• Anonym (Lokföraren)

Ni som haft anhöriga som blivit påkörd av tåget

Jag arbetar som lokförare och i vårat arbete ingår det i princip att köra på en person någon dag. De flesta är personer som väljer det själva men även olyckshändelser med folk som ska gena över spåren inträffar.

För ett par månader sedan så körde jag själv på en person som hade valt att ställa sig framför mitt tåg. Jag tänker på det ibland och på personen i fråga. Varför den stod där. På personens anhöriga, hur de mådde. Jag har även gått i tankar att ta reda på vilka de anhöriga är via polisen och ta kontakt med dem för att prata. Ta reda på hur de mår och om det är något de undrar över själva händelsen. Det är inget jag tänker göra, men tanken har liksom dykt upp någon gång. Jag vet att det finns anhöriga som ibland har velat prata med lokföraren.

Det jag undrar är, ni som har någon anhörig som har blivit påkörd av tåget, har ni velat prata med lokföraren? Och hur hade ni reagerat om lokföraren hörde av sig? Och hur har ni mått efter en sån här händelse? Jag är så insnöad på "våran sida" av det här, jag vill veta mer om hur folk på "andra sidan" har det. Berätta gärna!

• Svar på tråden Ni som haft anhöriga som blivit påkörd av tåget
  • Anonym (svårt att veta)

Min gamla klasskamrat och vän var med i en olycka med två tjejer inblandade som blev överkörda av tåget. 
    Den ena tjejens familj har bestämt sig för att stämma allt och alla som stämmas kan då dom inte kan acceptera att det var en olycka
    Hade jag vart du hade jag varit väldigt försiktig med att ta kontakt med familj och anhöriga då du inte vet hur de anhöriga är och vad som kan hända. Kanske vill dom skylla dig för döden på den som ställde sig framför tåget, kanske är dom jättesnälla och bara vill veta vad som hänt. Alla är så olika, eller hur? 
    Själv åkte jag förbi med bussen strax efter det hänt och såg min kompis kropp då dom inte hunnit täck än. Det var bland det värsta jag varit med om. Men Jag var ändå väl inne i tankarna att det inte är lokförarens fel. Ni är ju det mest maktlösa i den situationen egentligen. Felet hamnar ju vid en olycka hos antingen oförsiktighet, signalfel eller något annat... Vid självmord kanske det är något annat. Då kanske de anhöriga har en annan syn på det. 
    Förövrigt är det väldigt respektlöst att ställa sig framför tåget, tänk vad många som blir påverkade av det. Olyckor händer ju men de som medvetet begår självmord... blir bara ledsen på det.. det finns andra sätt att ta livet av sig som är betydligt mindre svårt för alla andra, anhöriga som offer i situationen. 
    Vill du gärna ha kontakt med de anhöriga kanske det finns nåt sätt att försöka få reda på först hur dom ser på det hela så det inte blir en el kontakt?
    Hoppas det löser sig  

• Anonym (Lokföraren)

Vad hemskt! Jag beklagar verkligen! Kommer ihåg den händelsen med tjejerna! Var mycket prat då.

Nej som jag skrev i TS så kommer jag inte att kontakta de anhöriga heller, men jag vill på nåt sätt visa att jag bryr mig. Jag var endå den som senast såg personen i livet. Egentligen skulle jag vilja att de kontaktade mig men det har de inte gjort så jag antar att intresset inte finns. Då tänker jag inte kontakta dem heller, känns alltför påträngande.

Visst är det respektlöst att ställa sig framför tåget, det är det, men för oss som kör så är det en lättnad att personen i fråga själv valt att ställa sig där än att det är en olyckshändelse. Man är som du skriver maktlös, man bromsar men har inte en chans att stanna. Hellre då att personen lugnt står kvar än i panik försöker hinna undan men inte hinner. Kanske låter sjukt men så är det för de flesta som kör tåg.

• Anonym

Om jag hade haft en anhörig som blivit påkörd av tåget så skulle jag vilja träffa lokföraren............visst, det skulle vara svårt med sorgen men man kan ju försöka tänka på hur det känns för lokföraren som har kört över en människa med ett stort tåg.

Så jag skulle vilja träffa honom/henne för att h*n mår oxå dåligt av händelsen.

En bekantfamilj till min mormor & morfar har råkat ut för detta - en av deras söner skulle åka över en järnvägsövergång där det inte fanns några bommar (detta var 70 - eller 80-talet) med sin moped.

HAn hade hörlurar på sig eftersom han lyssnade på musik så han hörde inte när lokföraren tutade..........tittade inte heller åt sidorna.

