Hur räknar man kalorier?
Hur räknar man kcal? Är det nödvändigt?
Tex färska råvaror- hur vet man vad det innehåller, tex 1 ägg, några potatisar, köttfärs (när dom är gjorda till biffar med mjölk,ströbröd,lök och kryddor?), paprika? Gurka, och liknande..
Om jag ska göra en köttfärssås med spaghetti tex. Då brukar jag göra köttfärssås med kryddor som tex, svartpeppar, salt, paprikapulver, ibland lite aromat.. Köttbuljong, grädde, ev lite creme fraiche, tomatpuré och/eller ketchup.. lite soja, Och 1 gul lök. Måste jag veta exakt hur mycket jag tar av allt, och också veta vad alla ingridienser innehåller för mängd kcal, och sedan väga min egen portion? Och räkna ut allt?
Har ingen hushållsvåg, och känner inte att jag vill slänga ut pengar på en. Plus att jag itne vill bli allt för "petig" och sluta äta endel saker bara för dess mängd kcal. Men som jag förstått är det onödigt att äta för mycket, och ganska enkelt att undvika onödiga kcal.. Men hur?
Det är lätt att se på 5dl grädde hur många kcal det är, eller 1 glas jucie, färdiga hamburgekött, eller fiskpinnar (eftersom det står på förpackningen oftast).. Men om man lagar eget blir det ju naturligtvis mindre kcal (ja tex egna hamburgare, eftersom det är mycket annat än bara färs i köpta färdiga..) men jag blir lite trött på att aldrig veta..
Så ni som räknar kalorier, hur gör ni?HUR