• Anonym

Byta advokat

behöver hjälp.

Vill byta advokat men vi är i tingsrätten muntlig förbredelse.

Haer varit där igår. Men jag är inte nöjd med henne. För hon tar inte upp bevisen mot pappan. Hur han är som person osv.

Hur gör jag?       
  • Svar på tråden Byta advokat
  • Anonym

Hej!
    Vill du berätta vad advokaten heter? Har du pratat med henne vad det är som gör att hon inte tagit upp vissa saker, har hon kanske en framtida strategi?
    Det kan vara en nackdel att byta advokat har jag hört, då domaren kan se det som ngt negativt hos en som person. Men det är givetvis viktigt att väga för och emot. Vad skulle advokaten behöva förändra eller förklara för dig för att du skulle känna dig mer nöjd med henne?
    Har du valt advokaten själv eller blivit tilldelad henne? Förlåt, en massa frågor men kanske lättare för mig att ge dig de bästa råd jag har. .... 

• vetvadjagvill

Man tar inte upp bevisen på en muf.
    Man tar upp omständigheterna och klargör sina yrkanden.

bevisen kommer upp på en huvudförhandling.

• Anonym

Ok, "vetvadmanvill". Jag visste inte att det är så, jag trodde att man försöker enas i muf för att alla parter ska slippa dra ngt till huvudförhandling? 
    Är det inte så att domaren fattar ett beslut på de yrkanden som finns, helst genom att man gör en överenskommelse, ex ena parten vill utöka umgänge, andra säger nej. Då hoppas man på att man jämkar? Är det inte så utan den ena parten kan stå fast vid att inte utöka och då drivs det vidare? Min advokat verkar vilja att jag ska jämka, jämka....fast jag egentligen inte vill. Hur mycket kan jag stå fast vid mitt beslut egentligen?
    Ledsen om jag kommit in med flera andra frågor som kanske trådstartaren inte är relevanta!? 

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-06-08 07:10:46 följande:
    Ok, "vetvadmanvill". Jag visste inte att det är så, jag trodde att man försöker enas i muf för att alla parter ska slippa dra ngt till huvudförhandling? 
    Är det inte så att domaren fattar ett beslut på de yrkanden som finns, helst genom att man gör en överenskommelse, ex ena parten vill utöka umgänge, andra säger nej. Då hoppas man på att man jämkar? Är det inte så utan den ena parten kan stå fast vid att inte utöka och då drivs det vidare? Min advokat verkar vilja att jag ska jämka, jämka....fast jag egentligen inte vill. Hur mycket kan jag stå fast vid mitt beslut egentligen?
    Ledsen om jag kommit in med flera andra frågor som kanske trådstartaren inte är relevanta!? 
    ja klar t man även fattar ett interimistiskt beslut om tex umgänge undertiden..
    väldigt sällan man  fattr beslut om boende och vårdnad på muf.

det  är bra för din del  om du kan jämka..
    vad vill ex?
    vad vill du?
    hur gamalt är barnet  ?
    barnets kontakt med exet tidigare?

• Anonym

Flickan är 2 år o sju mån.han vill att flickan lämnas av mig tors morgon på förskolan o hämtas tis em av mig, varannan vecka. + 2v i rad hos honom vid 2 tillfällen i sommar. Flickan började sova över hos honom i höstas, först en natt i rad, from jan 2 nätter i rad. 
    Flickan reagerar efter umgänge, men det är ngt pappan säger att jag bara hittar på. Jag jämkar gärna, men vad är rimligt för flickan? Min magkänsla säger att umgänget borde fortsätta som det är iaf över sommaren, för att ev utöka till hösten, men det kommer han aldrig gå med på.  

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-06-08 09:11:27 följande:
    Flickan är 2 år o sju mån.han vill att flickan lämnas av mig tors morgon på förskolan o hämtas tis em av mig, varannan vecka. + 2v i rad hos honom vid 2 tillfällen i sommar. Flickan började sova över hos honom i höstas, först en natt i rad, from jan 2 nätter i rad. 
    Flickan reagerar efter umgänge, men det är ngt pappan säger att jag bara hittar på. Jag jämkar gärna, men vad är rimligt för flickan? Min magkänsla säger att umgänget borde fortsätta som det är iaf över sommaren, för att ev utöka till hösten, men det kommer han aldrig gå med på.  

så vitt jag vet så reagerar de allra felsta barn på umgänge.
    Det behöver inte betyda att det är dåligt.

Självkart saknar hon dig och du måste bekräfta detta.
    jag tycker han han rimla krav på umänge.. tors - tisdag varannan vecka samt 2 + 2 veckor på sommaren.

Du säger att hon började sova hos honom först i höstas.. men det spelar ingen roll.. hur länge har hon känt honom då?    

• Anonym

Hon har träffat honom ca 2 timmar/tillfälle med ca 1-2 mån mellanrum som spädbarn. Kring årsskiftet 10/11 började umgänget utökas till hela dagar, övernattning började i september. Som spädbarn kände hon inte igen honom.
    Jag undrar hur mkt ett barn i hennes ålder kan vara utan sin primära vuxen utan att påverkas så negativt att det kan ge henne sviter på ngt sätt, ex bli otrygg etc....
    Han vill hela tiden ha mer o mer....det som är fastställt i tr tycker han jag hela tiden ska rucka på genom att han ska ha mer tid. Jag har gått med på det ibland men inte alltid, det gör att han nu stämt mig igen för att jag hindrar deras umgänge.  

Svar på tråden Byta advokat