• sussie88

Hjälp!! Nyfödd med magproblem

Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig så hoppas någon läser detta och kan ge mig något tips. Vi fick vår lilla sötnos den 12e maj 2012 så hon är idag 3 veckor gammal:) hon är världens finaste men tyvärr har hon fått magont dem senaste 14 dagarna. Från början bajsade hon mycket, ca 3-4 gr om dagen och vi fick byta konstant kändes det som!

Men nu har det vänt och hon bajsar knappt. Hon ligger och kvider på nätterna. Hon trycker o trycker och ibland kommer det en liten fis eller två. Vi gav henne ersättning + ammade var 3e tim för hon var 3 v för tidig. Nu helammar jag eftersom jag har fått för mig att det kanske var ersättningen som fick hennes mage att göra uppror. Vi gav henne först sempers ersättning och sedan Nan, men nu har vi slutat med det som sagt. Jag har handlat sempers magdroppar, minifom och pysventil, försökt med vasselin+ temp för att få igång magen och få ut gaserna men det har hittils endast funkar 1 gång. DÅ bajsade hon ca 5-6 gånger på raken.

Så vi vet att det är bajs eller gaser som ligger där inne som inte vill ut!!!! Jag vaknar i 2 timmars intervaller varje natt för att hon vill amma och masserar hon på natten. är uppe totalt 1 tim ca varje gång. Sömnbristen tar på mig och att hon ligger o trycker o har ont är det hemskaste.
    SNÄLLA om någon vet någon hurskur eller något skriv gärna... Det känns rätt så hopplöst!! Vet någon om hur länge magproblemen brukar vara, altlså veckor månader?

Magont Nyfödd :(
  • Svar på tråden Hjälp!! Nyfödd med magproblem
  • CoolJen

Av ersättning så bajsar man ju inte lika mycket men hur länge har du ammat helt nu? Hur ofta bajsar hon?
    Små bebisar har ju oftast problem med magen, antar det tar ett tag innan tarmarna vänjer sig?
    Det är heller inte ovanligt utan snarare vanligt att amma så ofta.

Du tror inte att hon kan vara mer hungrig då?

Även fast detta är ett problem för dig/er så fick inlägget mig att längta efter min bebis i magen :)

• Lärka

- Det är vanligt, väldigt vanligt. Bebisar är så ovana vid obehag att det lätt tjuts lite extra mycket, det du beskriver låter som helt rimligt. Första punkten är nämligen... slappna av själv. Försök att ta det med en klackspark, det går snart över. Det hjälper nämligen din bebis att få mindre ont i magen om du är lugn.

- Bär bebisen i sjal eller sele en lång stund på kvällen (gärna dagtid också alltså). Upprätt "skumpande" hjälper magen att skjuta igenom gaserna.

- Minifom och Sempers magdroppar. Fänkålste och lite andra "amningsteer" finns att googla upp, kan ges till både dig och bebis.

- När det sätter igång nattetid föreslår jag att du sätter på dig bärsele och bebis och går ut en sväng. Det hjälper dig att inte fastna i oron, och bebis att få ut gaserna, och förhoppningsvis sover ni gott sedan - med en extra sovmorgon istället.

- Om du har mycket mjölk finns flera knep på amningshjälpen.se Bland annat att trycka till bröstvårtan innan och under matning några gånger, om flödet är för starkt sväljer bebis onödigt mycket luft. Du kan också ligga/sitta bakåtlutad för lugnare flöde.

- Låt bebis sitta upp och ammas.

- Rapa bebisen flera gånger under matningen och efteråt, eller låt bebisen ligga tvärstilla i minst 20 minuter efter matning, olika passar olika så pröva vilket som är er melodi.

- Undvik gasbildande mat till dig. Bland annat bönor, mörka grönsaker och rotfrukter, lök m.m.

- Tänk vilken tur att bebis bara har lite gaser när magen ska tränas igång på mat för första gången, många har fruktansvärd kolik så ni kan verkligen slappna av och jobba er igenom detta. Det har INTE med amningen att göra, bröstmjölken är toppen för din bebis och bebisar har left på bröstmjölk i alla tider. Be om hjälp när det är för mycket, pappan eller mor/far-föräldrar kan stötta dig. *kram* Det går över!

• Lärka

Det kan vara mellan 3 veckor och 6 månader - tyvärr finns inget bra svar.

