• Anonym

Sterilisering och Nova Sure - någon?

Jag ska i veckan beställa tid för sterilisering och min doktor undrade om jag också vill göra en endometrieablation (Nova Sure) medans jag är sövd i alla fall eftersom jag har knasig oregelbunden mens. Jag har läst på lite om detta och läst en del skräckhistorier. Har någon här gjort det?

• Svar på tråden Sterilisering och Nova Sure - någon?
  • Josse
    Hej, jag gjorde ett Novasure ingrepp i maj 2014. 10 månader senare är jag jättebesviken. Jag har fortfarande riklig mens i 7-9 dagar var 20-22 dag. Jag har kraftigare mensvärk än vad jag haft sedan jag var tonåring. Jag har idag beställt tid för ny konsultation, jag är född -73 och skall inte ha fler barn och överväger att tabort hela livmodern. Samtidigt som Novasure ingreppet lät jag mig steriliseras enl rekommendation och det är jag mycket nöjd med
  • Anonym (i'm not sure)

Har också blivit rekommenderad Novasure + sterilisering, men har hört att man kanske inte blir av med besvären och att man dessutom kan få illaluktande flytningar istället (inte bara just efter ingreppet, alltså)... Tycker att det är ett svårt val när man får veta så lite om biverkningarna.

• HannaS86

Hej! Jag gjorde en sterilisering + att läkaren skrapade slemhinnan. Det var i november. Jag frågade om nova sure men på det sjukhuset gjorde de bara "hyvling" av slemhinnan, inte bränning. Jag är supernöjd! Jag har haft 2 mens sen dess. Den första varade 8 timmar och den andra 12 timmar. Tidigare hade jag mens i 7-8 dagar. Anledningen till hyvlingen var att jag ville få mindre mens så jag kunde inte vara gladare.

Svar på tråden Sterilisering och Nova Sure - någon?