• Isbit

katter som kväver barn

Jag har hört många skräckhistorier hur katter lägger sig över barns ansikten så dom kvävs.
    Är det nåt att vara rädd för?
    Vi har en kattunge nu o vår minsta är 2 år

• Svar på tråden katter som kväver barn
  • Edda2

Ingen av våra katter har gjort det, har inte ens varit i sängen när barnen sover.

• VickyHurtig

Tror inte du behöver oroa dig för det. Det jag har hört är om stora vuxna katter som råkat lägga sig över spädbarn som inte kan komma loss själva, inget en 2åring inte kan. Katterna gör det inte med vilje utan lägger sig precis som t ex min katter kurar ihop sig i famnen på t ex mig. Men med så stora barn är inget att oroa sig för. Skulle ni skaffa en liten bebis är det knappast troligt att katten lägger sig där ändå. Mina katter har avskytt/avskyr min "bebis" (nu över ett år) o jag tror inte de kommer att tycka bättre om bebisen som är på väg heller. De går undan istället. 

• viseversa

Haha nej en 2 åring är stor nog att kunna putta bort en för närgången katt. Men nej jag har aldrig varit med eller hört om detta själv och både jag min bror och många av mina vänner samt deras barn är uppvuxna med katt rån dess att dom var små bebisar.

• viseversa
    VickyHurtig skrev 2012-06-02 12:02:56 följande:
    Tror inte du behöver oroa dig för det. Det jag har hört är om stora vuxna katter som råkat lägga sig över spädbarn som inte kan komma loss själva, inget en 2åring inte kan. Katterna gör det inte med vilje utan lägger sig precis som t ex min katter kurar ihop sig i famnen på t ex mig. Men med så stora barn är inget att oroa sig för. Skulle ni skaffa en liten bebis är det knappast troligt att katten lägger sig där ändå. Mina katter har avskytt/avskyr min "bebis" (nu över ett år) o jag tror inte de kommer att tycka bättre om bebisen som är på väg heller. De går undan istället. 
    Vink vink!
  • nemo1

Som sagt, enbart skräckhistorier. Se till så att inte dina barn gör illa kattungen istället, det borde du oroa dig mer för Flört

• Jeff

Oroa dig inte över en tvååring.
    Det enda man ska ha i bakhuvudet är en del katter vill ligga nära och gosa. Det är inte lämpligt när det gäller spädbarn som inte ska ha det för varmt och som inte ska ha gosedjur, fluffiga täcken eller liknande nära luftvägarna. Samma regler som vid säker samsovning med andra ord.

Svar på tråden katter som kväver barn