• Mariamx

Jag hade också problem med min son, när han var 3-6v, men på morgonen. Han vaknade av att han hade ont i magen och kved och gnällde mellan 10-40 min. Det gjorde så ont i mitt hjärta.  Jag brukade också hålla tag i hans ben och lätt trycka upp dem mot magen. Oftast så hör man då hur det sprutar i blöjan och han bajsar. I 90% av fallen så funkade det. Funkar inte det så  kan jag t.ex ta upp honom, lägga honom på axeln och massera honom längs ryggen, så att han blev lugn. Det kanske kommer ett stort rap då. Och sen försöker jag med benen. Jag pratade med sjuksköterna på BVC och hon sa att jag ska göra det som underlättar.

• sussie88
    CoolJen skrev 2012-06-02 15:42:34 följande:
    Av ersättning så bajsar man ju inte lika mycket men hur länge har du ammat helt nu? Hur ofta bajsar hon?
    Små bebisar har ju oftast problem med magen, antar det tar ett tag innan tarmarna vänjer sig?
    Det är heller inte ovanligt utan snarare vanligt att amma så ofta.

Du tror inte att hon kan vara mer hungrig då?

Även fast detta är ett problem för dig/er så fick inlägget mig att längta efter min bebis i magen :)
    Jag har helammat 1 vecka nu och hon bajsar ungefär varannan dag. Jag masserar henne och trycker upp benen lite lätt mot magen och då kan det komma riktiga körare! Men ja vill ju att hon ska fisa o bajsa av sig själv. Känns som att hon jäser allt i magen  och behöver hjälp att få ut allt!

Jag får hoppas på att det är som du säger, att det är tarmarna som håller på att vänja sig och att det inte håller i sig så länge! Det där med hungern säger hon till själv så fort hon är hungrig. Det är ett annorlunda grin då på något sätt!

Jahaa Grattis till bebben :P Jag är jätteglad att hon har kommit in i våra liv, jobbigt bara att inte få sova och att hon har ont :/
  • sussie88
    Lärka skrev 2012-06-02 16:11:54 följande:
    - Det är vanligt, väldigt vanligt. Bebisar är så ovana vid obehag att det lätt tjuts lite extra mycket, det du beskriver låter som helt rimligt. Första punkten är nämligen... slappna av själv. Försök att ta det med en klackspark, det går snart över. Det hjälper nämligen din bebis att få mindre ont i magen om du är lugn.

- Bär bebisen i sjal eller sele en lång stund på kvällen (gärna dagtid också alltså). Upprätt "skumpande" hjälper magen att skjuta igenom gaserna.

- Minifom och Sempers magdroppar. Fänkålste och lite andra "amningsteer" finns att googla upp, kan ges till både dig och bebis.

- När det sätter igång nattetid föreslår jag att du sätter på dig bärsele och bebis och går ut en sväng. Det hjälper dig att inte fastna i oron, och bebis att få ut gaserna, och förhoppningsvis sover ni gott sedan - med en extra sovmorgon istället.

- Om du har mycket mjölk finns flera knep på amningshjälpen.se Bland annat att trycka till bröstvårtan innan och under matning några gånger, om flödet är för starkt sväljer bebis onödigt mycket luft. Du kan också ligga/sitta bakåtlutad för lugnare flöde.

- Låt bebis sitta upp och ammas.

- Rapa bebisen flera gånger under matningen och efteråt, eller låt bebisen ligga tvärstilla i minst 20 minuter efter matning, olika passar olika så pröva vilket som är er melodi.

- Undvik gasbildande mat till dig. Bland annat bönor, mörka grönsaker och rotfrukter, lök m.m.

- Tänk vilken tur att bebis bara har lite gaser när magen ska tränas igång på mat för första gången, många har fruktansvärd kolik så ni kan verkligen slappna av och jobba er igenom detta. Det har INTE med amningen att göra, bröstmjölken är toppen för din bebis och bebisar har left på bröstmjölk i alla tider. Be om hjälp när det är för mycket, pappan eller mor/far-föräldrar kan stötta dig. *kram* Det går över!
    Å va skönt att höra att det är väldigt vanligt! Man började undra där ett tag om det är Kolik, men hon är väldigt lugn på dagarna (när hon är mätt) och kolik kanske är skrik hela tiden om jag inte förstått det fel?
    Jag ska kolla upp det där med olika teer :) Ska handla imorgon på en gång!

