• Anonym (Alkis?)

Hur vet man om man har ett alkohol missbruk?

Jag börjar bli orolig... Kort sagt så är jag en tjej i 20 års åldern som älskar att partaja. Jag får massor med inbjudningar som är svåra att säga nej till. Jag har en del psykisk ohälsa och har grova ångest problem och jag flyr gärna från verkligheten och ångesten med diverse saker, förut var det en kort tid droger (som jag insåg ganska fort att det bara spädde på min ångest) och nu benzo eller alkohol. MEN, jag dricker INTE varje dag, det kan gå dagar eller veckor utan men när jag väl dricker, så öser jag i mig mängder. Jag minns inte mkt dagen efter för alla blackouts och kan jag så festar jag gärna mer än en dag. Jag kan inte säga nej även om jag inte vill ha och nu har det börjat bli varje helg och flera dagar i rad. Min fråga är, bör jag vara orolig? En bekant till mig sa till mig att jag missbrukar alkohol men jag skrattade honom i ansiktet, men när jag vaknade imorse efter 2 dagars hårt festande med blåmärken överallt, ett dåligt samvete pga att jag gjorde bort mig rejält igår och har dessutom börjat bli utslängd från klubbarna, något som aldrig hände förut, och jag minns inte ett Piss annat än att jag söp skallen i bitar. Varningen från min kompis har börjat eka i huvudet... Jag har försökt motstå att dricka när vi vart ute men ibland blir jag så sugen att jag skakar, ett beteende mina alkoliserade släktingar har. Men det känns så löjligt eftersom jag inte dricker dagligen. Har min kompis rätt? Kan man vara en "helg alkolist" och vad innebär det? Bör jag vara orolig eller kan jag festa på? Får ni också grova minnesluckor varje gång ni dricker ? Hur stannar jag med drickandet till "bara lite" istället för litervis? Och slutligen hur fan står man emot när både släkt och vänner tjatar "kom igen nu à inte tråkig" när man säger nej? Bör jag sluta helt för ett tag?

• Svar på tråden Hur vet man om man har ett alkohol missbruk?
  • Lilltösan

Jag drack varje helg i 6 år, Fredag & Lördag. När det var lovdagar i skolan så kunde jag dricka mitt i veckan också. 99% av alla tillfällen så glömde jag antingen hela kvällarna eller stora delar av dem. Har gjort så mycket jag ångrar, som jag skäms över och mår dåligt över. Känslan att inte veta vad man har gjort kan göra så att man mår riktigt dåligt. Vet hur svårt det är att stå emot när kompisarna tjatar. När man är mitt uppe i detta så är det svårt att lyckas med att bara dricka LITE, man dricker gärna upp allt man har och tjatar åt sig lite mera. Jag slutade dricka så kopiöst mycket tack vare min sambo. Han gav mig ett ultimatum: Lägg av eller hitta någon annan. Då blev valet för mig självklart. Nu dricker jag väldigt sällan ( för tillfället inte alls då jag är gravid ) och de gånger jag gör det så tar jag något glas vin i soffan med min gubbe eller någon öl i bastun. 1-2 ggr om året händer det att vi TILLSAMMANS går på lokal med andra människor och vet du vad? Jag har kommit på hur j*vla skönt det är att vakna en Lördagsmorgon och inte vara bakis, att komma ihåg vad man gjorde på Fredagen och att man orkar göra något på dagen. Har du börjat fundera över dina alkohol vanor så tycker jag att du ska lyssna noga på dig själv, det betyder att du har insett att det du gör kanske inte är så bra, varken för dig själv eller din omgivning. Försök sluta under en bra tid. Ingen kommer att tjäna på det lika mycket som du

• Madbe

I mina ögon har man ett missbruk när alkoholen börjar styra livet. Dvs. tackar nej till nyktraevenemang, sjukskriver sig från jobbet, man kan inte ha kul nykter, tappar vänner, "klarar" inte av att vara nykter fram till helgen och med mera. Om du har såpass stark ångest som du beskriver så tycker jag absolut att du kan dra ner på alkoholen och bevisa för sig själv att du inte missbrukar alkohol. Det kommer lätta din ångest, och du kommer att se att man kan ha roligt utan att vara dygnrak :)

• Anonym (Alkis?)

