• ILS

Lätt utvecklingstörning!

Jag är en mamma som vill komma kontakt med andra mammor som har ett lätt utvecklingstört barn.
    Som går i särskolan och så hur ni tog det när ni fick veta deta!!
    Men hoppas att någon kan skriva med mig om detta!!
    Mvh Ingalill

• Svar på tråden Lätt utvecklingstörning!
  • Monica 374

hej jag vill gärna ha kontakt med dig. har en son som nyligen fick diagnosen lätt utvecklingstörning och han är snart åtta år.
    vi väntar på en plats på särskolan nu efter sommaren. jag fick blandade känslor för diagnosen,var ju inte den jag hade räknat med men nu känns det skönt att ha fått den iallafall.. men just nu är det bara för mycket info man får och det är lite svårt att ta till sig allt mvh monica

• Colorado

Hej! Min son som snart fyller 10 år har efter tester hos psykolog fått "diagnosen" utvecklingsstörning.
    Han går fortfarande på vanlig skola men vi funderar på om man måste byta.
    Men han trivs så bra med kompisar i sin skola och jag känner en stor rädsla inför att byta
    just för hur han skulle reagera. Känns som att hjärtat brister när jag tänker på detta.
    Han är så fin och snäll, duktig och arbetsam. Vill klara av alla uppgifter i skolan.
    Men han har svårigheter och just nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra, vem man ska prata med,
    funderar på att kontakta särskolan här i stan och prata med dem.
    Hur tänkte ni när ni sökte till särskola och hur tog eran son det?
    Skulle gärna vilja prata med andra i samma sits, jag vill göra det som är bäst för pojken.
    /Åsa

• ILS
    Monica 374 skrev 2012-07-29 19:43:19 följande:
    hej jag vill gärna ha kontakt med dig. har en son som nyligen fick diagnosen lätt utvecklingstörning och han är snart åtta år.
    vi väntar på en plats på särskolan nu efter sommaren. jag fick blandade känslor för diagnosen,var ju inte den jag hade räknat med men nu känns det skönt att ha fått den iallafall.. men just nu är det bara för mycket info man får och det är lite svårt att ta till sig allt mvh monica

Hejsan Monica
    skoj att du skrev med mig skoj att det finns flera som har barn med kätt utvecklingstörning man tror ju att man är ju ensamen..
    Men nu i morgon 20 agu så börja min son särskolan jag tror att jag har gjort rätt så!! Men har din son mycket utbrott å så eller??
    Men har du vart prata av dig med någon eller bor du tllsammas med pappan till barnet!
    Ja du jag mår inte alls bra men men det kommer säkert att bli bättre!!
    Skriv å berätta mera ha det bra kram Ingalill
  • Etta01

Hej!

Min sambos dotter har en lätt utvecklingsstörning. Hon är 16 år och går i 9:an i särskola. Hon har gått i vanlig skola med hjälp fram till förra året då hon bytte. Med facit i hand borde hon kanske ha bytt skola tidigare. Det fungerade väldigt bra då hon var yngre och skillnaden mellan henne och klasskompisarna inte var lika uppenbar.

Med tiden märks blir dock utvecklingsstörningen mer och mer uppenbar, och hon fungerar nu sedan några år inte socialt med sina jämnåriga. De är på för olika nivå helt enkelt. Särskolan funkar jättebra, hon lär sig saker som är mer relevanta för henne och hennes kommande liv, och hon har vänner på lika vilkor. Hennes självkänsla har också höjts enormt, hon är ju inte längre "sämst" på allt!

Jag kan tänka mej att det är ett jättesvårt beslut att fatta, men i fallet med min sambos dotter var särskolan bara ett positivt val, och som sagt, något hon kanske borde ha börjat på tidigare.

Lycka till!

Svar på tråden Lätt utvecklingstörning!