Var är det bäst att bo när man flyttar ihop?
Har varit tillsammans med min kille i 5 månader nu och hoppas kunna flytta ihop inom några månader. Har någon något bra tips på hur man ska lösa bostadsfrågan? Jag har varit sambo två gånger och som ni förstår har det inte fungerat.
Första gången flyttade jag in hos honom eftersom hans lägenhet var större. Nackdelen med det var att jag aldrig kände mig riktigt hemma. Jag bodde hos honom och inte hos mig liksom.
Andra gången flyttade han från sin hyresrätt och jag sålde min bostadsrätt och vi fixade en ny hyresrätt ihop. Mycket bättre eftersom det var vår lägenhet. Tyvärr tog det slut och där stod jag utan bostad. (Jag borde hyrt ut min bostadsrätt, men han var ju "the one", den jag skulle leva med trodde jag då).
Min nuvarande kille bor i centrala Stockholm och jag en bit utanför. Att han skulle bo hos mig är nog uteslutet för han skulle få himla långt till jobbet. Att jag flyttar in hos honom är kanske bättre, jag skulle få jättenära till jobbet. Problemet är bara att jag verkligen vantrivs i stan och älskar min lägenhet ute på "landet". Och jag skulle bo och jobba i stan, vilket för mig låter jättetrist. Sedan är det ju det där med att känna att man bor hos någon annan, inte hos sig.
Det tredje alternativet är ju att hitta en ny bostad, men det känns som att det inte fungerar riktigt. Ska vi båda sälja våra lägenheter och köpa en ny? Det känns så dumt om det skulle ta slut och då står jag kanske utan bostad för tredje gången.
I mina ögon vore det ultimata att båda hyr ut i andra hand och vi finner en hyresrätt, men det är inte så lätt i Stockholm. Att köpa en gemensam lägenhet när vi båda har varsin bostadsrätt tror jag inte går.
Tips? Detta är kanske inte ett relationsproblem, men jag vet inte var jag skulle posta tråden.