det ändå är rätt sällsynt ändå. Dock är det livsmedelsverkets rekommendation att man avstår även från opastöriserad mjölk för säkerhets skull.
Svar på tråden Precis plussat och handlat hem ostbricka!