• pumbalumba

Vattning av krukor

I sommar så ska vi åka bort flera veckor. Men i vanlig ordning så har jag planterat blommor i massor av krukor och jag vill inte att växterna ska dö när vi är borta. Har någon tips på hur man kan fixa till bevattning av dem? Har inga grannar som kan vattna.

Har egentligen samma problem med växterna inomhus. Tips?

• Svar på tråden Vattning av krukor
  • Pimpinellan

De inomhus kan ni ställa i badkar med vatten i om ni har eller ställa ner på golvet med garn draget från varje kruka ner i skål med vatten. Då suger växten vatten via garnet.
    Utomhus är det vanskligt att klara växterna så länge,men ställ dem i total skugga tätt ihop,vattna rejält,prova garnmetoden även där eller ställ stora krukor i hinkar med vatten.
    Jag skulle aldrig lämna växterna mer än nån dag jag och flera veckor,ja då dör nog tyvärr de flesta hur man än gör.

• Fia 28

Det finns vattningsgrejs att köpa på tex plantagen, men tror inte de räcker längre än typ en vecka. Lägger du inomhusblommorna i badkaret så ska det vara badrum med fönster, för annars kan de tappa alla blad pga mörkret. Är nog rädd de inte finns så mycket att göra om du inte har grannar eller släkt som kan gå via och vattna ibland.

• pumbalumba

Ska pröva det där med badrummet för en del inomhusväxter, och garn för några andra.
    Hmm, ska kolla på vattningsgrejer på Plantagen, kanske kan få någon att komma hit en gång per vecka och fixa.

Tack för tipsen!

• Filifjonkan03

Köpte två vattningsfåglar i glas på Netto förra veckan. Vet inte om de fungerar än men de var billiga så värt ett försök i allafall. Två stycken för 10kr! Är ju inte säkert att de är kvar denna veckan men man kan ju kika...

• Kodia

JAg har inte testat själv, men såg någonstans att någon löste problemet med stora utekrukor genom att fylla en petflaska med vatten och köra ner (upp och ner) i jorden. Du kan ju testa medan du fortfarande är hemma!

• pumbalumba

Petflaskor, ja det ska jag testa.

Netto får jag lägga ner, för det finns inte här där jag bor.

Tack för tipsen.

• Kodia
    pumbalumba skrev 2012-06-06 08:52:55 följande:

Petflaskor, ja det ska jag testa.

Netto får jag lägga ner, för det finns inte här där jag bor.

Tack för tipsen.

Om det var de som jag såg på Netto så rymde de bara ett par centiliter och hade inte räckt ändå...
  • Filifjonkan03
    Kodia skrev 2012-06-06 10:08:51 följande:
    Om det var de som jag såg på Netto så rymde de bara ett par centiliter och hade inte räckt ändå...
    Kan nog stämma ja! Satte i i en stor kruka i helgen.. den börjar bli slut nu. Så nej, var inget bra alternativ om man ska vara borta länge.
Svar på tråden Vattning av krukor