• Blobb60

Sitta i kassan på Ica

Ska provjobba imorgon på Ica, och kommer att få testa på olika uppgifter, t.ex sitta i kassan.
    Det är det jag är lite nervös inför.. för jag har ingen tidigare erfarenhet av det..

Någonting särskilt man ska tänka på som ny kassörska? De kommer lära mig men.. vill att det ska gå bra så tar gärna emot tips innan så jag känner mig mer självsäker!

Uppskattar alla tips jag kan få.. =)

• Svar på tråden Sitta i kassan på Ica
  • BananaSplit

Att vara glad och trevlig är A och O. Se kunden i ögonen och säg hej högt och glatt. Le. Oavsett hur många som står och suckar i kön.

Att lära sig alla koder för frukt och grönt tar ett tag, men det är bara att plugga på.

Fråga alltid övrig personal om du är osäker. 
    Blir det fel och en kund blir sur, be om ursäkt och förklara att du är ny på jobbet. 

• Kaffegalningen

Bananasplit hade många bra tips! Utöver det så tycker jag man ska lära sig att inte "se" kön, ägna dig åt kunden du har framför dig. Om du blir stressad gör du misstag och kön blir längre, arbetar du lugnt och metodiskt går det snabbast. Irritera dig inte heller på Agda 82 som kommer i rusningstid med femton pantkvitton som hon har "någonstans", du kan inte påverka situationen och det är du som sitter med en massa ilska inom dig och "lider".

Sedan gjorde jag alltid en fusklapp med de vanligaste plu-numren som jag hade framför boken med alla nummer varav jag inte behövde bläddra varje gång det kom en potatis.

Slutligen skulle jag ta en tripp i äppeldisken och skriva ner/memorera vilka äpplen som heter vad (om du inte har tur att komma till en affär som bara har plu på äpplen). Deta görs dock inte första dagen, då har du en massa annat att lära dig

• erica91

Många bra tips som jag håller med om (jobbar i kassan på Ica maxi).

När det är sjukt mycket folk i kö som bara blir surare och surare (för det blir kunder om dom tycker att dom köat för länge...........)och du känner hur svetten rinner för att du kanske måste ringa nånstans för pris på en vara så ta bara ett andetag och tänk "En kund i taget". Du är bara människa precis som kunderna i kön. Du kan inte göra mer

• Nennen sthlm

Alla har gett bra tips. Har suttit i kassan flera år, nu var det dock tre år sen jag slutade. Men stressa inte! Behöver du tid att hitta ett visst plu-nr gör det, istället för att stressa så det blir fel och du ev måste göra retur.
    Och: en sak i taget! Slå in varorna först..sen pantkvitton, e.v frågor från kunden, etc etc.

Och som tidigare skrev: arbeta lugnt och metodiskt. Jag vet att man i början är
    Sjukt stressad, men till slut lärde jag mig att sitta och jobba i lugn och ro och ta en sak i taget. Man hittar ett bra sätt att jobba.
    Det är faktiskt ens arbetsplats och jag tycker inte man ska stressa.

• Anna Svenssonliv

Kan man vara anställd bara som varuplockare etc? Eller ingår kassa i allas jobb? Jag undrar för jag kan tänka mig söka jobb på Ica kvantum eller Hemköp, men jag vill inte sitta i kassan.

• Kaffegalningen

Anna: numera sitter de flesta i kassan på de kedjor jag känner till. Det är ett monotont arbete som sliter mycket på kroppen, därför brukar stormarknaderna vilja variera personalen i kassan.

Många leverantörer har dock varuplockare, Karamellkungen brukar ha personal som stödjer butikerna.

Om jag får fråga: varför vill du inte sitta i kassan? Butikens roligaste jobb enligt mig

• Nennen sthlm

Anna: jag har jobbat i tre butiker och det brukar vara såhär: ju större butik, desto mer renodlad tjänst har du. I två Ica maxi butiker har jag jobbat endast i kassan. Ibland får man rycka in i barnpassningen, och vid enstaka tillfällen på golvet. I mindre butiker brukar alla hjälpa till med alla.
    På maxi kan man absolut få tjänst som varuplockare. Men det brukar ingå typ ansvar som beställning etc då.
    Så mitt tips är att söka till större butiker och söka då som "golvpersonal"
    På Willys jobbade jag också bara som
    Kassapersonal MEN så fort det var lugnt i kassan, var det gå på golvet som gällde. Superbra upplägg då man inte satt hela dagarna.

• erica91

Jag jobbar på Ica maxi (som jag tidigare skrev) det är en jätte butik, vi har omkring 4000 kunder/dag. Jag är bara i kassa och ibland i minihuset... Men om vi har för mkt att göra i kassan brukar vi ibland få ringa på golvpersonal som hjälper oss :)

• Anna Svenssonliv

Tack, intressant att höra hur det funkar. Jag vill inte sitta i kassan för att jag efter alla år av serviceyrken är trött på att handskas med kunder. Särskilt griniga kunder. Det monotona stillasittande lockar inte heller. Jag är på jakt efter ett deltidsjobb, endast vardagsförmiddagar, och tänkte att varuplock i matbutik kanske vore något.

• Lavish

Tja du har väl redan fått de bästa tipsen. Var alltid trevlig, blir någon sur så be om ursäkt så trovärdigt du kan även om det egentligen inte var ditt fel.

Försök att inte bli stressad även om kön blir längre och folk står och suckar, det är bättre att varje kund tar lite längre tid men att allt blir rätt. Att de får rätt växel och du får in alla varor rätt etc. Om det blir strul med det så att du måste göra om och kunden blir irriterad blir du garanterat mer stressad av det än av att de som köar får vänta lite längre.

När man väl är rutinerad kan lite stress hjälpa en att få eld i baken men det är för att de flesta moment går alldeles automatiskt utan att man behöver tänka igenom det för att få det rätt. När man är ny är det bättre att ta det lugnt. Men för den skull kan man ju försöka verka pigg och alert mot kunderna så att de inte får för sig att du medvetet sitter och segar.

Svar på tråden Sitta i kassan på Ica