• asasvensson

var ska vi bo i närheten av Landskrona?

var ska vi bo i närheten av Landskrona?

Bor långt från Skåne nu och har ej koll. min sambo söker jobb i Landskrona. vill gärna bo i hus eller radhus som inte kostar hiskeligt mycket. i början kan vi tänka oss hyra ett hus. Tar gärna emot tips på hus att hyra.

• Svar på tråden var ska vi bo i närheten av Landskrona?
  • asasvensson

Tack! Hade kanske tänkt Helsingborg eller Ängelholm eller rydebäck. ska kolla upp dina förslag! Vad är det för samhällen? Finns tex skola dagis affär?

• Maryam88

I Bjuv finns massa dagis och skola. En netto affär och en ica. Helsingborg är en stor stad och har allt. Bjuv ligger 10 min med tåg från Helsingborg och här finns direkt buss till landskrona som tar ca 40-50 min tror jag. Ekeby och billesholm är byar som tillhör bjuvs kommun. Båda byarna har skola och dagis och typ Konsum butik. I Bjuv är de mixat med folk och etnicitet. En hel del invandrare men en väldigt trevlig stad över lag. En jätte bra KOMVUX anläggning finns i centrum. Ekeby är liten by där alla känner alla och de finns inte många invandrare med 3 pizzerior =D billesholm är mittemellan på alla fronter. Har för mig attvde fanns många hus i Bjuv som hyrdes ut för ett tag sen. Helsingborg är ju en kanon fin stad, men svårt att få lägenhet om man inte köat i många år. Www.helsingborgshem.se bli medlem där och börja spara dagar. :) de tar 20 min med färjan till Danmark och en stor central med buss, båt och tåg station med tåg som kör överallt. Men Helsingborg är mycket större än Bjuv så de blir lite mer stads känsla där och mer lands och by känsla i Bjuv. I Helsingborg finns massor av dagis, grundskolor och gymnasie skolor. Även en av Lunds universitets delar finns där.

• Maryam88

Kan inte svara på Rydebäck. Har bara bott i Ekeby, Bjuv, Helsingborg och Landskrona :) men där finns dagis och grundskola. Men annars vet jag inte.

• Purlan

Skulle rekommendera alla de tre ställena du själv säger. Vet inte vart du kommer ifrån så det är ju svårt med huspriser, vad är hiskeligt? Rydebäck 2,5 milj och uppåt, Ängelholm snäppet högre. Inlandsorterna (Bjuv, Billesholm. etc betydligt billigare). Är själv från Ängelholm, men bor i Rydebäck.

• Purlan

Ska lägga till Höganäs. Har många vänner som flyttat åt det hållet. Mysig liten stad med fin hamn och strand. Hyfsade huspriser fortfarande. Jag gillar stället, men vill bo längs med tåget och tycker att det ligger lite off (men fint och där är ALLT man behöver). En bit från Landskrona, men tar nog egentligen inte längre tid att köra än från Ängelholm.

• Benjy

Skulle inte Kävlinge kunna fungera? Det är ju verkligen mittpunkten melan Malmö och Helsingborg. Tar tio minuter med tåg mellan kävlinge och landskrona och tågen går minst en gång i timmen. Vill man till malmö eller helsingborg så är det en tågresa på 30 min vardera håll

Svar på tråden var ska vi bo i närheten av Landskrona?