Hur vet man om man har ett alkohol missbruk?
Jag börjar bli orolig... Kort sagt så är jag en tjej i 20 års åldern som älskar att partaja. Jag får massor med inbjudningar som är svåra att säga nej till. Jag har en del psykisk ohälsa och har grova ångest problem och jag flyr gärna från verkligheten och ångesten med diverse saker, förut var det en kort tid droger (som jag insåg ganska fort att det bara spädde på min ångest) och nu benzo eller alkohol. MEN, jag dricker INTE varje dag, det kan gå dagar eller veckor utan men när jag väl dricker, så öser jag i mig mängder. Jag minns inte mkt dagen efter för alla blackouts och kan jag så festar jag gärna mer än en dag. Jag kan inte säga nej även om jag inte vill ha och nu har det börjat bli varje helg och flera dagar i rad. Min fråga är, bör jag vara orolig? En bekant till mig sa till mig att jag missbrukar alkohol men jag skrattade honom i ansiktet, men när jag vaknade imorse efter 2 dagars hårt festande med blåmärken överallt, ett dåligt samvete pga att jag gjorde bort mig rejält igår och har dessutom börjat bli utslängd från klubbarna, något som aldrig hände förut, och jag minns inte ett Piss annat än att jag söp skallen i bitar. Varningen från min kompis har börjat eka i huvudet... Jag har försökt motstå att dricka när vi vart ute men ibland blir jag så sugen att jag skakar, ett beteende mina alkoliserade släktingar har. Men det känns så löjligt eftersom jag inte dricker dagligen. Har min kompis rätt? Kan man vara en "helg alkolist" och vad innebär det? Bör jag vara orolig eller kan jag festa på? Får ni också grova minnesluckor varje gång ni dricker ? Hur stannar jag med drickandet till "bara lite" istället för litervis? Och slutligen hur fan står man emot när både släkt och vänner tjatar "kom igen nu à inte tråkig" när man säger nej? Bör jag sluta helt för ett tag?