Hm ok tack för era svar! Jag har nyss smsat mina kompisar och släktingar att jag ska vara nykter en månad nu och att jag inte vill att dom uppmanar mig. Ska se till att sköta min ångest medicin också eftersom jag vägrar blanda dom med sprit. Det kan ju funka som en spärr kanske. Har aldrig klarat en månad innan även när jag lovat mig själv , men nu börjar jag märka precis som ni säger att man börjar missa grejer , man är död hela helg dagarna (om man inte fortsätter på morgonen). Bästa vore ju om man kunde få med mina nära släktingar i detta men dom är för långt nere i skiten så det blir nog svårt... Men tack iaf !

• Tummelisa

Finns ju ganska bra tester på nätet som man kan göra som en fingervisning.
    Kommer inte på nu vart jag sett dem, men kanske på systembolagets hemsida, eller så får du googla, eller att någon annan som läser här har en länk på lager?

• Indianica

Minnesluckor är en jättestark varningssignal!!! Rent krasst kan du ju kanske hälla i sig så mkt alkohol på helgerna att t ex din lever i längden kollapsar av det. Att du inte kan stoppa ditt drickande är en mkt stark varningssignal det också- det är just så alkoholister fungerar, men är man gravt alkoholiserad kan man ju aldrig stoppa, utan man börjar ta sig återställare osv.

Ta nu en vit månad och var rädd om dig!

• Anonym (Alkis?)

Fasen också... Igår fyllde mammas man år och bjöd på riktigt dyr champagne... Det fanns tyvärr inget alkoholfritt alternativ och där stod man och drack igen :S Helvete vad besviken man var på sig själv... Dock vart det 3 glas som jag bestämt mig för, så ETT plus till mig, men det hela var ändå ett STORT minus.. Hade inte sagt något till morsan om drickandet så jag sa åt henne igår att jag ville ha strikt vit månad men att det är svårt när det inte finns alkoholfritt alternativ och man blir serverad i handen plus att man får påfyllning, hon bad om ursäkt och sa att hon skulle hjälpa till :P . Idag börjar vi om.

tack för svar! 

• Anonym (...)

Så skönt ändå att du har mammas stöd!! För stöd är jätteviktigt.
    Kram till dig, och du fixar detta!!
    Ramla sen inte tillbaks bara, när månaden är över, och börja dricka varje helg igen i dessa mängder.. 

• PetGu

Alkohol är lömskt. Det är en laglig drog, finns så gott som överallt, och i Sverige idag förväntas det nästan av var och en att man SKA dricka i olika sammanhang. Tackar man nej till ett glas vin/champagne/öl vid något specifikt tillfälle såsom studentfest, parmiddag, eller liknande kommer följdfrågorna som ett brev på posten. Jag kommer genom mitt arbete i kontakt med människor som (bland annat) har problem med sprit, och jag vill inte längre använda ordet alkoholist eftersom jag inte tycker att det säger så mycket egentligen. Det handlar inte om hur mycket eller ofta man dricker, utan istället om vilka konsekvenser (sociala, fysiska, psykiska etc) drickandet får. Sen brukar man väl också säga att människor under ungdomen, sisådär fram till 25 års ålder, generellt dricker på ett något riskfyllt sätt. Jag vet inte om det stämmer överlag men för mig och mina bekanta gick det väl till på ungefär det sättet.

