• justme91

Var ska man bo i Jönköping?

Det är så att jag skall flytta till jönköping till hösten och letar nu boende för fullt.
    Tänkte lite om någon från eller som känner till Jönköping väldigt bra kunde skriva
    var man/man inte skall bo. Och om det finns några områden som är typ hej-jag-skall
    -bara-ut-och-gå-lite-och-blir-våldtagen/mördad.
    Berätta allt!

• Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?
  • Anonym

Finns inget direkt dåligt område. personer som inte bor på Råslätt brukar hävda att det är ett dåligt område dock, men de som bor där säger att området har oförtjänt dåligt rykte och att det inte alls är ett dåligt område. Själv har jag aldrig haft en anledning att åka dit ut så jag har ingen egen uppfattning.

själv vill jag helst bo nära resecentrum  (centrala delarna av stan) eftersom det är så bekvämt, då finns buss och tåg till det mesta utan att behöva ta nån anslutningsbuss (finns gott om bussar vilket område man än bor på men jag är bekväm av mig).

Personligen tycker jag Torpa och Väster är fint, men nattetid kan det vara stökigt på Torpa i och med att många studenter bor där. Det kan även vara högljutt på väster eftersom krogdelen av stan ligger på den sidan. Öster är också okej, där är affärsstråket utan krogar. Stan är väldigt uppdelat på affärs-gågata-del och krog-del, delas av vid ån som går mellan dessa områden där det är mysigt att sitta om somrarna med uteserveringar och sånt i närheten.

Bor du på området som dalvik o bymarken samt egnahem i Huskvarna så får du räkna med att sträva dig uppför uppförsbackar, går i en väldig fart nerför med cykel men sedan du får släpa både dig själv och cykeln uppför en lång trälig backe. Släpade mig senast upp dit idag, tog 30 minuter att ta mig uppför backen, ingen som helst slätmark så man får vila musklerna ett litet tag utan det går uppför nonstop hela vägen upp. 

Bor du på liljeholmen bor du nära vätterstranden, jättefin badstrand som är väldigt populär. går bra med bussar förbi så det är lätt att ta sig både till huskvarna och centrala jönköping. Huskvarna är också okej att bo i, tar kanske 30 min med buss + promenad för att ta sig till högskolan.

• Anonym

Jag skulle verkligen rekommendera Liljeholmen och där omkring. Fint område, bra bostäder till bra priser. Mycket transport möjligheter och inte alls mycket liv. Det är området jag har bott i själv och varit bekant med hela mitt liv. Har även varit bekant med andra delar av jkpg men just det området är det jag tycker mest om. Och det bästa med allt är ju att man kan gå ner och bada i vättern genom att bara "gå över vägen" liksom

Österrängen går fetbort (för egen del), min far har bott där ett bra tag men personligen för mig, nej. Råslätt är inte så pjåkigt faktiskt. Har vänner som bor där, och dom trivs. Vad än folk säger om Råslätt så är det bra lägenheter, det är bra priser och det är inte så mycket liv som folk säger. Dom som säger så har helt enkelt inte bott där i dagsläget utan har dåliga minnen eller helt enkelt bara hört rykten från annat folk. Fjädrar blir till hönor helt enkelt. 

Svar på tråden Var ska man bo i Jönköping?