Känner sån frustration över min 6-åring med separationsångest... Hur kan jag hjälpa henne??
Min man och jag har tre barn, och våran mellantjej på 6 1/2 år är så blyg. Eller ja, mest har hon enorm separationsångest, tror jag. Hon har i princip alltid varit så här, mer och mindre i perioder. Tex. så har hon gråtit så gott som varje lämning på förskola (HELA sin försloletid), vågar inte sova över ens hos mormor utan blir otröstlig på kvällen, har inte velat bli lämnad på kalas utan velat att vi ska stanna kvar och då stått största delen hos sin pappa eller mig istället för att leka med sina kompisar. Nu fungerar det mycket bättre med kalas och hos kompisar, ibland blir hon ledsen när vi lämnar men det går ofta över ganska snabbt. Och grejer är ju det att hon VILL ju jättegärna, men hon säger själv att hon inte vet varför hon blir ledsen så ofta. Vi var nyss på utv.samtal i förskoleklassen och hennes lärare sa enbart possitiva saker, att hon fungerade jättebra i gruppen, tar för sig óch lyssnar på sina kompisar. Enligt honom är hon väldigt populär bland kompisarna och är en av dem som de flesta gärna vill vara med.
Hon gick på familjegymnastik förut som hon älskade, men när hon blev för stor för den och skulle börja på redskap (utan föräldrar med) gick det inte alls. Hon började gråta redan hemma och hade ont i magen (trots att hon gick tillsammans med sin bästa kompis) och trots att jag fick dispans och fick sitta med så gick det inte alls.
Vi brukar prata med henne om att alla är olika och att det är okej att vara blyg och att man duger precis som man är. Men ibland känner jag bara att jag blir tokig! Trots att man inte ska det så blir det så lätt att man jämför med andra, och jag tänker att snart kommer ju hennes kompisar tröttna på hennes grinande och tycka att hon är en stor bebis! Hon hade bestämt att hon skulle leka med en av sina bästa kompisar igår, såg fram emot det massor, men när min man körde dit henne började hon gråta, vågade inte svara när hennes kompis pratade med henne och ville åka med hem igen. Nu om två veckor ska hon börja på simskola (tillsammans med sin 1 år äldre bror) och jag bara vet att det kommer att bli precis likadant. Alla barnen kommer att hoppa i vattnet och hon kommer att stå uppe vid mig och gråta.
Och trots att det absolut sämsta jag kan göra är att bli arg på henne, så blir jag ibland så frustrerad och tycker att det känns så pinsamt att det blir så ändå. Igår var en sån dag. Sa till henne att ibland måste man tuffa till sig och bara bestämma sig för att göra det. Och att om hon forstsätter så kommer hennes kompisar tro att hon inte VILL leka med henne och att hon betedde sig som en bebis. Sen får jag såå dåligt samvete, säger förlåt och att man kan inte hjälpa att man är blyg och känner mig som världens sämsta skitmamma i flera dagar.
Men VAD gör man??? Borde vi gå till en psykolog med henne? Eller ska man bara peppa, bita sig i tungan för att inte låta irriterad, och uppmuntra? Tycker så synd om henne när hon vill men ändå liksom inte vågar ta första steget. Någon annan med en blygis? Eller som haft en? Hur har det gått? vad har ni gjort? Tips?
TACK!