Jag har dessvärre inga konkreta förslag att ge dig mer än att min erfarenhet säger att "dricka lite" sällan fungerar om det redan gått för långt. Att ge sig själv löften om vita veckor/månader är inte heller något vidare eftersom människor generellt går och dras med tankefelet "katastroftänk" (socionomlingo, ber om ursäkt för det akademiska tramset) dvs att man tänker ungefär som så att "nu har jag druckit en öl, nu kan jag lika gärna skita i vilket eftersom jag ändå brutit mitt löfte". Samma princip gäller vanligtvis även på bantningskurer som ofta bryts genom kanske en liten kaka till fikat på jobbet som sen blir en pizza, en påse chips och en flaska läsk på vägen hem eftersom "nu är det ju inte lönt längre". Man får helt enkelt försöka göra ett så medvetet och genomtänkt val som möjligt i varje situation man ställs inför. Är den där ölen/champagnen/rödvinet verkligen värt risken jag utsätter mig för?

En alkoholläkare gav mig förresten en gång ett tips vad man kan säga när kompisarna trycker på och vill att man ska skåla med; "nej tack, jag har druckit tillräckligt." Svårt att säga mot. Lycka till och hör av dig om du vill ha mer tramsiga goda råd :)

• Päronskrutt

Man har defenetivt ett missbruksproblem om man dricker, får negativa konsekvenser men dricker igen. Du verkar ha det. Man behöver inte dricka varje dag för att vara missbrukare

• Tummelisa
    Anonym (Alkis?) skrev 2012-06-08 20:12:58 följande:
    Fasen också... Igår fyllde mammas man år och bjöd på riktigt dyr champagne... Det fanns tyvärr inget alkoholfritt alternativ och där stod man och drack igen :S Helvete vad besviken man var på sig själv... Dock vart det 3 glas som jag bestämt mig för, så ETT plus till mig, men det hela var ändå ett STORT minus.. Hade inte sagt något till morsan om drickandet så jag sa åt henne igår att jag ville ha strikt vit månad men att det är svårt när det inte finns alkoholfritt alternativ och man blir serverad i handen plus att man får påfyllning, hon bad om ursäkt och sa att hon skulle hjälpa till :P . Idag börjar vi om.

tack för svar! 

Det jag fetmarkerade tycker jag är lite varningstecken också. Du hittar ursäkter till varför det blev som det blev. Du blev serverad, det fanns inget alkoholfritt alterntiv och de fyllde på ditt glas. Det är bara DU som kan ta ansvar för ditt drickande. Du kunde tex sagt att" ursäkta men finns det kanske något alkoholfritt, lättdryck, läsk eller saft, så tar jag gärna det istället. Eller åtminstone "nej tack det är bra för mig" när de kom med påfyllning.

Har du körkort kanske du kan köra bil dit du ska och använda det som ursäkt "Nej jag kör ikväll, så inget dricka för mig" (Men bara om du är säker på att du inte ska få för dig att dricka och köra ändå).  
  • Anonym (Alkis?)
    PetGu skrev 2012-06-08 21:30:41 följande:
    Alkohol är lömskt. Det är en laglig drog, finns så gott som överallt, och i Sverige idag förväntas det nästan av var och en att man SKA dricka i olika sammanhang. Tackar man nej till ett glas vin/champagne/öl vid något specifikt tillfälle såsom studentfest, parmiddag, eller liknande kommer följdfrågorna som ett brev på posten. Jag kommer genom mitt arbete i kontakt med människor som (bland annat) har problem med sprit, och jag vill inte längre använda ordet alkoholist eftersom jag inte tycker att det säger så mycket egentligen. Det handlar inte om hur mycket eller ofta man dricker, utan istället om vilka konsekvenser (sociala, .....

Tack för råden, du har väldigt rätt i det du säger. Jag har åtskilliga gånger blivit kallad tråkig för att jag inte vill dricka och grupptryckets effekt kickar igång rejält :( 
    Tummelisa skrev 2012-06-08 22:02:06 följande:

Det jag fetmarkerade tycker jag är lite varningstecken också. Du hittar ursäkter till varför det blev som det blev. Du blev serverad, det fanns inget alkoholfritt alterntiv och de fyllde på ditt glas. Det är bara DU som kan ta ansvar för ditt drickande. Du kunde tex sagt att" ursäkta men finns det kanske något alkoholfritt, lättdryck, läsk eller saft, så tar jag gärna det istället. Eller åtminstone "nej tack det är bra för mig" när de kom med påfyllning.

