• littlemissbossy

Sgi efter studier

Hej! Jag går just nu i skolan och går ut i december. Jag räknar med att jag börjar jobba direkt och få en inkomst. Jag undrar hur länge man måste jobba för att få beräkna sgi på den inkomsten? Måste jag jobba minst 6 mån eller räcker det att man får en fast anställning?? Hur beräknas min sgi om jag skulle få barn direkt efter skolans slut? På inkomsten jag hade innan eller lägsta ersättning? Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden Sgi efter studier
  • Försäkringskassan

Hej!

Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst (sgi). Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst.

Har man arbetat i minst 6 månader eller har en anställning som beräknas pågå i minst 6 månader kan den ligga till grund för en sjukpenninggrundande inkomst.

Har du en fastställd sjukpenninggrundande inkomst innan du påbörjade dina studier så är den vilande under tiden du studerar s k vilande sgi, under förutsättning att du studerat utan avbrott och har studiestöd. Då kan den ligga till grund för t ex föräldrapenning.

Här kan du läsa mer om vad som gäller vid studier/efter studier och sjukpenninggrundande inkomst:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text

Hälsningar

Gabriella, handläggare

Svar på tråden Sgi efter studier