• Anonym (Lokföraren)

Ni som haft anhöriga som blivit påkörd av tåget

Jag arbetar som lokförare och i vårat arbete ingår det i princip att köra på en person någon dag. De flesta är personer som väljer det själva men även olyckshändelser med folk som ska gena över spåren inträffar.

För ett par månader sedan så körde jag själv på en person som hade valt att ställa sig framför mitt tåg. Jag tänker på det ibland och på personen i fråga. Varför den stod där. På personens anhöriga, hur de mådde. Jag har även gått i tankar att ta reda på vilka de anhöriga är via polisen och ta kontakt med dem för att prata. Ta reda på hur de mår och om det är något de undrar över själva händelsen. Det är inget jag tänker göra, men tanken har liksom dykt upp någon gång. Jag vet att det finns anhöriga som ibland har velat prata med lokföraren.

Det jag undrar är, ni som har någon anhörig som har blivit påkörd av tåget, har ni velat prata med lokföraren? Och hur hade ni reagerat om lokföraren hörde av sig? Och hur har ni mått efter en sån här händelse? Jag är så insnöad på "våran sida" av det här, jag vill veta mer om hur folk på "andra sidan" har det. Berätta gärna!

• Svar på tråden Ni som haft anhöriga som blivit påkörd av tåget
  • Anonym (svårt att veta)

Min gamla klasskamrat och vän var med i en olycka med två tjejer inblandade som blev överkörda av tåget. 
    Den ena tjejens familj har bestämt sig för att stämma allt och alla som stämmas kan då dom inte kan acceptera att det var en olycka
    Hade jag vart du hade jag varit väldigt försiktig med att ta kontakt med familj och anhöriga då du inte vet hur de anhöriga är och vad som kan hända. Kanske vill dom skylla dig för döden på den som ställde sig framför tåget, kanske är dom jättesnälla och bara vill veta vad som hänt. Alla är så olika, eller hur?