• twix

Svart klänning på bröllop????

Vi ska på bröllop i sommar. Jag hittade idag en jättefin klänning som är svart. Kan man ha det på bröllop??? Dresscod är kavaj, och min sambo är toastmaster på bröllopet. Denna klänning kan jag använda många gånger vid andra tillfällen. Jag kan ju ha en färgad sjal o handväska. Är det strikt med kläder?

♥ ♥ (¯`°?.¸♥ Två prinsar ♥¸.?°´¯) ♥ ♥
  • Svar på tråden Svart klänning på bröllop????
  • Mynta

Vet inte vad Ribbing säger, men jag skulle inte ha svart klänning på ett bröllop, och absolut inte på ett sommarbröllop.

• anyXX
    Mynta skrev 2012-06-02 18:27:28 följande:
    Vet inte vad Ribbing säger, men jag skulle inte ha svart klänning på ett bröllop, och absolut inte på ett sommarbröllop.

Håller med, inte på ett sommarbröllop!
    flicka 2008 & pojke 2010
  • tjej87

Fråga brudparet vad dom anser... Själv hade jag aldrig haft en svart klänning på en sommarfest och absolut inte på ett sommarbröllop. Möjligen hade jag haft svart klänning med färgglada accessoarer till höst/vinterbröllop om brudparet godkände det.

• Amoudara

Klädseln kavaj är ju inte så strikt:

"Kavaj är numera den minst strikta av vedertagna klädkoder. För män innebär den dock i regel hel kostym, inte udda kavaj. Kostymen kan vara mörk eller ljus beroende på sammanhanget. Skjortan bör vara ljus.[1] Fluga kan användas istället för slips, även om det numera är ovanligt. Kvinnor bär klänning, kjol, dräkt eller byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel och omkring knälång."

Jag tycker att du kan ha en svartklänning men med något ljusare till så det inte bara blir svart tex. en sjal, kofta, skor i en annan färg.    

• plastkotte

Jag hade inte valt en svart klänning till ett bröllop. Just svart ses ju som något man bär på en begravning. Allt utom svart och vitt på ett bröllop är ok, vissa tycker dock att rött är off limits också men det går att disskuteras.

• shakennotstörd

Nej! Jag tycker inte du ska ha svart klänning oavsett tillbehör.Lika fel som att ha en vit.

• twix

Klänningen ser somrig ut o har tunna axelband. Men visst jag förstår vad ni menar att man ska undvika svart.

♥ ♥ (¯`°?.¸♥ Två prinsar ♥¸.?°´¯) ♥ ♥
  • tjej87
    twix skrev 2012-06-02 18:39:56 följande:
    Klänningen ser somrig ut o har tunna axelband. Men visst jag förstår vad ni menar att man ska undvika svart.
    Har du någon bild på den? :)
  • Miss Cee

Det korta svaret är NEJ, det kan du inte.

Sen kan man komma runt förbudet mot svart klädsel på bröllop genom att tillsätta så mycket färg genom boleros/koftor/sjalar/skor/smycken/hatt och annat att helhets-intrycket blir allt annat än svart. Men isf så gäller det att man brer på ordentligt, inte bara tar på sig ett litet halsband och ett par röda skor.

Det som är viktigt att tänka på är ju då att om man ska göra det här och tax ta en färgglad kofta och en färgad handväska är att om de ska fungera som dina "alibin" så kan du ju knappast lägga ifrån dig handväskan och ta av dig koftan redan till förrätten för att det är så varmt... Då sitter du ju där med en svart klänning.

Ordet
  • Meja2011

Fråga brudparet:) min syster hade svart klänning på vårt bröllop, hon frågade innan, och vi tyckte det var okay, hon hade en kofta och smycken i färger. Så med lite färgglada accessoarer och att brudparet tycker det är okay så funkar det:)

• grodan134

Jag hade en svart klänning som gäst på bröllop för två somrar sedan. Ingen sa nåt om det.

• stresss

Jag tycker svart är helt ok, så länge man har tydliga färglada accessoarer, så att man inte får känslan av helsvart.

Svar på tråden Svart klänning på bröllop????