• MalinV

Stor blodförlust under förlossningen - hur gick återhämtningen?

Jag fick mitt andra barn 23/5 2012. Förlossningen gick snabbt och jättebra tycker jag - sex timmar från första värk tills dottern var född. Sedan blev det komplikationer - moderkakan kom inte ut, jag förlorade 2,5 liter blod, fick sövas och operera ut moderkakan. 

Var väldigt matt/yr efteråt, sängliggande i ett drygt dygn. Fick fyra enheter blod för att förbättra mitt blodvärde.

Nu har det snart gått två veckor - jag vet att det inte är så mycket - och jag känner mig inte direkt pigg än...

Vissa dagar/delar av dagar känner jag mig "normalpigg" för att vara en nybliven tvåbarnsmamma (är ju inte allt för pigg efter att ha fött barn utan blodförlust heller). Vissa dagar känner jag mig så trött hela tiden att jag skulle kunna somna stående, är yr så snart jag ställer mig upp.  

Är det någon som förlorat mycket blod vid sin förlossning som vill dela med sig om hur återhämtningen gick? Hur ni mådde, hur lång tid det tog? 

• Svar på tråden Stor blodförlust under förlossningen - hur gick återhämtningen?
  • Skruttelito

Hej!

Jag förlorade också mycket blod under förlossningen. Fick blodtransfusion och blev kvar på BB i 3 dygn innan vi fick åka hem. Jag var otroligt matt och yr under några veckor efteråt. Yrseln försvann eftersom men mattheten höll sig kvar länge tycker jag. Sen blev det väl inte bättre av att ha avslag under 10 veckor och förlora ytterligare blod (om än i en något mer human takt...). Det tog på krafterna ordentligt.

Jag har svårt att uppskatta hur lång tid det tog innan jag började känna mig piggare. Jag har ju aldrig fött barn utan en ordentlig blodförlust så jag har liksom inget att jämföra med ;) Svårt att veta till slut vad tröttheten beror på. Du kan ju alltid be att sjuksköterskan på BVC gör en kontroll av ditt hb när du är där med bebisen.

Hoppas att du snart är piggare! 

• hannis

Jag förlorade också 2,5 liter blod pga moderkaka som ej kom ut och operation. Hade dessutom njurbäckeninflammation med hög feber.

Jag låg kvar i fem dagar på bb och kände mig helt återställd efter någon vecka efter att jag kom hem. Amningen kom igång med
    en gång med vilket jag var tacksam över.

• hannis

Jag fick förresten inget blod och fick tjata till mig järntabletter. Tänk vad olika det kan vara!

• jagäraf

Jag förlorade visserligen bara 2 liter blod men fick ingenting, inget blod och mådde inte dåligt alls. Däremot fick jag livmoderinflammation efter någon vecka men det hade nog inte med detta att göra.

Min moderkaka har fastnat 3 ggr av 4. Sista gången satte de in extra värkstimulerande dropp som fick moderkakan att lossna av sig själv efter en timme. Skönt!

• 3 barns mamma84

Jag förlorade ca 3 liter blod och man hade beställt blod men tillslut hade man lyckas få mig till att sluta blöda.
    Jag fick kejsarsnitt BF+10 och ett stort barn så alla komplikationer kom ifrån att han var väldigt stor.
    Jag låg på förlossningen i 4 dagar och i 3 dagar levde jag på sond och slangar över allt i kroppen och lungnade och smärtlindringar ja allt möjligt skit.
    Låg medvetslös vit som ett spöke och kunde inte prata eller hålla mig vaken alls.
    Dom 3 dagarna visste ingen om jag skulle överleva

Vaginala första barnet så blödde jag ca 2 liter och allt gick bra tillslut.    

Men allvarliga problem med andra barnet    
    Och med tredje barnet fick jag tabletter innan och efter kejsarsnitt tabletter mot blödningar.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Charlisen

Ja förlorade bara 2 liter och fick 2 påsar blod. Enl läkaren låg hb:et på 75. Hb:et gick upp till 89 innan ja åkte hem efter

2 dagar. Enl läkaren går gränsen för att ge mer blod vid 90 om man har symtom. De tyckte ja inte att ja hade direkt. Visst var ja trött o de var inte långa sträckor man orka gå de första tre veckorna men å andra sidan har ja inget att jämföra med. Detta var min första förlossning.