Killen fastnade med moppen på tåget och drogs med en bit.

Lokföraren är en kusin till killens mamma och de umgicks ofta.

En f.d granne åkte tåg till sitt dåvarande jobb......... var för typ 3 år sedan. Han satt i samma vagn som förarhytten, precis bakom lokföraren.

Helt plötsligt bromsade tåget in hårt och grannen hörde lokföraren skrika "NEJ NEJ, HELVETE.........DET ÄR INTE SANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Då stod det 2 ungdomar på spåret - det var 2 utländska ungdomar som nyss hade kommit till Sverige med sin familj = de ville leva som svenska ungdomar men fick inte för föräldrarna (detta framkom efter att någon pratat med släktingar som hade bott länge i Sverige).                   

• Anonym (farmor i himlen)

Min farmor ställde sig framför tåget. Hon var väldigt gammal och hade uttryckt länge att hon var trött på ”den där döden som aldrig kom”. Så tog hon saken i egna händer en vacker dag. Det var väl chockartat. Man förväntar sig inte att ”en gammal kärring” :) ska göra så. Men det var inget riktigt trauma eftersom hon gjorde ju bara som hon ville. Håller med om att olycka hade varit mycket värre. De flesta i släkten tyckte mer synd om lokföraren. Jag hade gärna träffat föraren om denne haft behov att prata. Jag hade inte uppfattat en direktkontakt som vare sig konstig eller ovälkommen. Men alla är väl inte som jag kanske. Jag hade kunnat tänka mig att prata med lokföraren för hans/hennes skull, snarare än min.

Jag tycker du ska fundera över varför du vill träffa dem – för din skull eller deras? Är det mest för din skull är det ju inte säkert att de anhöriga är några bra samtalspartners, iom att du inte vet deras reaktion på händelsen. De kanske inte alls är i stånd att se ditt perspektiv. Men erbjuda ett möte kan man väl alltid. Eventuellt ska du göra det via ex polisen, om de kan framföra att du står till rådighet om de anhöriga har frågor. Eller genom din arbetsgivare kanske.

• Anonym (mamma)

Min kompis slängde sig framför tåget för längesedan (20 årsedan till jul) och jag tror att föräldrarna hade kontakt med lokföraren. Det du kanske kan göra är att säga till tex polisen att om de vill så får de gärna ta kontakt med dig, då kan de välja själva hur de vill göra. Det måste vara fruktansvärt för dig att köra på någon, vad får ni för hjälp? Hur klarar man av att köra igen?

• Anonym (svårt att veta)

Jo det var inte jättelätt tid. Fixade inte allt skitsnack riktigt heller då det på skolan jag gick fanns "sanningen" att dom begått självmord. Var flera dagar man satt på bussen gick in i skolan och vände bara för det var så mycket skitsnack. Thank God för skype och teknikintresserade lärare. 

Skicka en bukett blommor eller ett bidrag till nån välgörenhet till begravningen? Då har du ju visat din omtanke =) 

• Anonym (Lokföraren)
    Anonym skrev 2012-06-02 21:39:32 följande:
    Om jag hade haft en anhörig som blivit påkörd av tåget så skulle jag vilja träffa lokföraren............visst, det skulle vara svårt med sorgen men man kan ju försöka tänka på hur det känns för lokföraren som har kört över en människa med ett stort tåg.

Så jag skulle vilja träffa honom/henne för att h*n mår oxå dåligt av händelsen.

En bekantfamilj till min mormor & morfar har råkat ut för detta - en av deras söner skulle åka över en järnvägsövergång där det inte fanns några bommar (detta var 70 - eller 80-talet) med sin moped.

HAn hade hörlurar på sig eftersom han lyssnade på musik så han hörde inte när lokföraren tutade..........tittade inte heller åt sidorna.

Killen fastnade med moppen på tåget och drogs med en bit.

Lokföraren är en kusin till killens mamma och de umgicks ofta.

En f.d granne åkte tåg till sitt dåvarande jobb......... var för typ 3 år sedan. Han satt i samma vagn som förarhytten, precis bakom lokföraren.

Helt plötsligt bromsade tåget in hårt och grannen hörde lokföraren skrika "NEJ NEJ, HELVETE.........DET ÄR INTE SANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Då stod det 2 ungdomar på spåret - det var 2 utländska ungdomar som nyss hade kommit till Sverige med sin familj = de ville leva som svenska ungdomar men fick inte för föräldrarna (detta framkom efter att någon pratat med släktingar som hade bott länge i Sverige).                   
    Till och med träffa lokföraren! Intressant! Jag hade inte haft något emot att träffa de anhöriga heller faktiskt, om det bara var för sorgearbete och för att prata, och de inte kom med anklagelser att man inte stannade osv. Men de flesta förstår att lokföraren är oskyldig.

