• Anwenne

Fönster (utan insyn) godtas inte av grannen

Hej!

Vi har ett stort problem. Bor i ett sutteränghus och har ett stort rum utan fönster som därmed blir oanvänt. Det finns en möjlighet att ta ut ett fönster som vetter mot grannens tomt. Med tanke på insynen (som vi såklart förstår att grannen inte vill ha) så har vi frågat om det är ok om vi tar ut ett källarfönster med frostat glas (typ toalettfönster). Detta betyder ingen som helst insyn vare sig från deras eller vår sida. De vägrar trots detta godta att vi tar ut något fönster. De menar att det inte spelar någon roll att det inte blir någon insyn utan hävdar att de inte trivs med "känslan". Vi har även erbjudit dem att sätta en buske framför så att de inte ser fönstret och att ta dit en mäklare och betala för den eventuella värdesänkning som fönstret skulle innebära.

Är det någon som har erfarenhet från huruvida det, trots att grannarna sätter sig emot, ändå är möjligt att få bygglov för ett sådant fönster. Vi bor i ett större radhusområde med likadana hus och alla andra grannar har fått bygglov för källarfönster (utan frostat glas) men då har ingen granne heller tidigare motsatt sig åtgärden.

• Svar på tråden Fönster (utan insyn) godtas inte av grannen
  • Scratt

Jag har ingen aning om vad som gäller men det låter ju helt sjukt! 
    Jag trodde att det bara var att ta ut ett fönster och om grannen ogillade det så fick väl dom skaffa persienner eller plantera en buske eller något... 

• Ladycocos

Just ja, jag har rätt nyligen byggt ett helt hus, och inte fasiken var det fönsterplacering de kollade på när vi skulle få bygglovet!!

• amorvincitomniia

sålänge de inte har några lagar som backar upp deras "känsla" så kan de väl flytta ut i ett hus i skogen då!
    Har flera andra grannar fått göra det så är det ju absurt att ni ska behöva stå med ett oanvänt rum för er grannes känslas skull..

Ett frostat fönster låter som ett utmärkt alternativ! Det vet jag blev godkänt i något byggprogram där grannen motsatt sig fönster pga insyn..

• Anwenne

Vi trodde inte heller att vi behövde bygglov utan det var grannarna som sa att det var en "ändring i fasaden" varför ett bygglov krävdes. Vi ringde kommunen och de sa att vi var tvungna att få bygglov för fönstret. Kommunen kunde däremot inte svara på om vi skulle få det eller inte med tanke på grannarnas inställning och grannarna har förklarat för oss att de "kommer att klaga så långt det går" (typ till högsta förvaltningsdomstolen) Jag har svårt att förstå hur folk kan vara så missunsamma... Vi har ganska nyligen flyttat in och gjorde det lite med inställningen att det inte skulle vara några konstigheter att ta ut ett fönster eftersom alla andra med likadana hus gjort det.

• Quark

Hos min kommun verkar det vara så att man för göra vad som helst med fönstret bara det väl finns ett fönster ( fast man får inte ändra storlek) D.v.s. Man skulle då kunna byta från frostat glas till ofrostat utan lov. Det är antagligen därför de är kinkiga redan nu. Själv har jag 2 små fönster i badrummet och funderar på att sätta igen det ena som sitter illa till vid duschen och istället öka det andra. Och då pratade de om att man måste ta hänsyn till insyn. Jag vill ju av förklarliga skäl fortfarande ha frostat. Men det krävs bygglov ja.

• lisaa

Hej! Bygglov krävs för att ändra fasaden, i synnerhet när det är fråga om radhusområde där man har ett något så när enhetligt utseende på husen. Om jag var du så skulle jag söka. So what om grannarna överklagar, det kostar dig ingenting även om de väljer att driva det till högsta instans. Kan inte i min fantasi se att de skulle kunna få rätt speciellt som det faktiskt finns likadana fönster i på andra hus i området.

• oväntatväntatgravid

Eh, nu är inte jag påläst men har grannens ens något att säga till om? Borde inte det beslutas genom en bygglovsansökan? Grannen får väl helt enkelt acceptera.. Jag hade skitit fullständigt i grannens åsikter och satt upp en buske eller något för att minska insynen. 

• Quark

Eftersom andra grannar har fått sätta in fönster så kanske du kan smyga in någon hänvisning till det i bygglovsansökan? Googla likabehandlingsprincip och bygglov, det kanske kan vara en möjlighet om det inte blir beviljat ändå.

Svar på tråden Fönster (utan insyn) godtas inte av grannen