Är det något fel på min 4 åring ?
Har precis varit på 4 års kontrollen och det var mycket som skulle testas på min lilla tjej. Bland annat om hon kunde rita en huvudfoting. Min tjej har aldrig varit intresserad av att rita, trots att jag sitter med henne och hon har både kritor, pennor, målarböcker massor av papper m.m och jag uppmuntrar henne hela tiden och säger att hon är duktig (utan överdrift) när hon gör något. Men mest blir det massa streck och krumilurer på ett papper sedan tröttnar hon. Hon kan däremot sitta hur länge som helst med små plastpärlor och koncentrerat lägga pärlplattor i olika format, och även göra halsband m.m. BVC sköterskan försökte allt men visst det blev en ring och benen ja, det hamnade på huvudet, sedan sa min tjej att nä nu gör vi något annat. Sköterskan frågade om benen skulle vara på huvudet, nä där nere sa min tjej och visade rätt. Min dotter är väldigt självständig och duktig på mycket men att rita är verkligen inte hennes "grej", verkar som hon tycker det är tråkigt helt enkelt. Tror du det kommer i gång senare?
Sedan slutligen så vägde och mätte de min lilla tjej och längden var 111 cm och vägde 22 kg. Jag fick rådet att köpa lättmjölk och minska ner mjölkintaget. Hon älskar mjölk, köper röd mjölk (minst 2 mindre glas till frukost och middag, till lunch dricker hon vatten).
Sedan nämde hon om bra matvanor. Vilket jag tog upp med henne att min tjej får riktig husmanskost och godis, läsk osv existerar inte hemma bara vid festl. tillfällen, läsk gillar hon inte alls bara vatten o mjölk.
Kändes som hon ej trodde på mig. Min dotter är mycket ute och rör på sig, vi är ute och går långa sträckor (vagnen är borta sedan länge), hon cyklar, leker hoppar och far. Men hon är duktig på att äta ordenligt, har aldrig petat i maten (kanske när hon har haft 40 graders feber såklart).
Portionerna är inte överdrivet stora och småäter gör hon inte heller, jag har fasta tider när det gäller måltider. Till frukost blir det minst 2 portioner gröt av olika slag. Hon tycker inte om fil och yougurt, men känns som om jag nu måste säga nej till henne om hon vill ha mer mat, har nu två kvällar i rad sagt nej till kvällsmat som hon är van vid på helgerna, känns hemskt. Behöver jag verkligen banta min tjej ? Jag kan tillägga att jag är lång och smal, hennes pappa är lång men har lättare för att gå upp i vikt. Kroppsligen tycker jag att min tjej ser normal ut, ingen dubbelhaka eller annat. Lite mage kanske och små goa ben med lite att ta på. Är jättetacksam för svar.