• avil

servis-hur många delar??

alltså,serviser som säljs styckevis,hur många delar köper man??
    dottern vill ha en finar,dyr servis ...måste man ha typ 12 av djupa,12 flata,12 assietter osv........
    eller kan man ha 8 av allt??
    en tallrik kostar ca 400kr ......så man vill ju inte köpa SÅ många.   

• Svar på tråden servis-hur många delar??
  • Tonårsmamman1

Det beror ju på hur många dottern vill ha, finns inget tvång att man måste ha 12 st. Men köp så många du tycker du har råd med. Har dottern valt en dyr servis så förstår hon nog att det tar tid innan hon samlat allt.

• avil

nja,men jag menade bara vad som är "brukligt" liksom......dottern är bara 15 år än,men då det är så dyrt så vill man ju ändå skynda sig lite så den inte hinner bli sluttillverkad innan hon fått allt........
    Hon själv har ingen aning,o bryr sig nog inte på det viset.... 

• avil

man kanske kan satsa på 8 delar av allt,så får hon väl komplettera själv om hon ska ha fler??

• La Lola

12 skulle jag köpt.
    Men jag hade aldrig köpt en endaste tallrik för 400 spänn.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Tonårsmamman1

Det som är brukligt är ju 12. Men det är ju bättre att ha t ex åtta av allt än att ha 12 av något och 4 av något annat. Så börja med åtta, så kan hon ju komplettera själv sedan, om hon vill, precis som du skrev.

• användarnamn1

När du skriver att hon är 15, själv inte har nån aning, och nog inte bryr sig på det viset (- om du nu menar om vad som är brukligt eller och serviser i stort) undrar jag om ni pratat om att hennes smak troligtvis kommer förändras ganska rejält de närmsta 10-15 åren, att hon kanske inte kommer ha plats till den i de/t första boendet/boendena, osv. osv.

Tycker också 400 spänn för en tallrik är för mycket. Jag själv köpte en servis över tradera och i secondhandbutik när jag var 26 (- för ett par år sen), för betydligt mindre pengar. Redan efter ett år började jag tänka att nja, det finns mer stilrena grejer.

• avil
    användarnamn1 skrev 2012-06-03 18:24:03 följande:
    När du skriver att hon är 15, själv inte har nån aning, och nog inte bryr sig på det viset (- om du nu menar om vad som är brukligt eller och serviser i stort) undrar jag om ni pratat om att hennes smak troligtvis kommer förändras ganska rejält de närmsta 10-15 åren, att hon kanske inte kommer ha plats till den i de/t första boendet/boendena, osv. osv.

Tycker också 400 spänn för en tallrik är för mycket. Jag själv köpte en servis över tradera och i secondhandbutik när jag var 26 (- för ett par år sen), för betydligt mindre pengar. Redan efter ett år började jag tänka att nja, det finns mer stilrena grejer.

vad menar du med plats? i köksskåparna eller vad? hon kan ju ha dlar av den här hos oss,i så fall,o bara ha det hon tycks rymma med sig då......
  • avil

o blir hon hon less den får hon väl sälja den,eller så behåller jag den jag gillar den med.

• grodprinsessan

Jag började samla på min servis när jag var jätteliten. eller 7 kanske jag var. En ursöt vit med små rosa rosor på. 
    en finare servis ligger ju ofta i den prisklassen och jag säger... 12 av varje men DU behöver inte köpa allt. Gå ihop i släkten. Hon får väll önska sig delar till servisen av alla.
    jag hade satsat på en rätt diskret servis. Min heter Sara och är köpt på duka.. tyvärr utgick den för några år sedan och då satte jag mig faktiskt och köpte en del själv bland annat lite skålar och så.  

• Tonårsmamman1

En servis som kostar mycket och har sålts ett bra tag (flera år), kan man ju komplettera på blocket sedan. Har en kompis som gör så, efterhand som hennes servis går sönder.

Svar på tråden servis-hur många delar??