• Dr Mupp

Lego

Vart hittar man lego till ett bra pris, det är ju horribelt dyrt. Gärna också vart man hittar lösa händer till minifigurerna, de har en tendens att försvinna (jag misstänker att damsugaren äter upp dem)

Och hur mycket lego är lagom till barn, vet att jag som barn tyckte vi hade lite för lite lego, de gick inte att bygga allt jag ville bygga som barn.  

Hur mycket lego har era barn?

Duplo har vi en nästan fylld 70 liters smartstore back, det känns som lagom. Legot har vi betydligt mindre  av.  Hur förvarar man förörvigt legot  på ett smidigt sätt? Det är svårt att gräva i en fylld plastback.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Lego
  • Tygtiiger

Groteskt mycket. Jag menar verkligen groteskt mycket. Jag vill inte tänka på det - det skulle räcka till ett dagis. Men det är ju kul!!

Små ljusa plastbackar (gärna stapelbara), sådana som finns på Jula eller Rusta, är bäst. Flera stycken. Vi har ett par besticklådor (återigen vit plast!) från ikea som är helt ok att sortera i.

Kolla på andrahandsmarknaden, vi har en liten second-hand-leksaksbutik där jag bor och där kan man ofta hitta blandat lego ohemult billigt. Legos hemsida har ibland rea och de funkar bra att handla ifrån.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Vendelsö

Kolla efter lego på loppis och blocket. Vi har lego i en stor plastback och när det ska byggas häller vi ut allt på lekmattan. Lätt att hitta bitar och sen lätt att hälla tillbaka i backen.

• Butterflie

Kolla på öb, de har vanliga bitar, inga gubbar osv billigt om ja inte minns fel..

• IsDimma

När jag var liten hade vi smålego som räckte till att nästan fylla en sån där stor låda under sängen. Det var lagom mycket så att vi kunde bygga vad vi ville med vilka färger vi ville när vi blev lite äldre.
    Duplo hade vi inte alls lika mycket av men då är man ju yngre och det behövs inte så mycket.
    Vi var två barn hemma med två föräldrar som också gillade lego

• mianyckelpiga

Vi har sonens lego i en låg stor låda så det inte blir så djupt att leta bitar. Nu börjar den dock bli full, så nu häller vi ut på golvet när det ska byggas efter ritningar.

• Woodgrove

klossbutiken.se 

Billigare än de vanliga butikerna.

Stor låda under sängen, åker ut på golvet när det ska byggas/lekas. Vissa färdiga alster står i bokhyllan. Det tar lång tid att städa upp efteråt så det brukar oftast få vara kvar framme på golvet ca en vecka innan hela familjen får städa tillsammans.  

• familjendk

Sonen är för liten för Lego än så länge, men när han kommer upp i den åldern kommer vi använda oss av dom här Lego förvaringslådorna, tycker dom är riktigt snygga och så är det ju rolig design på dom! och att de är stapelbara är ett plus:) Funderar på att köpa dom ändå...! 

Mina vänner har handlat Lego på hiko.se några gånger och de har varit nöjda. Tror det finns Lego i plastbackar som man kan återanvända som förvaringslådor också.

• strojes

När jag var liten sydde min mamma en stor rund "legomatta" av gamla lakan och satte öljetter (metallringar) i kanten runtom och trädde igenom ett snöre. När vi lekt färdigt så drog vi bara ihop "legomattan" till en stor förvaringspåse med allt lego i.
    Än så länge har dottern inte så mycket lego så allt ligger i en back med de riktigt små bitarna och lite andra specealbitar i en plastlåda med småfack i.
    Att dela upp i flera mindre genomskinliga backar och mindre lådor låter ju toppen!

Svar på tråden Lego