• hjertat

Gravidförsäkring?

Hej på er. Väntar första barnet och har m a o inte stenkoll på allt som ska fixas. Kan någon förklara för mig om man verkligen behöver en särskild gravidförsäkring? Räcker inte den vanliga försäkringen till? Vad täcker en gravidförsäkring? Har googlat runt en del, men blir inte klokare för det. Tacksam för input!

• Svar på tråden Gravidförsäkring?
  • Freckels

Alltså jag är ingen expert, men en i mammagruppen hade en dyrare gravidförsäkring som automatiskt gick över till en barnförsäkring när barnet var fött. Detta gjorde att hennes barn var garanterat en försäkring även om det skulle ha något medfött fel.
    Det är det enda som har fått mig att överväga gravidförsäkring.
    Observera att detta inte var en utav alla de "gratisförsäkringar" som finns.

• Strumpans

Gravidförsäkring som du betalar för är den enda som ersätter skador etc i samband m förlossningar. Vissa medfödda saker ersätts.

Det viktigast är att sen inte låta sig luras och tro att man är försäkrad när barnet är fött utan ring direkt efter barnet är fött och försäkra in det i en barn försäkring.

Har tyvärr flera nära vänner vars barn fått eller man har upptäckt allvarliga saker veckorna efter de fötts och sökt vård. Tecknar man försäkringen efter ngt sådant blir det direkt ett undantag i den på vad man kan ersättas för.

• Ripper500

Dessutom får man rabatt på barnförsäkringen första året.
    Gravidförsäkringen räcker till barnet är 6 månader.

Så det du betalar för gravidförsäkringen, ca 1000 kr dras sedan av på barnförsäkringen.
    Vi betalar ca 2000 kr per barn och år, med gravidförsäkringen betalar vi 1000 kr för barnförsäkringen första året, så summan blir den samma.

Om du tittar på försäkringsbolagens hemsida står det klart och tydligt vad som skiljer.

När barnett är fött tecknar man en barnförsäkring.

• Stinen10

Detta ingår i den gravidförsäkring jag tecknat hos Trygg Hansa!

Tillägg - Gravidförsäkring Extra

Barnet  Mamman Nedsatt funktionsförmåga vid sjukdom   Händelseförsäkring   Sjukhusvistelse   Månadsersättning   Vanprydande ärr   Hjälpmedel vid olycksfall   Läke-och resekostnader vid olycksfall   Merkostnader vid olycksfall   Sjukhusvistelse vid graviditetskomplikationer   Komplikationer vid graviditet och förlossning  

• Amarillo

Många funktions-hinder ersätts inte av vanliga försäkringar, och det kan var oerhört svårt att få ett barn sjukfalls försäkrat när det finns medfödd funktionshinder. Tillåter ekonomi ta en.

En kompis hade valt en gratis grav försäkring, barnet kom prematur och har idag problem med en del bla hörsel o syn..... De har ingen hjälp av försäkringen. 

• Strumpans

Nja att gravidförsäkringen gäller i ett halvår är en misstolkning.
    Det är INTE så att du ifrån den kan begära ersättning för saker som dyker upp EFTER hemgång från förlossning.
    Då är det barnförsäkring som gäller för barnet så teckna så fort ni kan!!

• hjertat

tack till er som kastat lite ljus över ämnet! ska kolla upp det här lite noggrannare minsann. vet att jag genom fackets försäkring (folksam) kan få ett bra pris på tilläggsförsäkring gravid, ska undersöka det lite mer.

• Malin8802

Strumpans, jag har fattat det så att gravidförsäkringen går över till en barnförsäkring för bebisen och gäller kostnadsfritt i 6 mån.. Stämmer det då? Tänkte att du kanske vet det med Glad

• Ripper500

Barnflrsäkringen behöver inte tecknas direkt om man har gravidförsäkkring enligt trygg hansa! Bara man gör det inom 6 månader. Deras förklaring till att de rekomenderar att teckna så fort som möjligt är pga att folk glömmer bort att teckna inom 6 månader.

• Strumpans

Ja och nej. Om det under de här sex månaderna uppkommer någonting på barnet så blir det undantaget i försäkringen.

Ex. En månad efter hemkomst visar läkarebesök förändring på njuren. Ersättning kan då fås från gravidförsäkringen MEN det kommer bli ett undantag på barnförsäkringen och du kommer inte kunna få ut något från framtida barnförsäkringen.

Få ersättningen på grav.försäkringen på just ovanstående är väldigt låg och du sedan för ett livstidslångt undantag så är min starks rekommendation att teckna barnförsäkringen asap eftersom den ändå är kostnadsfri 6 mån.

Tro mig har två väldigt nära vänner vars barn råkat ut för i anstående (dock inte samma åkomma) de har kopplat in jurist osv. Men ovanstående är luddigt men stämmer.

Driver själv just nu tillsammans m advokater ett skadestånds/ersättningsanspråk mot just Trygghansa (som jag är nöjd med annars -har alla försäkringar där) och inser att branschpraxis och finstilta är gräsligt.

Ni gör som ni vill jag tecknar gravförs. Och försäkrar in barnen det första (nästan) jag gör efter födsel.

Tänk också på att inte ange saker i hälsoblanketten man skickar in som verkligen inte är konstaterade. Ex de flesta små barn kan ha utslag. Skriv inte det. För då kan du få undantag för atopiska eksem. Skriv bara sånt som är diagnos bakom!

Svar på tråden Gravidförsäkring?