En annan sak är att hon gnäller direkt efter att jag ammat ibland. Som att hon får ont i magen då :/ hoppasinte det är mjölken som hon inte tål. Man tror ju att det är allting hehe men som du säger så har ju bebisar levt på det i alla tider! Vi får bara stå ut och hoppas på att det snart går över och inte är en 6 månaders grej!!

tack för svar :D mycket mer lugn nu
  • sussie88
    Mariamx skrev 2012-06-02 16:27:27 följande:
    Jag hade också problem med min son, när han var 3-6v, men på morgonen. Han vaknade av att han hade ont i magen och kved och gnällde mellan 10-40 min. Det gjorde så ont i mitt hjärta.  Jag brukade också hålla tag i hans ben och lätt trycka upp dem mot magen. Oftast så hör man då hur det sprutar i blöjan och han bajsar. I 90% av fallen så funkade det. Funkar inte det så  kan jag t.ex ta upp honom, lägga honom på axeln och massera honom längs ryggen, så att han blev lugn. Det kanske kommer ett stort rap då. Och sen försöker jag med benen. Jag pratade med sjuksköterna på BVC och hon sa att jag ska göra det som underlättar.
    Jag ska testa det imorgon på morgonen och se om det hjälper! Brukar göra så när jag masserar och det är just då hon bajsar! Tack för tips :) allt hjälper !
  • Lärka
    sussie88 skrev 2012-06-03 21:00:46 följande:
    En annan sak är att hon gnäller direkt efter att jag ammat ibland. Som att hon får ont i magen då :/ hoppasinte det är mjölken som hon inte tål.
    Mjölken tål hon nog allt, det låter som en luftbubbla i magsäcken. Pröva att minska ditt mjölkflöde med vårttryck eller bakåtlutad ställning, colemans grepp (googla), liggamma, bebis sittande - men främst flera rapningar. Så snart bebis släpper lite, sätt henne i knät upprätt eller lägg henne över axeln tills hon rapar, då kan hon få äta mer. Prata lugnande så accepterar hon förhoppningsvis matpausen. Se också till att svara på de tidiga signalerna - smack, fingrar i mun, kontaktljud så att hon inte behöver bli upprörd och gråta före maten.

Vid kolik så gallskriker bebisen otröstligt 3 timmar i sträck flera dagar i veckan, din bebis låter helt frisk och normal, hon övar sig inför pizza å glass bara ;)
  • Piggley Wink

Vad hände där? Det jag skulle berätta var att hon fick akupunktur och jag slutade äta fullkorn. Sen blev hon som en ny unge, på bara några dagar. Kika på aqpunktur.se för kostråd för dig och andra bebismageråd.

• CoolJen

Tack.
    Ja så är det oftast i början, synd om bebis och jobbigt för föräldrarna men det blir bättre!
    Snart har hon inte ont längre och kan fisa själv.
    Det låter som om du gör det mesta för att magen ska må bra redan så fortsätt så och ha tålamod på att magen ska vänja sig vid mat

• Poptart

Tror ingen har nämnt det än, men barn som helammas blir inte förstoppade, det kan vara bra att veta. Så det är bra att du helammar nu!

Min son är också väldigt gasig. Men han tycks inte lida av det. Däremot så måste han rapa väldigt ofta under amningarna. Jag brukar lägga upp honom högt på min axel varje gång han självmant tar paus i ätandet. Oftast rapar han högt och rejält och sen kan han amma vidare. Han pruttar rätt duktigt också

Din tös kanske förefaller ha ont, men egentligen är hungrig? Har du funderat i de banorna? Om det inte alltid är p g a gaser hon skriker? Eller vägrar hon bröstet när hon gnäller? 

Hoppas det blir bättre för henne snart! 

• sussie88
    Poptart skrev 2012-06-04 23:57:10 följande:
    Tror ingen har nämnt det än, men barn som helammas blir inte förstoppade, det kan vara bra att veta. Så det är bra att du helammar nu!

Min son är också väldigt gasig. Men han tycks inte lida av det. Däremot så måste han rapa väldigt ofta under amningarna. Jag brukar lägga upp honom högt på min axel varje gång han självmant tar paus i ätandet. Oftast rapar han högt och rejält och sen kan han amma vidare. Han pruttar rätt duktigt också

Din tös kanske förefaller ha ont, men egentligen är hungrig? Har du funderat i de banorna? Om det inte alltid är p g a gaser hon skriker? Eller vägrar hon bröstet när hon gnäller? 

Hoppas det blir bättre för henne snart! 
    Det var skönt att veta att dem ej blir förstoppade då dem helammas! Jag läste på någon akupuntursida för spädbarnskolik...men ja vet ej om jag kan kalla det kolik! Alltså hon är lugn o jag kan mata henne var 3e tim vissa nätter och andra ligger hon o trycker som en galning själv. När klassas det som kolik? Jo jag har försökt mata henne men hon vägrar och jag har även tyckt att hon får magon ca 5-10 min efter ammning...

