• Anonym (orolig)

Hårspray farligt under graviditet

Har sån ångest nu så det är obeskrivligt. Har inte haft en tanke på att hårspray, smink, schampo m.m kan innebära en risk för barnet i magen under graviditeten, men så kom jag bara på att kolla upp det idag och fann en massa artiklar om det, bland annat den här http://nyheter24.se/udda24/27761-hrspray-skadar
    och det är just en pojke som jag väntar också :( 
    Hade ingen aning om det här, ingen har varnat mig för det, inte ens barnmorskan... är gravid i vecka 36 nu och har nästan dagligen använt hårspray och smink, schampo & duschkräm flera gånger i veckan... känner mig jättedum nu, tänk om min bebis tagit skada av det? Åååh känner mig så maktlös nu... hade jag vetat det här så hade jag avstått helt och hållet!! 

• Svar på tråden Hårspray farligt under graviditet
  • Anonym (orolig)
    MammaEmelie91 skrev 2012-06-03 16:53:05 följande:
    DEt där har jag aldrig hört talas om. Jag har använt hårspray och liknande under mina graviditeter och ut kom en frisk dotter och en frisk son :) 
    Använde du det dagligen? Hoppas att mitt barn också är friskt men är ändå orolig :/ 
  • Xay1de

Nu är det ju så här, är man gravid ska man föreslagsvis stänga in sig i en madrasserad cell och leva strikt enligt LMV' rekommendationer. Använd inte tvättmedel, sköljmedel, diskmedel, tvål, smink, hårfärg eller andra grejer som kan innehålla minsta lilla spår av en kemikalie eftersom bebisen antagligen dör.

Ät inte korv, rökt skinka, salami, fisk, ost, kaffe eller andra suspekta grejer eftersom bebisen antagligen dör.

Rör inte för mycket på dig, eftersom bebisen antagligen dör.

Rör inte för lite på dig, eftersom bebisen antagligen dör.

Och använd för guds skull inte ditt eget sunda förnuft eftersom det innebär att bebisen garanterat dör.

vitunhurri.blogg.se - Bloggen som lever igen!
  • cloudberry79

1: Ftalater är förbjudna i hårspray sedan 2005, kvinnorna i studien födde barn innan förbudet.

2: Det gällde endast kvinnor som blev kontinuerligt utsatta för hårspray på arbetet, alltså frisörer.

Eftersom det är 2012 och du inte verkar vara frisör finns alltså inget att oroa sig för. Om du tycker oron är otroligt jobbig och den nu flyttar vidare till något annat ska du nog prata med din BM om hur du mår psykiskt.

Sur, grinig och på smällen.
  • Anonym (orolig)
    cloudberry79 skrev 2012-06-03 17:01:23 följande:
    1: Ftalater är förbjudna i hårspray sedan 2005, kvinnorna i studien födde barn innan förbudet.

2: Det gällde endast kvinnor som blev kontinuerligt utsatta för hårspray på arbetet, alltså frisörer.

Eftersom det är 2012 och du inte verkar vara frisör finns alltså inget att oroa sig för. Om du tycker oron är otroligt jobbig och den nu flyttar vidare till något annat ska du nog prata med din BM om hur du mår psykiskt.
    Jag lider redan av GAD och det är antagligen det som gör att jag oroas mer än normalt om man säger så :/ Försöker verkligen att undvika kemikalier till varje pris men jag hade inte en tanke på hårspray och smink fastän det är rätt uppenbart att det innehåller kemikalier :( men skönt att veta att att ftalater är förbjudna iallafall...
  • cloudberry79
    Anonym (orolig) skrev 2012-06-03 17:05:36 följande:
    Jag lider redan av GAD och det är antagligen det som gör att jag oroas mer än normalt om man säger så :/ Försöker verkligen att undvika kemikalier till varje pris men jag hade inte en tanke på hårspray och smink fastän det är rätt uppenbart att det innehåller kemikalier :( men skönt att veta att att ftalater är förbjudna iallafall...
    Och man vet att det var just ftalaterna som orsakade detta syndrom, alltså kan du utan problem använda hårspray till vardags. Frisörer har såklart mycket att tänka på under sina egna graviditeter, eftersom de hanterar många kemikalier, men så länge du inte jobbar professionellt med hårfärg, hårsprayer etc utsätts du inte för onormala kemikaliemängder. Såvida du inte dricker hårsprayen förstås, det vore nog varken bra för dig eller barnet.
    Sur, grinig och på smällen.
  • juli 09

Jag har en son på 3 år som är fullt frisk och väntar mitt andra barn Bf 6 juni .. Jag är frisör sen 12 år och är inte dugg orolig .. Tror du kan släppa det där helt !

• Anonym (orolig)
    cloudberry79 skrev 2012-06-03 17:16:55 följande:
    Och man vet att det var just ftalaterna som orsakade detta syndrom, alltså kan du utan problem använda hårspray till vardags. Frisörer har såklart mycket att tänka på under sina egna graviditeter, eftersom de hanterar många kemikalier, men så länge du inte jobbar professionellt med hårfärg, hårsprayer etc utsätts du inte för onormala kemikaliemängder. Såvida du inte dricker hårsprayen förstås, det vore nog varken bra för dig eller barnet.
    Okej.. skönt att bli lugnad. Använder inte så mycket heller så kan nog vara lugn, tror jag.
  • Anonym (orolig)
    juli 09 skrev 2012-06-03 18:21:21 följande:
    Jag har en son på 3 år som är fullt frisk och väntar mitt andra barn Bf 6 juni .. Jag är frisör sen 12 år och är inte dugg orolig .. Tror du kan släppa det där helt !
    Tack :)
Svar på tråden Hårspray farligt under graviditet