• Tjejen9001

Avfärga håret hemma?

Hej! Har nu mörkbrunt hår, (tonat i flera omgångar). Är naturligt blond, så nu när solen ligger på så bleks det väldigt fort, och utväxten syns väldigt väl mot det mörka. Vill absolut inte bli blond, men skulle vilja ha ljusbrunt. Vet att jag kanske borde gå till frisören och göra detta, men vill pröva det hemma och se hur det blir. 

¨Så min fråga är, är det någon som gjort detta hemma? Avfärgat, för att sedan lägga i en toning?   

• Svar på tråden Avfärga håret hemma?
  • Litenåfin

Njae, eller jag har köpt blekning och blandat med schampo i duschen. Tvättat den färgade delen av håret bara typ 4 ggr. Sen slängt i en ljusare färg på hela håret. Har blivit kanon. Tänk bara på att den ljusbruna färgen bör innehålla någon typ av rött pigment annars kommer det bruna se lite grönt ut :)

• Tjejen9001
    Litenåfin skrev 2012-06-02 12:37:12 följande:
    Njae, eller jag har köpt blekning och blandat med schampo i duschen. Tvättat den färgade delen av håret bara typ 4 ggr. Sen slängt i en ljusare färg på hela håret. Har blivit kanon. Tänk bara på att den ljusbruna färgen bör innehålla någon typ av rött pigment annars kommer det bruna se lite grönt ut :)

Okej, vet du vilken toning? Blandade du ihop blekningen i flaskan och sedan blandade ut med shampo efter eller?
  • Litenåfin

Jag släpade med mej blekningen (Mood ultrablond) i flaskan och så en skål där jag blandade med med schampo :) lite kladdigt och bökigt.. Köpte loreal färg. Tror den heter mörkblond...

• Tjejen9001
    Litenåfin skrev 2012-06-02 12:51:17 följande:
    Jag släpade med mej blekningen (Mood ultrablond) i flaskan och så en skål där jag blandade med med schampo :) lite kladdigt och bökigt.. Köpte loreal färg. Tror den heter mörkblond...

Okej, men då tvättade du bara, ingen verkningstid? Hur stor del shampo till färg tog du? Sorry för många frågor
  • LillaLady

Jag gick från färgat svart hår till rätt ljust brunt på 1,5 månad. 
    Köpte Loreals avfärgning och kladda i. Blev naturligtvist fläckigt som fan men gav rätt bra resultat. Sen slängde jag i en blekning direkt efter (Rekomenderas EJ!) Blev lite ljusare. Dagen efter la jag i schwarzkopf country colours typ mellanbrun! (toning)
    Nu i veckan avfärgade jag det igen med hjälp av mamma så att det blev ordentligt med färg i bak. Såg.. Roligt ut. Blev betydligt ljusare i längderna och 5cm längst in blev blont. Såg inte riktigt klokt ut..
    dagen efter la jag i Hype by Mood, honey blond, toning, och det ser nu helt okey ut!    

Men har du bara en toning i håret så kan de ju inte gå så himla fel, värre är det ju när du färgar.  

Dum spiro, spero
  • Tjejen9001
    LillaLady skrev 2012-06-02 13:07:04 följande:
    Jag gick från färgat svart hår till rätt ljust brunt på 1,5 månad. 
    Köpte Loreals avfärgning och kladda i. Blev naturligtvist fläckigt som fan men gav rätt bra resultat. Sen slängde jag i en blekning direkt efter (Rekomenderas EJ!) Blev lite ljusare. Dagen efter la jag i schwarzkopf country colours typ mellanbrun! (toning)
    Nu i veckan avfärgade jag det igen med hjälp av mamma så att det blev ordentligt med färg i bak. Såg.. Roligt ut. Blev betydligt ljusare i längderna och 5cm längst in blev blont. Såg inte riktigt klokt ut..
    dagen efter la jag i Hype by Mood, honey blond, toning, och det ser nu helt okey ut!    

Men har du bara en toning i håret så kan de ju inte gå så himla fel, värre är det ju när du färgar.  

Okej! har ganska många toningar i, men det är ju inte värre än att det går hälla i en mörkare färg sen om det ser hemskt ut. Måste ju pröva iaf.
  • LillaLady

men toningar fungerar väl som så att färgen bleknas efter ett visst antal veckor/duschningar.? färgningar sitter ju permanent kvar. :-P
    Men jag tycker du ska pröva en avfärgning istället för en blekning och så slänger du i en ljust toning efter. (det finns ju inte så många ljusa toningar men kan rekomendera Hype by Mood)  

Dum spiro, spero
  • HelenN

Åh jag undrar med... Men har röd färg... Vill tillbaka till min egen färg, typ mellanbrun... =) Några tips?

• Litenåfin

Jag blandade lite som jag kände för :) en toning får i regel samma effekt som en färg på håret om man blekt det innan. Hårstråt sväller av blekning/avfärgning och suger åt sej på ett annat sätt. :)

• Norrland84

Jag avfärgade håret på salong för 4 år sedan, och det började ryka och har nu en ca 3x3 cm stor fläck där jag inte har hår (ärrvävnad).. kommer ALDRIG göra det igen. Är naturligt blond och hade färgat det brunt, och frisören troddejag hade ett litet sår i hårbotten där avfärgningen hade sugits in..

Kan även säga att det varade (kom var alltså) i ungefär tre månader och blödde.. det var sååå ÄCKLIGT. 

Svar på tråden Avfärga håret hemma?