• skrotis78

Gul på tungan och vidrig sur smak i munnen. Varför, och vad göra?

Är gravid i v.9. Jag har fått nån gul beläggning på tungan (inte svamp) och det smakar så surt i munnen hela tiden. Så äckligt och jag vet inte vad det beror på. Någon som haft liknande? Vad finns att göra?
    På morgonen när jag vaknar har jag inte denna äckliga smak i munnen, men det kommer så fort jag äter något.

• Svar på tråden Gul på tungan och vidrig sur smak i munnen. Varför, och vad göra?
  • belive 23

Tricket wichy vatten ( kan inte stava till det) så försvinner det. Och köper en tand borste med taggig baksida så du kan skrapa bort beläggningen..

• Kastrull

Har precis samma. Klarar dagarna med tuggummi, men inte frukt eller något utan menthol tuggummi, det tar bort smaken. Sötsaker har gjort min äckelsmak värre upplever jag det som. 

Hade samma äckel smak hela min första graviditet, det märkliga är att så fort barnet är ute så är smaken som bortblåst. 

• skrotis78

Jag har också märkt att det blir mkt värre när jag ätit godis, även vitt bröd.

Kan det ha att göra med halsbränna eller hur tarmarna fungerar tro?

• Kastrull

Tror inte det har med halsbränna att göra, det brukar jag få senare (är i vecka 17) och det känns på ett helt annat sätt. Tror kroppen är lite upp och ner bara. 

Hur hanterar du den sura smaken? 

• LillaLivetIMagen

Jag har precis så och har haft det genom hela graviditeten, får en äcklig eftersmak på precis allt jag äter/dricker. Är nu i vecka 39 så hoppas snart liten är ute och jag slipper detta. Vatten är enda som inte påverkar äckelsmaken...

• skrotis78
    MrsKnapa skrev 2012-06-07 11:29:25 följande:
    Som tidigare badda med vichy vatten!!!

Fungerar inte tyvärr. Går heller inte att skrapa bort med tungskrapa eller tandborste.
  • FrökenBäver

Samma här, så fort jag ätit något känns det som om tungan har ruttnat ungefär, inte så trevligt!
    Jag kör motortandborsten med tandkräm över hela tungan och det framkallar ju härliga kräkreflexer.........yeak. 

• Johans Pillerill

Jag hade samma med förra och nu igen... Starka mentholtuggummin is the shit!! Inget annat hjälper direkt. Som ngn annan skrev försvann det direkt när bebisen fötts, så det är väl kroppen som spökar lite. Trodde dock det berodde på att jag fick grav.diabetes.

Svar på tråden Gul på tungan och vidrig sur smak i munnen. Varför, och vad göra?