• Ninniisen

Jag förlorade 2 liter vid första förlossningen. Min livmoder ville inte dra ihop sig och när de väl fått stopp på blodflödet fick jag blodtransfusion, 3 påsar.
    Mitt hb låg på 76 tror jag det var och jag var yr, illamående och kunde inte stå på benen. Jag fick inte resa mig från sängen och det var lättare sagt än gjort när man skulle klara sig själv.
    Jag var yr och trött ett tag efter förlossningen.

Sen dess har jag fått 2 barn till. Med andra barnet ville inte moderkakan lossna och jag blev sövd och opererad och i samband med operationen förlorade jag desto mer blod och slutvikten blev 1600 l. Trött men mådde annars bra. Jag var uppe på benen och höll igång.

Tredje barnet var rena drömmen trots järninjektioner för att att få upp hb samt minska risken för stor blödning vid förlossning.
    Jag förlorade 400 ml så det var helt klart en förbättring.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
  • MalinV

Första förlossningen förlorade jag bara ca 200 ml blod, fast moderkakan var rätt envis då också (kom ut av sig själv efter ca 45 min).

Mitt hb var 62 som lägst om jag minns rätt, ett dygn efter jag fått fyra enheter blod var det ca 80. Detta var två dygn efter förlossningen, då åkte vi också hem från BB pga att det var överfullt där. Det var lite (lama) protester från personalen att jag skulle stanna ett dygn till, men eftersom pappan inte fick stanna kvar och jag fick dela sal med en annan nyförlöst mamma orkade jag inte vara där. Fick mycket mer hjälp och avlastning hemma kände jag.

Var på återbesök på BB när dottern var fyra dygn (både för kontrollvägning av henne och koll av mitt blodvärde). Då hade mjölken äntligen runnit till och dottern började öka i vikt, mitt hb var 92 då. I vårt landsting får man som jag uppfattade det blodtransfusion om man har hb under 80, och "järntransfusion" (dvs järn intravenöst via dropp) om man har hb under 90. Ska äta järntabletter nu tycker vården, men jag slarvar med flit med dem. Rent krasst - blir så himla hård i magen av dem, och med ett fortfarande ganska mörbultat underliv (klippt och opererad den vägen, det läker rätt sakta men säkert) är det ingen rolig övning, ha, ha. 

Jag börjar så sakta känna mig piggare - finaste dottern sover i stort sett hela nätterna vilket hjälper till! Men fortfarande rätt yrslig vid fysisk aktivitet (typ lååångsamma, korta promenader). Känns lite som jag får blodtrycksfall, borde väl hänga ihop med blodförlusten?! Så många blodtryck de tog på mig på förlossningen, uppvaket och BB borde det ju det... 

Har kontaktat min barnmorska på MVC och bett om att få ett återbesök så snart som möjligt för att gå igenom förlossningen (vanligtvis får man vänta åtta veckor har jag för mig). Ska be henne kolla mitt hb också. 

Trots allt - fina Alvina är värd varje sekund av den här förlossningsresan ♥ 

• Superbia

Jag förlorade 2 liter och fick två påsar. Hade ett HB på 89 efter detta, men det var aldrig någon som kollade upp hur det såg ut innan jag skulle åka hem. Ingen som sa att jag skulle äta järntabletter eller något sånt. Har ingen aning om hur lång tid det tog innan jag blev "normal" igen, men 10 månader senare var jag gravid igen och då var mitt HB 140 eller något sånt Glad

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥ BF 120916
  • JSJ

Förlorade 3 liter, sängliggandes 24 h (jag som frågade sen om jag fick upp och gå). Åkte hem på permission dag 3. Kände mig väl skaplig fysiskt, även om jag var skakig några veckor, men halvt efterbliven tills två-tre månader efter fl.

Svar på tråden Stor blodförlust under förlossningen - hur gick återhämtningen?