• ArtISkin

Nån som är hårexpert? :)

Har funderingar på att bli blond igen. Har länge haft svart hår. Gick till brunt, till rödbrunt, och just nu har jag en slags ginger-färg på håret. Och har haft ett tag. Min naturliga hårfärg är mörkblond. Jag skulle som sagt vilja bli så nära som mörkblond igen men måste först få bort de röda tonerna är jag rädd. Är det någon som vet hur man ska gå till väga? Jag bor i Oslo och här kostar det en njure för att få komma till klipparn if you know what I mean. Jag gör det helst hemma. De sägs att man bör ha i gröna pigment för att få bort det röda. Vilka hårfärger innerhåller det?

• Svar på tråden Nån som är hårexpert? :)
  • Din mamma

Det var ett hårtips, indirekt, då jag inte rekommenderar någon att gå från brunt till blont själv. Men hey, om du vill riskera tuggummihår, så är mitt tips att köpa slingmedel och använda det eftersom det är starkare än de andra slingmedlen. Tror den heter Poly Blonde ultra highlights M3 (eller M1). Sen är det silverschampoo och vila för håret som gäller.

• ElinNas

När blekte du håret sist? Det måste vila några veckor innan du kan färga/bleka igen.. Kör på silverschampo och hårinpackningar. När tiden är inne så slinga håret blont i omgångar med 2-4 veckors mellanrum beroende på vilken hårkvalité du har. Gå gärna till en frisör! Att experimentera med blekningsmedel är ingen hitt.

• ArtISkin

Jag blonderade det senaste för mer än en månad sen. Jag tycker egentligen färgen jag har nu är rätt fin. Det är liksom naturligt rött. Men jag hade gärna gått blondare med tiden. Jag har ingen brådska egentligen.

• rockdoll

Om du inte har speciellt bråttom med att bli blond så tycker jag att det skonsammaste sättet är att göra slingor i omgångar, med kanske en månads mellanrum eller så.
    Om du vill kan du göra det hemma, men var noga med att inte låta blekningen sitta i håret för länge och använd gärna inpackningar regelbundet mellan blonderingarna.
    (För ännu lite skonsammare blekning kan man blanda ner en klick balsam i den färdiga blekningen och sen kletar man det i håret.)

Snyggast resultat tycker jag att man får om man gör ganska breda folieslingor lite här och var i håret. Ta hjälp av en kompis om du behöver.
    Slinghätta fungerar också, men tycker inte att resultatet blir så bra, ser mer naturligt ut med folieslingor. 

• Tinaa

Jag (frisör) skulle gjort massa blonda slingor i hätta för det är lättare att göra om man inte kan det här med att göra folie slingor och sitt hela tiden ut (60min) sen tvätta ur och föna håret för att kolla om färgen är okej, om den inte är det så kan du tex köpa loreals färger 6,31 lr 7,31 lr 8,31 beroende på håret ljushetsläge.. Och då blir det lite mera ljus brunt som sen kan göras mer blonda slingor i efter håret fått vilat ett tag.. Gröna pigment ligger i färger som är natur färger som loreal tex har alla enkel siffror som 5 och inte 5,43 Hoppas de var till hjälp :) men du borde tänka på att om du inte lyckas få något snygg färg eller får köpa massor med färg förpakningar så kan det hända att det blir billigare att gå till frisören på en gång ;) det brukar ju ligga runt 1000 kr att fixa hos frisören beroende på vem och var man går! ;)

• MrsC74

Tinna: 1000 kr. Var då? Inte i Uppsala i alla fall. Runt 1500 för färg och klipp. I Norge som TS bor tar de ca 1000 för en klippning bara.

• Tinaa

Beror ju på var du går, som tex här i Örebro så är det mycket billigare på andra sidan järnvägen och dom har ju samma utbildning som alla andra och borde kunna sin sak, för några månader sen klippte jag mig och gjorde folieslingor, tog 4 timmar på mitt tjocka hår och betala 800kr :) blev toppen bra!

• MrsC74

Ja i Uppsala finns i de priserna tyvärr i och TS bor ju som sagt i Oslo :)

• ArtISkin

Tack för alla tips. Jag har köpt blekning men jag har inte använt det. Och jag väntar nog ett tag till. Har gjort en jäkla massa inpackningar på håret och nu är håret mycket mindre rött av nån anledning vilket är ju toppen Glad

Angående priser så är det mycket dyrare i Oslo ja. Som nån sa, en klippning bara går på 1000 kr. Jag har en bekant som jobbar på salong och han tar 2000 kr för klippning. Vill inte ens veta vad de skulle kosta att färga också. Det svider, för hemma i Sverige går jag till en superfrisör som alltid gjort ett toppen jobb. Och jag betalar bara 400 kr. Men jag kommer inte åka dit förän efter sommaren.  

Svar på tråden Nån som är hårexpert? :)