• Muslimah84

Hur länge håller atamon?

Jag har en öppnad flaska atamon från förra året. Kan man fortfarande använda den eller bör jag köpa en ny?

• Svar på tråden Hur länge håller atamon?
  • schizoliv

I evigheters evigheter, du vet väll vad atamon är för nått va Skrattande

• Muslimah84

Jo, det gör jag. Det var därför jag funderade. Men det pinsammaste är nog att flaskan inte alls var öppnad. *oops*

• schizoliv
    Muslimah84 skrev 2012-06-04 14:42:50 följande:
    Jo, det gör jag. Det var därför jag funderade. Men det pinsammaste är nog att flaskan inte alls var öppnad. *oops*
    Men hehe, det är ju ett konserveringsmedel.
    Hur du kom du på tanken att starta en tråd om detta :D
  • Muslimah84

Jag var riktigt stressad, min skjuts var på väg för att hämta upp mig och jag behövde veta innan vi åkte till affären. Det blir lätt fel när jag är stressad. Skäms Men nu har jag två burkar så jag har så jag klarar mig ett tag. Skrattande

Men det står faktiskt ett bäst före-datum på burken, men jag tror inte man får sälja ätbara saker utan sånt datum.

• schizoliv
    Muslimah84 skrev 2012-06-04 21:02:08 följande:
    Jag var riktigt stressad, min skjuts var på väg för att hämta upp mig och jag behövde veta innan vi åkte till affären. Det blir lätt fel när jag är stressad. Skäms Men nu har jag två burkar så jag har så jag klarar mig ett tag. Skrattande

Men det står faktiskt ett bäst före-datum på burken, men jag tror inte man får sälja ätbara saker utan sånt datum.
    Bäst före datum är inget annat än en rekommendation och får säljas.

Annat är det med sista förbruknings dag(finns inte på lika mycket varor idag) den får inte säljas efter man gått över datumet.

Din atamon flaska kommer hålla många många många år över bäst före datumet, många år.
    Saken är att tillverkaren måste skriva ett bäst före datum.
    Detta bäst före datum är nog nått det bästa industrin kommit på någonsin.
    Okunniga slänger mat som uppnått bäst före datum som det vore oätligt/farligt.
    När själva verket det är endast till för visa att fram till detta datumet garanterar vi smak och kvalitet.
    Sett folk hälla ut oöppnade mjölkpaket dagen efter detta datum, för dom att lukta smaka existera inte.
    Därför slänger vi minst 90kg mat per år och person, sjukt, riktigt jävla sjukt.
Svar på tråden Hur länge håller atamon?