fråga angående bebisens mat
Har en son på 6 mån och vi började ge honom smakportioner lite innan han blev 4 mån. Det tog ett litet tag men nu älskar han gröt, välling och fruktpure.
Han äter gröt till frukost, fruktpure med youghurt eller ersättning på förmiddagen, gröt till lunch/tidig eftermiddag, smakportion med ersättning eller frukt beroende på när han åt senast, välling på kvällen och en ersättning på natten.
Burkmat funkar absolut inte, kan inte ha det i munnen, kväljer tills han spyr, min dotter var likadan så jag gör bara hemlagad mat. Men jag tycker inte att det går framåt, han blev lite lite bättre, kunde få i sig ett par skedar av potatis eller morot och efter ett bra tag tänkte jag att han kanske helt enkelt inte gillade smaken av potatis eller palsternacka för konsistensen är ju ungefär som gröten (har provat mer flytande också) så jag gav honom potatis med fisk och sås och det funkade bättre, kunde äta lite grann men han satt ändå och spruttade med munnen ( i normala fall sitter han med öppen mun och väntar otåligt) Men det funkar absolut inte med någon annan smak eller tex grönsaker. Spelar ingen roll om han är hungrig eller om han ätit för en stund sen.
Nu så kommer vi verkligen fram till frågan: Ska jag ta en paus från smakportionerna och låta honom mogna lite eller ska jag köra på med matblandningar alternativt börja från början med bara potatis, morot osv?
Tacksam för svar, mvh Maria