• ThereseK

Vill ha recept på riktigt syrlig citronpaj!!

som rubriken..Älskar det syrliga, men får inte till det. har du nå bra citronpaj recept med mycket smak?

• Svar på tråden Vill ha recept på riktigt syrlig citronpaj!!
  • TheFamily

Jag med! Åh vad sugen jag blev på det!
    Favoritar och hoppas nån kan ge dig ett recept!

• ThereseK

jamen duu, Bättan.. den där har jag sneglat på tidigare, men e ju såå himla mycket ingredienser när man bara vill slänga ihop nån liten paj tänker jag..Alltså för å bara sitta o smaska framför tv:n.. eller??

• Bättan

Den är väl värd all din tid och alla sina ingredienser ;)
    Ett tips är att göra den i en stor form istället för i små portionsformar.

Annars är key lime pajen (Lailas) gudomligt god. Den är lite enklare att bara slänga ihop.

• J 1981

Inte citron men håller med ovan - key lime pie, min favorit efterrätt ;)

• tro  hopp  kärlek

Inte paj men en rulltårta.
    6 äggvitor
    4 dl socker
    Vispas hårt
    strö över hackade nötter
    stek i ugn ca 25 min 175 grader
    Låt svalna på ett nytt papper-

Vispa 5 dl  grädde och 2 dl lemoncurd.( Eller så kan du bara bre på lemoncurden och ha grädde uppepå.)
    Bred över botten strössla över hallon eller jordgubbar och rulla ihop,  

Eller
    Citrontårta
    4 dl vetemjöl
    1 1/2 dl florsocker
    125 g smör
    1 ägg

Mixa allt i matberdare och låt stå i kylskåp. ca 1 timme
    Sätt på ugnen 200 grader.
    Kavla ut degen och klä en form med höga kanter.
    Grädda i ca 15 min låt svalna

fyllning
    2 citroner
    6 ägg
    2 1/4 dl socker
    2 dl vispgrädde
    Riv skalet på citronerna
    vispa ägg socker och skal till en fluffig smet, pressa citronsaft i och tillsätt grädde.
    Häll fyllningen i formen och grädda i 50-60 min. Garnera med björnbär samt pudrat florsocker. 

• Trilling85

Lyxig citronpaj

Deg:
    3 dl vetemjöl
    ½ dl socker
    125 gr smör
    1 äggula

Fyllning:
    Pressad saft från 3 citroner
    1½ dl socker
    1½ dl vispgrädde

Servering:
    Färska bär eller frukter
    Lättvispad grädde
    Florsocker

Blanda allt till degen och tryck ut i en form. Ställ in i frysen ca 20 min. Förgrädda i 200 grader direkt från frysen i 3 min. Sänk sedan värmen till 175 grader.

Rör i hop fyllningen och sila sedan ner i skalet. Ställ in i ugnen ca 20-25 min. Passa mot slutet så det inte kokar. Ta ut och låt svalna. St'll in i kylen ca 2 timmar.

Servera med bär el frukt och grädde. Pudra över florsockret. 

• ThereseK

Åh tack!! Nu blire till o prova lite citronrecept :) vilka spännande, kommer prova varenda ett, nu blire bara beslutsångest vilket jag ska börja med :)

• kluck

Tinas citronmarängpaj!! Alltså det finns inget godare, jag gjorde den till min pojkvän för några månader sedan efter att ha haft ordentliga cravings ett bra tag, han trodde att den var medioker. Det slutade med att vi åt upp hela pajen på några minuter.... Ordentligt citronig, inte för söt, perfekt helt enkelt!

• happysunday
    kluck skrev 2012-07-23 18:18:39 följande:
    Tinas citronmarängpaj!! Alltså det finns inget godare, jag gjorde den till min pojkvän för några månader sedan efter att ha haft ordentliga cravings ett bra tag, han trodde att den var medioker. Det slutade med att vi åt upp hela pajen på några minuter.... Ordentligt citronig, inte för söt, perfekt helt enkelt!
    Vilken Tina? Har du en länk till receptet?
  • ThereseK

Den lär jag leta på!! Höll för övrigt på o mixtrade själv och fick till sist till en syrlig citronpaj som va såå god.. Problemet blev,, hade hört man kan frysa pajen så bestämde mig för att frysa in min skapelse för att kunna bjuda på. Sagt och gjort o häromdagen blev jag sugen på en bit en kväll o tog fram varsin bit till mig o gubben men blev så besviken,, vart ju inte alls bra att frysa.. Botten blev alldeles fuktig o var inte alls samma paj..

• kluck

www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=113970 Lovar, det finns inget bättre!!! Tycker dock att det blir lite för mastigt med vaniljkrämen, räcker med lättvispad grädde till om man vill :) Den är helt sjuk, TROR att det är precis vad du söker;)

Svar på tråden Vill ha recept på riktigt syrlig citronpaj!!