Har du körkort kanske du kan köra bil dit du ska och använda det som ursäkt "Nej jag kör ikväll, så inget dricka för mig" (Men bara om du är säker på att du inte ska få för dig att dricka och köra ändå).  

Oj, vilket uppvaknande, att jag skulle hitta på ursäkter trodde jag aldrig, men du har rätt. När jag själv hör hur det låter så känner jag mig lite dum :P Dock så frågade jag faktiskt om det fanns alkoholfritt alternativ och fick svaret "då får du gärna gå upp och ta lite vatten", vilket min lilla fest djävul i mig sa åt mig att det dög ju inte åt fest firande! Inser ju nu att vatten hade varit just fine :) Och ska ta körkort om en månad, bästa ursäkten ju, folk vet att jag är stenhård med att folk inte ska köra när dom druckit så det är en bra ursäkt :)

• Anonym (Alkis?)

Kom på en sak, är det oförskämt att ta med sig typ en läsk till en tillställning? Isåfall kan man ju göra det för att försäkra sig om att man har ett alkohol fritt alternativ :P

• Lilltösan
    Anonym (Alkis?) skrev 2012-06-08 22:51:09 följande:
    Kom på en sak, är det oförskämt att ta med sig typ en läsk till en tillställning? Isåfall kan man ju göra det för att försäkra sig om att man har ett alkohol fritt alternativ :P

Nej inte ett dugg oförskämt. Mycket bra allternativ
  • Indiansommar
    Anonym (Alkis?) skrev 2012-06-08 22:51:09 följande:
    Perfekt! Köp med dig alkoholfri cider, eller päronsoda så tror alla att du dricker vin och då blir det inte så mycket tjafs för dig att behöva ta heller!
  • Tummelisa
    Anonym (Alkis?) skrev 2012-06-08 22:47:35 följande:

Oj, vilket uppvaknande, att jag skulle hitta på ursäkter trodde jag aldrig, men du har rätt. När jag själv hör hur det låter så känner jag mig lite dum :P Dock så frågade jag faktiskt om det fanns alkoholfritt alternativ och fick svaret "då får du gärna gå upp och ta lite vatten", vilket min lilla fest djävul i mig sa åt mig att det dög ju inte åt fest firande! Inser ju nu att vatten hade varit just fine :) Och ska ta körkort om en månad, bästa ursäkten ju, folk vet att jag är stenhård med att folk inte ska köra när dom druckit så det är en bra ursäkt :)

Lite dåligt faktiskt kan jag tycka att inte kunna erbjuda mer än vatten. På de fester vi har i vårt umgänge där det serveras alkoholdryck tex ett glas champange, fördrink osv, så brukar det alltid finnas alkoholfritt alternativ. Dels är det många i vår krets som är gravida, dels bor vi så till att det ofta är någon/några som kör. Men som du skrev under, det funkar jättebra att ta med eget alternativ, så slipper du fundera/fråga/känna dig till besvär osv.

Och sen det där med att ha som ursäkt att man kör brukar också funka jättebra. Ingen pushar en, för oftast tycker folk det är bra att någon kör, kanske man behöver skjuts hem sen eller liknande.

Men sen kan du också stå hemma och bara öva på att klart och tydligt säga för dig själv om igen att "nej jag står över alkoholen ikväll, jag känner inte för att dricka - nej inte ens ett glas". Det ska egentligen inte behövas ursäkter, förklaringar osv, man känner bara inte för det, det får folk acceptera. Ju fler gånger man sagt nej, desto lättare blir det. 
Svar på tråden Hur vet man om man har ett alkohol missbruk?