• lhea1979

Latensfasen - hur länge gick ni?

Imorse vid 6- tiden vaknade jag av molande mensvärk som återkom relativt regelbundet. Nu är klockan 16:30 och det kommer någon mild värk då och då, absolut inte regelbundet. Och väldigt hanterbara... Hur länge ska det hålla på såhär?

Läste någonstans att denna fas kan vara mellan 8 timmar - 1 dygn ... så otroligt drygt att vänta...

Hur länge fick ni vänta???    

Mamma till Julia, 070417
  • Svar på tråden Latensfasen - hur länge gick ni?
  • Mammamy

jag är i latensfasen i detta nu. Och inte för att skrämma dig på något sätt, jag verkar vara lite unik i detta men jag har varit i latens sedan i tisdags. 
    Det började med kraftiga sammandragningar på tisdag morgon som höll i sig hela dagen. Kom typ var 20e minut och varande i 15-20 sekunder. På kvällen där kom slemproppen och jag var helt övertygad om att det skulle sätta igång. 
    Vaknade varje timme av en ond förvärk. Men inget hände.
    Onsdagen lika dan, natten till torsdag var jag så säker på att jag skulle åka in vi vaknade och klockade till att det var 10 minuter mellan dom, och det gjorde så ont men det stannade av. Somnade om efter två alvedon.
    Torsdagen var lika hemsk. Natten till fredagen var allt borta sedan dess har jag knappt haft några märkbara värkar... 

• Mammamy

Berätta gärna hur det fortlöper för dig. 
    Hoppas för din skull att det drar igång.

• lhea1979

Oj oj oj... detta är andra barnet för mig men det verkar bli en helt annan förlossningsupplevelse... förra gången gick vattnet och värkarna satte igång pang... inom 3 tim var jag på Förlossningen och dottern är född inom 12 tim från att vattnet gick...

I torsdags började jag se tecken på att slemproppen började gå (kom i bitar).... sedan har inget hänt förrän i natt då mensmolet kom och höll i sig...

Det kommer fortfarande då och då men det känns väldigt märkligt... jämfört med förra gången... väldigt light....

Jag hoppas verkligen att jag inte får vänta flera dagar.... har tid för ogångsättning på torsdag... BF +10 idag...      

Mamma till Julia, 070417
  • Tealhawk

För mig tog det väldigt lång tid. Mer än 30 timmar blev det iaf, me nhar inte räknat exakt. Fick värkar 5 på morgonen fredag, åkte in 3.00 lördag började inte krysta förrän 16 och födde 16:33.

• Mammamy
    lhea1979 skrev 2012-06-02 16:45:23 följande:
    Oj oj oj... detta är andra barnet för mig men det verkar bli en helt annan förlossningsupplevelse... förra gången gick vattnet och värkarna satte igång pang... inom 3 tim var jag på Förlossningen och dottern är född inom 12 tim från att vattnet gick...

I torsdags började jag se tecken på att slemproppen började gå (kom i bitar).... sedan har inget hänt förrän i natt då mensmolet kom och höll i sig...

..      
    Det påminner om min förra förlossning. 
    Vattnet gick kl 4.00 två timmar senare kom värkarna och efter ytterligare tre timmar var han ute. 
    5 timmar från vattnet gick alltså..

Hade ingen latensfas alls då. 
    Nu en vecka typ... inte kul. 
  • Qliana

Jag hade värkar (latensfas) i 5 dygn med första barnet. De gjorde rejält ont och jag var tvungen att andas mig igenom dem. De kom med 3-30 min mellanrum och satt i 20-40 sekunder. Efter 5 dagar grät jag och vädjade att få hjälp. Jag fick en sovdos morfin och blev igångsatt dagen efter med våldtagning av hinnorna samt värkstimulerande dropp.

Tror dock inte att det är vanligt med så lång latensfas. Var öppen 3-4 cm när jag kom in 5 dagen (kvällen).

• Helle333
    lhea1979 skrev 2012-06-02 16:30:11 följande:
    Imorse vid 6- tiden vaknade jag av molande mensvärk som återkom relativt regelbundet. Nu är klockan 16:30 och det kommer någon mild värk då och då, absolut inte regelbundet. Och väldigt hanterbara... Hur länge ska det hålla på såhär?

Läste någonstans att denna fas kan vara mellan 8 timmar - 1 dygn ... så otroligt drygt att vänta...

Hur länge fick ni vänta???    
    Jag fick de första värkarna fyra dygn innan förlossningen. Det körde igång vid 1 på natten och höll på regelbundet hela natten fram till kl.7.30. Sedan fick jag en värk i timmen. På kvällen körde det igång vid midnatt och höll på till 7.30. Ja sådär höll det på till det tredje dygnet. Sedan körde det igång igen på riktigt runt kl.16 dagen innan jag födde. Jag sov inte på fyra dygn. När jag fick gudagåvan ryggbedövning sov jag som en stock i fyra fem timmar.
  • lhea1979

Hoppas verkligen innerligt att det blir bebis denna helg i alla fall!! 

EDA är verkligen ett andningshål... den vill jag gärna ha igen... 

Mamma till Julia, 070417
  • hannis

5 dygn. Värkarna startade på fredag kväll och sonen föddes på onsdag kväll.

Värkarna kom hela tiden med 5-20 minuters mellanrum, intensivare på nätterna och lugnare på dagarna. Varken bad, tens eller värktabletter hjälpte.

• Egendomligt

Cirka 29 timmar från värkstart tills att sonen var ute. Hade värkar med 5 minuters mellanrum från att det hade gått ca 9 timmar från första värken.

• Qliana

Herregud. En del försvann. Våldtagning skrev jag men menade givetvis Håltagning av fosterhinnorna - i mitt första inlägg.

• Mammamy

Hur känns det nu TS? Har det hänt något? Själv har jag värk var 15e min. Varar i ca 15-20 sekunder.

• lhea1979

Hej! I lördags kl 21 åkte vi in till förlossningen. 00:12 är vår dotter född, så latensfasen varade ca 14 tim för mig. Tur att resten gick snabbare!!!

Några fler bebisar!!! *Lycklig* 

Mamma till Julia, 070417
  • Eleora

Första barnet: 3 dygn latensfas, ett dygn därefter på förlossningen. Hoppas på kortare med andra....

Svar på tråden Latensfasen - hur länge gick ni?