• stiladej

3 dagars bebis som verkligen BARA vill sova

Jag har en pojk på 3 dagar som verkligen bara vill sova hela tiden. Jag får väcka honom för att amma och när jag skall mata somnar han nästan direkt vid bröstet. Detta gör att han inte tömmer dem nu när de börjat producera mer mjölk.

Jag får handmjölka o ge på kopp efter amning för att säkerställa att han får i sig.

Han har kanske varit vaken 4 timmar totalt sen han föddes.

Orolig.  

• Svar på tråden 3 dagars bebis som verkligen BARA vill sova
  • Ema86

låt han sova sålänge han äter nånting nångång. BVC kan nog ge dig råd om du behöver.

• norrlandsflicka

Min son var så när han föddes. Vi blev på bb 4 dar. Han fick stödmatas med ersättning och att jag pumpade så han skulle bli piggare. När vi for hem var han piggare och orkade amma ordentligt. Vi försökte ju med klä av han och röra fötter och händer för han inte skulle somna vid bröstet innan personalen på bb tyckte vi skulle stödmata föe han var så slö och bara sov.

• pigglet

2 av våra barn gjorde lika och det höll på att gå illa. Visst - bebisar får sova mycket, men när de inte orkar äta - då blir det farligt.
    Bra att du koppmatar honom så han får i sig. Håll koll på att han kissar 6-8 blöjor/dygn. Sonen slutade kissa och det tog 2 dygn av matning innan han fått i sig så pass att det kom en skvätt kiss igen. Han var riktigt dålig och vi blev inlagda på neo.
    Du skriver att mjölken kommit igång och att du pumpar och ger honom. Det är ungefär det de gör på neo också, ser till att de får i sig mat var 3:e timme dygnet runt. De hade ett visst mått som de skulle få i sig, kanske typ 30 ml första dygnet (varje mål alltså), 40 ml nästa, 50 ml nästa. Så mitt högst amatörmässiga råd skulle vara att ge honom något dygn till, där du ser till att han får i sig ordentligt var 3:e timme.
    Samtidigt blir små barn uttorkade väldigt snabbt, och att han är så slö låter inte bra. Blir det svårt att väcka honom eller att han inte kissar på 4 timmar, så skulle jag åka in direkt.   

(Och visst - prova att klä av honom innan maten. Massera i handflatan, då kan de ta några tag till. Samma om du stryker med ett finger under hakan. Killa under fötterna. Ett lite bryskt blöjbyte om han bara vill somna vid bröstet.) 

• Esco

Min son var också likadan när han föddes. Sov mest hela tiden och somnade direkt när jag matade honom. Nu är han förvisso född i vecka 35+0 men vi kämpade järnet och nu, tre veckor senare, är han ett matvrak.

Koppmatning fungerade inte alls för oss så vi började ge honom min bröstmjölk med nappflaska och det gjorde susen. Men detta bör du kanske inte testa förrän du rådfrågat på BVC då det kan störa amningen med nappflaska. Lycka till!

• Trulis78

Jätte bra att du matar honom extra med kopp. Precis som Pigglet säger så blir små barn uttorkade väldigt snabbt. Det är också så att deras blodsocker sjunker otroligt fort. En bebis som bara sover och är så slö att den inte orkar äta ska man hålla ordentlig koll på precis som du verkar göra.

Om du känner dig orolig för om du får i sonen tillräckligt med mat så är mitt råd att du genast ska kontakta förlossning/bvc/sjukhusklinik. Då kan ni i alla fall diskutera ifall en läkare behöver ta en titt på lillkillen.

Min första dotter var så där slö och trots att vi föräldrar kände att något inte stämde så blev vår oro bortviftad gång på gång av personal på bb. Det hela slutade med att vår dotter blev medvetslös och fick läggas in på neo och sondmatas för att återhämta sig. Det hade kunnat gå riktigt illa.

• Flickan och kråkan

Min äldsta var en tidig tröttis med gulsot. Vi fick väcka (vilket var en kamp), amma så gott det gick och sedan koppmata urpumpad mjölk efteråt, och så hålla på så dygnet runt. Väckningsprocedur, amning, koppmatning och pumpning var det enda vi gjorde. När vi kommit så långt att jag pumpat ut för nästa amningstillfälle så var det dags att väcka igen. Tog ungefär två veckor, sedan piggnade han till och fixade amningen fint på egen hand .

Kämpa på TS. Väck, väck, väck!!

• Josefine Hedlund

Jag tycker du ska åka tillbaka på BB och be dom ta ett test för gulhet. Min äldsta dotter är född i v 35 och hon var precis sådär. Vi fick vara kvar på bb så hon fick sola och jag fick hjälp med matningen av personalen, jag pumpade, och hav på kopp och flaska. Efter en vecka hade hon vänt i vikt och vi fick åka hem. Lyssna på din intr röst TS, vi känner våra barn! Lycka till!

Nellie 091119 Mitt allt & Ellen 111210 Mitt allt
  • Gizzmo73

Min tjej var precis likadan och det berodde på för lågt blodsocker. Efter "tvångsmatning" var tredje timme i några dagar så började hon piggna till. Så åk till BB tycker jag och få honom kollad.

Svar på tråden 3 dagars bebis som verkligen BARA vill sova