Precis plussat och handlat hem ostbricka!
Köpte hem massa goda ostar och kex jag tänkte ha ikväll.. dessertostar, brieost, pikantost m.m.
Och ja nu har jag plussat ikväll :) Så ska jag skippa ostarna? Vad hade ni gjort :)
Köpte hem massa goda ostar och kex jag tänkte ha ikväll.. dessertostar, brieost, pikantost m.m.
Och ja nu har jag plussat ikväll :) Så ska jag skippa ostarna? Vad hade ni gjort :)
Jag hade skippat ostarna Säkra ostar under graviditeten ?Hårda ostar: hushållsost, grevé, cheddar, edamer, emmentaler, fetaost, gouda, gruyere, halloumi, havarti, jarlsberg, manchego, paneer, parmesan, pecorino (hård), provolone. ?Mjuka ostar: vitlöks- eller örtkryddad ost, keso, cream cheese, fetaost, getost som inte är mögelost, mascarpone, mozzarella, mjukost i tub, ricotta. ?Yoghurt, probiotiska yoghurtdrycker, syrade mjölkprodukter och creme fraiche är säkra att äta. Ostar du bör undvika under graviditeten ?Vitmögelost: brie, blue brie, cambozola, camembert, chaumes, chevre (getost med vitmögelyta), pont l'eveque, taleggio, vacherin-fribourgeois. ?Grönmögelost: bergader, bleu d'auvergne, dolcelatte, gorgonzola, roncal, roquefort, stilton, tomme. ?Mjuk opastöriserad ost, även gjord av get- eller fårmjölk: chabichou, pyramide, torta del cesar.
Hur är det med gräddfil egentligen? Är inte det typ gammal mjölk? :)
Pastöriserad mjölk, fil, gräddfil, creme fraiche, yoghurt skall välan gå bra
Fast det är klart, du kan gratinera din ost i ugnen då ska det fungera ändå
Upphettade ostar går bra, så gör en sås eller släng dem på en pizza. Och GRATTIS till plusset!
Vad händer med fostret om den mejerivaror inte är pastöriserade? Vi har själv mjölkkor och dricker opastöriserad mjölk, gjorde detta även under graviditeten i lagom mängder. Tro det eller ej men vår son både överlevde och är frisk, han dricker den opastöriserade mjölken utan problem. Ska man följa livsmedelsverkets rekommendationer för gravida så får man ju knappt äta något. Sunt förnuft kommer man långt med. Du bör kanske inte äta all ost på en gång utan i lagom mängd. Det är så hysteriskt kring råvaror över lag så det sunda förnuftet inte får styra.
Alltså det är lika lätt att bli smittad oavsett om man är gravid eller ej. Jag hade ätit ostarna, gjorde det första grav och lär göra det nu under nummer två också.
Var och en ska ju göra vad som känns rätt för den, hade jag aldrig druckit opastöriserad mjölk innan i mitt liv så hade jag inte börjat med det heller. Jag är uppväxt på landet och mina föräldrar köpte mjölk av grannen som hade mjölkkor.
Själva dricker vi opastöriserat för våra kroppar är vana vid det men kommer vänner till oss på besök så köper vi hem pastöriserad mjölk. Vi själva säljer inte opastöriserad mjölk till andra trots att det finns stor efterfrågan, enbart pga att vi inte vill riskera att någon som inte är van vid bakterierna blir sjuk och i värsta fall dör av det.
ostar går väl att frysa? kanske inte det godaste, men om jag är sugen på salami eller parma så fryser jag det och äter efter några dagar. då ska det vara riskfritt!