Jag hoppas det blir bättre snart!! :)
  • Lärka

Tröstlös gråt/skrik i minst 3 timmar flera dagar i veckan - låter inte som det du beskriver. Att klämma och stånka fram fis å bajs är ingen fara, kolikbarn skriker i panik i timmar däremot.

Magont strax efter mat brukar vara rap-behov.

• skogsvitter
    sussie88 skrev 2012-06-10 18:17:33 följande:
    Det var skönt att veta att dem ej blir förstoppade då dem helammas! Jag läste på någon akupuntursida för spädbarnskolik...men ja vet ej om jag kan kalla det kolik! Alltså hon är lugn o jag kan mata henne var 3e tim vissa nätter och andra ligger hon o trycker som en galning själv. När klassas det som kolik? Jo jag har försökt mata henne men hon vägrar och jag har även tyckt att hon får magon ca 5-10 min efter ammning...

Jag hoppas det blir bättre snart!! :)
    Om hon får ont efter amning är det antagligen reflux eller mjölkallergi, om det inte är så att hon har fel grepp så att hon svälter mycket luft när hon ammas. Var noga med att rapa henne efteråt. I övrigt tycker jag det är bra att ni börjat helamma igen. Men kolla med BVC för utredning gällande mjölkallergi, är ju dumt om hon ska behöva ha ont i onödan! Annars brukar det ju vara så att amningen faktiskt hjälper magen, inte tvärtom. Därav att det kan vara något hon reagerar mot i själva bröstmjölken (och ersättningen också, med tanke på att den innehåller väldigt höga halter komjölksprotein så är det ju logiskt i så fall att hon reagerat mycket starkare när hon fått ersättningen).

Kolik är som sagt minst 3 timmars otröstligt skrik flera gånger i veckan, och bebisen skriker i ren panik så det är absolut inte något som kan klassificeras som kolik (ännu) men så är det ju också långt ifrån alla bebisar som är särskilt skrikiga av sig alls, det behöver ju inte betyda att de inte har ont. Så att säga. Det är väl snarast barnets personlighet och temperament i kombination med smärta/problem som orsakar just dessa typiska kolikskrik medan andra bebisar som är av lugnare temperament kanske blir gnälliga, bökiga, oroliga men skriker absolut inte lika högt och intensivt oavsett hur ont de har.
  • skogsvitter

Förövrigt kan de visst bli förstoppade när de ammar, och det brukar tyda på allergi/sjukdom. Det är inte vanligt, men det förekommer. De flesta som ammas och ändå blir förstoppade har mjölkallergi.

• Linutis
    sussie88 skrev 2012-06-02 15:17:37 följande:

Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig så hoppas någon läser detta och kan ge mig något tips. Vi fick vår lilla sötnos den 12e maj 2012 så hon är idag 3 veckor gammal:) hon är världens finaste men tyvärr har hon fått magont dem senaste 14 dagarna. Från början bajsade hon mycket, ca 3-4 gr om dagen och vi fick byta konstant kändes det som!

Men nu har det vänt och hon bajsar knappt. Hon ligger och kvider på nätterna. Hon trycker o trycker och ibland kommer det en liten fis eller två. Vi gav henne ersättning + ammade var 3e tim för hon var 3 v för tidig. Nu helammar jag eftersom jag har fått för mig att det kanske var ersättningen som fick hennes mage att göra uppror. Vi gav henne först sempers ersättning och sedan Nan, men nu har vi slutat med det som sagt. Jag har handlat sempers magdroppar, minifom och pysventil, försökt med vasselin+ temp för att få igång magen och få ut gaserna men det har hittils endast funkar 1 gång. DÅ bajsade hon ca 5-6 gånger på raken.

Så vi vet att det är bajs eller gaser som ligger där inne som inte vill ut!!!! Jag vaknar i 2 timmars intervaller varje natt för att hon vill amma och masserar hon på natten. är uppe totalt 1 tim ca varje gång. Sömnbristen tar på mig och att hon ligger o trycker o har ont är det hemskaste.

SNÄLLA om någon vet någon hurskur eller något skriv gärna... Det känns rätt så hopplöst!! Vet någon om hur länge magproblemen brukar vara, altlså veckor månader?

Har exakt samma problem med min son! Han är 1 månad. Hur gick de för er? Vad gjorde ni? Hjälp!
Svar på tråden Hjälp!! Nyfödd med magproblem