• Peach

Tips önskas till 6-årskalas med spiontema!

Min son vill ha ett spionkalas när han fyller 6 år.
    Är det någon som har några tips att ge?
    Det blir ca 6 barn på kalaset. Tänker att det skulle vara kul med någon klurig deckargåta att lösa för dem. Men hur utformar man det? 
    Han vill också att de ska leka spioner. Kan de leka fritt, eller behövar man styra upp det på något sätt med "regler"?
    Någon som vet om det finns kalastillbehör som tallrikar, servetter eller så som sjulle passa till detta tema?     

• Svar på tråden Tips önskas till 6-årskalas med spiontema!
  • bestsignatureever

Oj, så coolt, önskar mina grabbar gillade något sånt.
    ALLA vet att vill man bli spion måste man gå spion-skola. Gör en "träningsbana" på en gräsmatta. Man måste helt enkelt kunna slå kullerbytter med sin vattenpistol, pricka mål med sin vattenpistol och gömma sig riktigt bra. Springa riktigt fort osv.  Dessutom måsta man ha en skarp hjärna, komma ihåg nummer, se vad som saknas, tänka snabbt, 5+5, är himlen grön? osv.
    Slutligen är ju godiset stulet av en spion, vanligtvis av mamma el pappa gömt som en oskyldig geocache någonstans, kanske går att hitta med en "sattelit-uppkopplad" mobil?

Det enda kalastillbehör jag kan hitta är kalasflärpar från barnkalaset.se
    Agent P (Perry) från Phineas och Ferb
    Men det är ju möjligt att man måste smygäta tårtan UNDER bordet, VISKANDES för att inte röja sin hemliga identitet.

Inspiration:
    Spy kids
    Kent agent
    Agent P (Perry) 
    James Bond

Och ge grabben Spy gear-prylar för jisse namn! måste vara det coolaste som finns när man fyller 6! 

• Peach

Tack, så jättemycket för tips! Super med träningsbana, organiserat spring är bra Ska vi absolut ha. Något klurigt är också bra, det passar nog de flesta om inte alla av dessa barn. Får fundera mer på vad! Tipsa gärna. Går ju bra att ha olika delar i spionskolan med fikapaus och fri lek emellan. Han har uttryckt önskan om disco också, vet inte om jag får ihop det med temat, men det spelar kanske ingen roll. Som avslutning kan de ju få sitt första uppdrag, hitta de stulna godispåsarna. Geocashing var en kul idé. Jag funderar nog på andra alternativ med. Kanske nån sorts skrivna ledtrådar? när de klarat uppdraget får de diplom där de har agent-namn kanske? Jag klurar vidare, har några veckor på mig. Tar gärna emot mer tips!!

• hallontryffel

Inbjudningskort skrivna med ord klippta ur tidningar alt. osynlig skrift -har för mig att man kan använda citronsaft på nåt sätt... hm, går nog att googla på det... Ett schiffer att lösa för att hitta godiset eller göm ledtrådar i ballonger som de måste skjuta sönder (vattenpistol med nål påtejpad längst fram) för att hitta sitt godis. Låt alla tillverka sina egna spionglasögon av piprensare el. dyl. när de kommer.

• hallontryffel

En klassisk lek som kunde passa är ju den där man lägger fram ett gäng småsaker (tändsticksask, leksaksbil, visselpipa, russin, vindruva mm), låter barnen titta en stund, lägger över en duk och tar bort en sak och så ska de lista ut vad som saknas.

• Peach

Det där med citronsaft har jag läst någonstans, tror man ska hålla upp mot en lampa för att se texten. Skulle kunna användas till placeringskort.

Schiffer är en bra idé! Sonen gillar böcker med deckartema och då har vi läst någon med schiffer och det tyckte han var spännande! Det är också flera av barnen som kan läsa/har börjat lära sig ljuda, så det skulle funka.

Ledtrådar i ballonger var en kul idé. Får fundera på det!

Den leken gillar sonen, vi brukar leka den. Den kunde man kanske leka med dem som ett lag. 

Jättekul med tips! Tack.           

• Peach

Kollar runt på spy gear grejor och ser att det finns walkie talkies. Det skulle man kunna använda för att berätta uppdrag eller så. Vi har en babyvakt som det ju går att lyssna i ena änden och den är sonen fascinerad av. Skulle kunna vara lite effektfullt att berätta saker via den.

• Kefir

*sparar i favoriter*

Vilka idésprutor ni är. Nu vet jag EXAKT vilket tema jag ska föreslå för sonen som tidigare idag sade att han antingen ville bli detektiv eller spökjägare när han blir stor.

Svar på tråden Tips önskas till 6-årskalas med spiontema!