• Anonym

Öm knöl bakom örat ! Vad är detta?

Ska ringa vårdcentralen imorgon, men tänkte ändå höra om det finns någon som haft samma sak .. för jag är bra nojjig.

I torsdags upptäckte jag av  en slump att jag hade en öm knöl (stor som en ärta)  bakom/under örat. Typ precis på bakre änden av käkbenet. Då gick den att flytta på, men under helgen nu tycker jag att den blivit mer fast. Ömmar fortfarande när man tar på den.
    Den syns inte, men den känns tydligt.

Jag inbillar mig såklart det värsta efter att ha googlat och fått upp "Lymfkörtelcancer".
    Men hoppas på att någon kan lugna mig. Har ingen aning om hur länge den varit där heller, eftersom jag bara "råkade" känna den helt plötsligt.

Så.. någon?

• Svar på tråden Öm knöl bakom örat ! Vad är detta?
  • Philippa

Kan vara en vanlig infektion..... ring VC i morgon för en undersökning.

• tjej87

Jag har fått något som låter som din beskrivning ett par gånger... Ömmar lite och känns som nån liten böld vilket jag tror att det är. Brukar försvinna efter någon vecka ungefär.

• Anonym

Bara en svullen lymfkörtel. Inte farligt.

• Anonym

Grejen är att jag senaste veckorna varit så extremt trött!!
    Visst, jag är småbarnsmamma och får väl inte sova sådär jättemånga timmar på nätterna,men tycker ändå att tröttheten är riktigt jobbig. Lite som i början när jag var gravid .

Så läste jag om denna lymfkörtelcancer , att det visar sig som svullna lymfkörtlar , typ bölder, som går att flytta på under huden och att man kan bli väldigt trött. (Mjo, jag är väl lite av en hypokondriker kanske :P)
    Visserligen stod det feber och viktnedgång också och det har jag ju inte.

Ska som sagt ringa VC imorgon, hoppas ni har rätt att det är ofarligt :/

• shellly

Jag får alltid svullen lymfkyrtel när jag är förkyld. Inget farligt. Men ring vårdcentralen så du får komma och ta prov. Kan ju vara en otrevlig infektion/virus som du har åkt på.

• Marreak

Jag har exakt en likadan knöl under örat. Den ömmar lite ibland, kan röra på den och den är stor som en ärta. Jag ringde vårdcentralen och de sa att Tumör/cancer å dylikt är risken liten eftersom den oftast drabbar äldre människor. (Jag är 18). Men risken finns fortfarande, nu har jag haft knölen isnart 2 månader och hade tänkt att besöka husläkaren snart.

Men det känns så waste att åka ned till doktorn, betala 200kr för att få ett svar som jag kan få bättre formulerad på google.  Åkte ned för något halv år sen och undrade vad för knöl jag hade i bakhuvudet, googlade innan jag åkte och det stod att tumörer inte växeer innan för skallbenet och att det inte kunde vara det. Samt att det var en Arie/geniknöl vilket nästan alla får i bakhuvudet. Det är som en liten bula. Hos doktorn fick jag svaret "Det är ingen fara du behöver inte oroa dig" Inget blodprov, ingenting och jag gick därifrån 200kr fattigare och ännu argare.

• NenneLo

Låter som lymfkörtel som folk redan skrivit.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
Svar på tråden Öm knöl bakom örat ! Vad är detta?