• suzy

När går smärtan över efter operation av visdomstand??+

Jag opererade ut min visdomstand i måndags kväll. Det tog två timmar, den gick sönder och det gick inte att få tag i den. Till slut fick hon skära upp tandköttet för att kunna få ut den. Jag har nu 5-6 stygn. Jag drog även ut den ovanför i överkäken, vilket gick på 10 sekunder...

Dagen efter var helt ok. Men på onsdagen (andra dagen) vaknade jag med en liten svullnad och jag tycker att värken håller i sig på en hög nivå sedan dess. Jag har ökat intaget av Alvedon för varje dag. Nu har jag även börjat varva med Ipren.

Jag äter penicillin sedan ingreppet (Kåvepenin) så det borde inte vara någon infektion. Och svullnaden är inte överdrivet stor utan knappt märkbar för någon som inte känner mig... 

Någon som varit med om liknande "operation"? Hur länge ska man ha så här ont? Klarar mig verkligen inte uran smärtstillande och jag tycker inte värken avtar för varje dag som det borde...

Känns så osunt att äta alla dessa piller. Kan tillägga att det smakar inte gott i munnen heller. Mår så illa av det. Men som sagt någon infektion borde det ju inte vara pga penicillinet och jag sköljer med antibakteriell munskölj ett par gånger om dagen...

Är detnormalt? Har svårt att stå ut med detta... 

• Svar på tråden När går smärtan över efter operation av visdomstand??+
  • Zchimla

Jag fick infektion trots ovanstående beskrivning. Fick jätteont och åkte in akut och då konstaterades en infektion i två av utdragningarna. Jag använde en sån "öronblåsa" och spolade ur med koksaltlösning (fick hjälp av mamma, då det va lite knepigt att se själv)

Jag skulle åka in om jag var du - gjorde du det i måndags borde du inte ha smärta längre. Lite obehagskänsla och att man är lite extra försiktig med vart man har maten i munnen, men inte sådan smärta.

• suzy

Attans!!! Trodde det var lugnt vad gäller infektion... Men fick du annan antibiotika då eller? Min tandläkare har stängt på helgen så då får jag väl åka till någon akuttandläkare. Säkert inte billigt men det går ju inte att gå omkring med konstant värk hur länge som helst. Tänkte att det kanske var normalt att ha super ont i en vecka eller så efter en så svår tandutdragning.

• Zchimla
    suzy skrev 2012-06-02 09:50:47 följande:
    Attans!!! Trodde det var lugnt vad gäller infektion... Men fick du annan antibiotika då eller? Min tandläkare har stängt på helgen så då får jag väl åka till någon akuttandläkare. Säkert inte billigt men det går ju inte att gå omkring med konstant värk hur länge som helst. Tänkte att det kanske var normalt att ha super ont i en vecka eller så efter en så svår tandutdragning.
    Du kan ju avvakta till måndag, om du står ut med smärtan.
    Jag drog mina tänder för länge sen så jag minns inte exakt hur det var, men jag åt ipren typ 5 om dagen.
    Ganska länge, men just smärtan är svår att komma ihåg hur länge det gjorde ont. Infektionen bröt ut 4 dagar efter op (på en lördag, såklart)

jag ska tillägga att jag var sövd under min utdragning så jag vet ju inte riktigt om de behövde "karva" mycket - det kan ju vara som så att du är extra känslig pga det och det vore ju inte konstigt.

Du kan ju börja med att ringa och rådfråga - så du inte blir ruinerad om det skulle vara lugnt
  • suzy

Tack!

Jag ringde akuttandvård och de tyckte att jag skulle komma in så jag fick en tid.
    Hoppas det inte är några komplikationer. Har läst om något som heter "dry socket" och det stämmer in på symtomen. Jobbigt om det skulle vara det. Verkar göra ont länge då!

• Zchimla
    suzy skrev 2012-06-02 12:53:42 följande:
    Tack!

Jag ringde akuttandvård och de tyckte att jag skulle komma in så jag fick en tid.
    Hoppas det inte är några komplikationer. Har läst om något som heter "dry socket" och det stämmer in på symtomen. Jobbigt om det skulle vara det. Verkar göra ont länge då!

Så bra Jag hoppas det löser sej. Är det något som är jobbigt så är det att ha ont i munnen
    Du får gärna berätta vad de sa
  • suzy

Det var en kombination av "dry socket" och ansamling av mat i hålet. Såret glipade trots stygn...

Smakar betydligt bättre i munnen nu kan jag säga. Bara det gör mig såååå lättad. Ont gör det fortfarande men nu hoppas jag att det går åt rätt håll!!!

Ska ta bort stygnen på måndag och då ska tamponaden som tandläkaren la in nu efter spolning tas ut också.
    Får se vad min ordinarie tandläkare säger då.

Håller tummarna för bättring! 

• Zchimla
    suzy skrev 2012-06-02 15:09:51 följande:
    Det var en kombination av "dry socket" och ansamling av mat i hålet. Såret glipade trots stygn...

Smakar betydligt bättre i munnen nu kan jag säga. Bara det gör mig såååå lättad. Ont gör det fortfarande men nu hoppas jag att det går åt rätt håll!!!

Ska ta bort stygnen på måndag och då ska tamponaden som tandläkaren la in nu efter spolning tas ut också.
    Får se vad min ordinarie tandläkare säger då.

Håller tummarna för bättring! 
    Ja fy fan den smaken som blir är ju vidrig Kräks

Bra att du ska dit redan imorgon - håller tummarna nu att du ska slippa mer komplikationer
Svar på tråden När går smärtan över efter operation av visdomstand??+