Känner helt igen mig i den lokföraren som skrek, ingen rolig upplevelse. Och så två dessutom! Fruktansvärt!
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym (farmor i himlen) skrev 2012-06-02 21:56:53 följande:

Min farmor ställde sig framför tåget. Hon var väldigt gammal och hade uttryckt länge att hon var trött på ”den där döden som aldrig kom”. Så tog hon saken i egna händer en vacker dag. Det var väl chockartat. Man förväntar sig inte att ”en gammal kärring” :) ska göra så. Men det var inget riktigt trauma eftersom hon gjorde ju bara som hon ville. Håller med om att olycka hade varit mycket värre. De flesta i släkten tyckte mer synd om lokföraren. Jag hade gärna träffat föraren om denne haft behov att prata. Jag hade inte uppfattat en direktkontakt som vare sig konstig eller ovälkommen. Men alla är väl inte som jag kanske. Jag hade kunnat tänka mig att prata med lokföraren för hans/hennes skull, snarare än min.

Jag tycker du ska fundera över varför du vill träffa dem – för din skull eller deras? Är det mest för din skull är det ju inte säkert att de anhöriga är några bra samtalspartners, iom att du inte vet deras reaktion på händelsen. De kanske inte alls är i stånd att se ditt perspektiv. Men erbjuda ett möte kan man väl alltid. Eventuellt ska du göra det via ex polisen, om de kan framföra att du står till rådighet om de anhöriga har frågor. Eller genom din arbetsgivare kanske.

Vad omtänksamt av dig! Tänka på stackars lokföraren :) Beklagar med din farmor!

Det är väl både för min och deras skull som jag skulle vilja prata med dem tror jag. Men skulle vi prata så vill jag ju att de ska vara som du :) Nu har det dock gått alldeles för lång tid för att börja gräva upp såren, var över ett halvår sen, så i detta fall kommer jag inte att göra något. Men jag tänker till nästa gång det händer så kan det vara bra att ha lite anhörigas åsikter och perspektiv att relatera till.
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym (mamma) skrev 2012-06-02 22:05:26 följande:
    Min kompis slängde sig framför tåget för längesedan (20 årsedan till jul) och jag tror att föräldrarna hade kontakt med lokföraren. Det du kanske kan göra är att säga till tex polisen att om de vill så får de gärna ta kontakt med dig, då kan de välja själva hur de vill göra. Det måste vara fruktansvärt för dig att köra på någon, vad får ni för hjälp? Hur klarar man av att köra igen?
    Vad jobbigt det måste vara! Det är lite den uppfattningen jag fått att det oftast är föräldrar till yngre som tar livet av sig som vill prata med lokföraren faktiskt. Har ingen statistik dock, men vad jag har hört av kollegor och så. Nästa gång ska jag säga till polisen att de anhöriga gärna får kontakta mig! Jag tänkte inte på det den här gången, var lite chockad och helt ny i situationen då det var min första.

Jag tror att hur man klarar sig som förare beror på hur det gick till. Alla påkörningar är ju olika. Men vi blir tagna ur tjänst ett tag och får prata med psykolog sen har vi möjlighet att åka med kollegor ett tag innan vi åker själva igen. För mig var det inga större problem, men jag vet andra som faktiskt har slutat jobba som lokförare.
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym (svårt att veta) skrev 2012-06-02 22:25:06 följande:
    Jo det var inte jättelätt tid. Fixade inte allt skitsnack riktigt heller då det på skolan jag gick fanns "sanningen" att dom begått självmord. Var flera dagar man satt på bussen gick in i skolan och vände bara för det var så mycket skitsnack. Thank God för skype och teknikintresserade lärare. 

Skicka en bukett blommor eller ett bidrag till nån välgörenhet till begravningen? Då har du ju visat din omtanke =) 
    Typiskt skolor att börja sprida rykten! Eller ja, eleverna på skolan då.

Det var faktiskt en väldigt bra idé, skicka en bukett! Eller ett kort eller bidrag till välgörenhet! Nu är det som sagt över ett halvår sen det hände så personens begravning har redan varit, men detta ska jag tänka på till nästa gång! Och att tala om för polisen att vill de anhöriga prata med mig så går det bra :)
Svar på tråden Ni som haft anhöriga som blivit påkörd av tåget