• Emerald88

    Risker med tungpiercing?

    Jag är sugen på att göra en piercing i tungan, men jag är lite orolig för riskerna!

    Min pappa har jag skrämt halvt ihjäl mig och sagt att man i värsta fall, kan få kallbrand och måste amputera tungan om man får en infektion och att tungan kan svulna så mycket att man kvävs. Stämmer det? För den största bakteriehärdan på människokroppen är ju trots allt munnen, och hur undviker man att inte få skit i den nygjorda piercingen eftersom man stoppar så mycket i munnen varje dag?   
    Och det här med tänderna, är det vanligt att tänder och tandkött lätt åker på stryk när man har tungpiercing?

    Ni med tungpiercing eller har erfarenhet utav detta, vad är riskerna med tungpiercing? Har ni råkat ut för någon? Är det något annat man bör tänka på innan man gör bestämmer sig för att göra det?  

       

  • Svar på tråden Risker med tungpiercing?
  • LeoNo4AleXo6

    Tog min när jag var 17 och har inte haft några problem med den! :)

    Dock så tog jag ut den (nu 27) för att jag tröttnade. Vet inte om jag växte från den ;) Har haft kompisar som bitit sönder tänder, annars inget.

  • April barn

    Har haft min i 6 år ;) nej tungan är ett av de ställen som läker både lättast och fortast. De fall man hör är ofta sådana som misskött det första tiden, inte följt rekommendationerna osv då kan det bli riktigt illa. Jag skulle åkt och gjort den ;)

  • Emerald88

    Men i tungan finns ju en massa nerver, som i alla andra kroppsdelar förstås. Är det en myt att man kan drabbas av ansiktsförlamning, tappa smaksinnet och få problem med att svälja?

  • MammaEmelie91

    Har haft tungpiercing i 3år, har aldrig haft några problem med den.
    Min navelpiercing har varit infekterad tusentals gånger men inte tungpiercingen och då rengjorde jag inte så ofta som man ska heller utan kanske bara 2 gånger i veckan.

    Isvatten så lägger sig svullnaden :)  


    mammatillebbaa.blogg.se - 20år och snart TRE-trebarnsmamma!!
  • Miew

    Hade egentligen inga problem med min. Men jag fick en för liten läkestav så tungan svullnade och läkte över kulan. Gick och fick en längre stav och efter det så var det aldrig några problem. Tog ut den för några år sen och saknar den ibland

  • luvah33

    Jag har piercat tungan tre gånger, haha.

    Andra gången jag gjorde det måste piercaren satt den fel eller nått, det gjorde ONT. Ont att äta, ont att dricka, ONT ATT ANDAS. Tog ut den efter två veckor och fick lite ro i munnen.

    Första och tredje gången hade jag inga problem alls, bara att det sved till lite om jag åt stark mat första dagarna.  
    Han som piercade min syster sa att det har varit typ ETT fall någonsin med någon som haft stora komplikationer med tungpiercing.. minns inte om det var att han blev förlamad eller om han fick kallbrand eller nått. Men ett fall i hela världen.

    MEN IAF jag tror det är viktigt att gå till en som vet vad hen gör.
    Den gången jag hade så jävla ont gick jag till en studio som har askasst rykte FÖR DOM VAR DOM ENDA SOM HADE ÖPPET. Ska jag pierca något mer väntar  jag nog på att en bättre studio ska ha öppet ;P

  • evil eye

    Jag har haft min tungpiercing sedan 1998 och aldrig råkat ut för något. Nu tänker jag inte ens på att jag har den...

  • principessan

    Har en nära kompis som har haft en i 10 år. Hennes kindtänder har pajat då hon bet på den i sömnen. 30000 för att laga det....

  • April barn

    Går du till en ordentlig studie har de läkarutbildning och sätter inte fel.

  • JoSoo90

    Inte haft några problem alls med den haft i 4 år i år. Värre med läppen svullnade och så i början men e okej nu. :) Hade många som sa så till mig med men jag gjorde de ändå :)

Svar på tråden Risker med tungpiercing?