• KathyR

2,5 åring har ont i benen och har feber!

Min lilla tjej på 2,5 år vaknade inatt och bökade rundor. Kände direkt att hon hade feber och hon fick Alvedon och somnade om efter en stund. Hon sov lite halvt oroligt, vaknade ibland, bad om mer täcke och liknande. När vi vaknade så fick jag en chock, klockan var 10.30 och vi vaknar aldrig så sent. Hon vaknar senast 9.00 men det händer en gång varannan månad ungefär. Efter en stund klagade hon på benont, bad mig stryka benen och gnugga dem. Det höll på så i nästan en timme och febern har suttit i under dagen också, den ligger mellan 38.0 -39.9 med Alvedon. Hon vägrar att äta och vill knappt dricka, har försökt få i henne allt. Pasta, ris, kyckling, köttbullar, mackor, bullar, yoggi, fruktsoppor, vatten, saft, glass. Allt. Hon säger att hon är mätt fast att sist hon åt var igår 18.00. Dock är hon relativt pigg trots det. Någon som vet om benontet och febern kan höra ihop? Hon är frisk i övrigt, inte förkyld eller så och tänderna har hon alla.

• Svar på tråden 2,5 åring har ont i benen och har feber!
  • tinis77

Båda mina grabbar har haft ont i benen i samband med feber. Sist åkte vi in när äldsta hade ont, han kunde inte gå ordentligt. De hittade inget fel, utan trodde att det var muskelvärk pga febern. Det inte har gått över på 2-3 dagar.

• Beckah82

Om febern ej går ner med paracetamol (Alvedon) så kan du testa ibuprofen (tex. ipren), det brukar funka bra då.

Om febern inte går ner alls med febernedsättande ska du ringa 1177 och det tycker jag att du kan göra i vilket fall som helst om feber och värk i benen är de enda symptomen.

Lycka till 

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • tinis77

Varva alvedonen med Ipren förresten, det brukar få febern att gå ner bättre.

• xXMaLoXx

Växtvärk? Just att stryka benen brukar vara skönt när de har växtvärk. Prova att låta henne ha benen i högläge.

Jag har fått berättat att jag kunde ha feber i samband med växtvärk som liten. Oklart vad som gav vad så att säga.

• KathyR

Glömde skriva att jag har varvat, hon fick Ipren andra gången men febern är seg på att gå ner. Tack för att ni svarade, ska nog ringa 1177 sen för att höra mig för

Svar på tråden 2,5 åring har ont i benen och har feber!