• Anonym

A-kassan, långtidsjukskriven

Hej, jag undrar om man kan bli medlem i A-kassan, facket när man har sjukersättning? Jag  gick ur facket, men talade om att jag ville vara kvar i A-kassan. Fick aldrig någon inbetalning, brev och jag glömde totalt bort det sen när jag blev sämre. Nu har jag ingen A-kassa heller, och har fått avslag på att få betala igen de månader som jag ej betalat. Någon som har varit med om liknande? 

• Svar på tråden A-kassan, långtidsjukskriven
  • Anonym

Tack för ditt svar. Har överklagat, men fått avslag. I brevet står det att jag kan överklaga till förvaltningsrätten, sannolikheten att jag får rätt kanske inte är så hög. Vet inte har aldrig överklagat dit förut, är det någon ide?

• Astarte

Har du sjukersättning på deltid, då? Har du heltid behöver du ju ingen a-kassa. Dessutom nollas din SGI när du får sjukersättning i alla fall. Eller menade du sjukpenning?
     Har du missat betalningarna är det nog ganska kört. Inte för att du är sjukskriven, men för att de är hårda. Det är alltid upp till dig att se till att en räkning blir betald, oavsett om den kommer med posten eller inte. Du kan testa att överklaga igen, men jag tror chansen är minimal. Du får vänta tills du jobbar igen och gå med då. 

• Anonym

Sjukersättning på heltid, men man hoppas ju alltid på att någon gång i framtiden bli bättre o börja arbeta. Om SGI nollas är det kanske ingen ide att vara medlem då? 

Svar på tråden A-kassan, långtidsjukskriven