• Fiddolino

Hur tidigt upptäckte ni glutenintolerans hos era barn??

Jag har en son på 8.5 månad som de senaste dagarna har varit jättelös i magen. Han mår bra för övrigt och är pigg som vanligt. Mamma tror att det är hans tänder som är påväg ner som gör att han blir kass i magen för jag och min syster var likadana när vi var små.
    Fast både jag och min sambo har gluten så den tanken har ju oxå slagit mig. Men så hör jag på Bvc att så små inte är allergiska. Står som ett ?
    Därför undrar jag hur gamla era barn var när ni upptäckte att era barn var gluten??

• Svar på tråden Hur tidigt upptäckte ni glutenintolerans hos era barn??
  • Fiddolino

Är det verkligen ingen av alla som läser detta som har något svar? Nån här borde ha barn som är gluten??

• åsau

Min son blev riktigt dålig vid den åldern och var tillochmed inlagd för EP-utredning, han hade ständigt "magsjuka" dvs han bajsade vatten 10-12 gånger/dygnet och kräktes.... Han slutade utvecklas motoriskt, var på regelbundet besök hos sjukgymnasten. Vi pendlade till sjukvården pga att alla kurvorna gick ner... Alla inom sjukvården kommenterade att han hade så smala armar och ben men en så stor mage.. Vi visste ju det.. Han åt mjölkfritt redan som bebis så det var inte mjölken iallafall.

Inte förrän vi träffade en vikarierande barnsköterska på BVC hände något... Hon blev riktigt förargad för att utredningen på varför kurvorna dalade ner, det hade då gått ca ett halvår... Hon klampade in på barnläkarmottagningen med mig och lillpojken (som då var ca 1 år gammal) i släptåg och pratade allvar med barnläkaren som hade föreslagit vi skulle börja en ordentlig utredning på hösten efter semestern (detta var då i juni)

Dagen efter fick han lämna blodprover... Och det visade sig att han reagerat på gluten.. Hans avföringsprover visade en inflammerad tarm. Han hade en stor järnbrist.

Vi gav honom gluten, mjölk och sojafritt. På en månad gick han upp 1 kg.. Efter några månader hade magen stabiliserat sig.   Då hände mycket med hans motoriska utveckling, han började utvecklas! Och nu är han 2 år.. Ikapp och tillochmed förbi sina jämnåriga kamrater både fysiskt och mentalt samt språkligt!

Han mår fint, kroppen ser bra ut, inga revben eller skulderblad som sticker ut så där hemskt. Magen är mindre och hela han mår mycket bättre. Han är pigg, glad och orkar mycket.

Nu kommer vi ev. behöva sätta in gluten i hans kost igen för att göra gastroskopi och fastställa ev. glutenintolerans men detta ska vi inte göra förrän senare, han behöver må bra, växa och utvecklas säger hans barnläkare. Och jag håller med.

Det halvåret var hemskt, vilken pärs. Tänk att gluten kan göra så mycket illa i en sån liten kropp.....           

• Feline

Nu så här i efterhand anser jag själv att jag upptäckte när dottern var ungefär lika gammal som er son fast jag hade ingen aning om då vad det var för något. Barnsjukvården trodde mig inte utan sa alltid att så små barns magar ofta var sådana. Hon var alltid dålig i magen och det luktade starkt säreget. Hon växte och mådde bra annars men magen svullnade upp (tänk lite biaffra). När hon var 10-12 månader gammal började håret bli fläckvis risigt och hon blev dessutom bli väldigt röd om kinderna, samt fick atopiska eksem på armar och ben. Då först träffade vi en läkare som föreslog att vi skulle ta glutenblodprov på henne.
    Hmm, när jag ser det i skrift så här långt efter låter det som om hon såg ut som ett monster,  men hon var verkligen fortfarande jättesöt!

I alla fall, i samma veva flyttade vi till en annan stad så det dröjde tills hon var 1,5 år innan vi fick blodprov/gastroskopi/diagnos på henne. Inte länge när man hör andra, men det visste vi inte då.

Om det märktes näringsbrist i håret på henne redan innan hon fyllt 1 år måste hon ju haft det flera månader tidigare. Det är ju inget som händer på en vecka, precis. Vid gastroskopin såg de direkt en ovanligt slät tarm så hon fick order att börja glutenfritt redan innan provsvaren kom.

Vänlighet är smittosamt - låt oss skapa en epidemi!
  • åsau

Min son hade också risigt hår, men barnläkaren säger att det inte har något med saken att göra. Jag däremot tror benhårt på näringsbristen han led av...

Nu börjar håret bli lite finare men risbusken finns ännu kvar. Det tar sin tid att växa bort antar jag. 

Usch, bävar för att införa gluten i hans kost igen framöver. Men det är ju ett måste för att få diagnosen..

• Fiddolino

Tack så innerligt för era svar ska till Bvc imorn och prata med henne där.. Idag har han mestadels bajsat väldigt löst/vattnigt med några bajsflagor i och hans lilla stackars rumpa är jätteröd trots att jag smörjer in honom!! Hoppas hon lyssnar på mig när jag berättar för henne.. Han har ju inte gått upp särskilt mycket sen han började med riktig mat eller så är det vara jag som tycker det!!

• FannysMamma87

Min dotter va ca 20 mån hon hade lös och i mellan sten hård avförning sedan började hon kräkas efter maten plus att hon fick den så kallade ballong magen och även gick ner i vikt sista veckan när hon blev som dåligast då hon las in för utredning ville hon heller inte äta och va allmänt hängig :(

• Lilas

Hur har det gått ts? Jag är gluten och pappan laktos, våran dotter är 16 månader, och än har vi inte sett några tecken på allergi/överkänslighet, men oddsen verkar ju vara ganska höga när man själv är det..

• Fiddolino

Fannysmamma87, stackars din lilla docka!! Hoppas hon mår bättre nu när ni vet var felet var

Lilas, min Bvc sköterska tyckte det var jättebra att jag var uppmärksam men hon trodde inte det berodde på gluten för han har inte "ballongmagen", han äter med god aptit och utvecklas som han ska. Till och med lite för tidig ned vissa saker och det var ju bra Hon trodde att det kunde bero på att tänderna var påväg. Även om barnen inte ska reagera så, så är det tydligen jättevanligt att dom blir lösa i magen. Men vi skulle ta en extra vikt innan hon gick på semester och var det nåt innan skulle jag ringa

• Lilas

Ja förhoppningsvis är det bara tänderna som spökar. Våran dotter har fått feber när dom kommit upp. Det är bara att hålla tummar och tår för att det inte är någon allergi. När fick du din glutendiagnos?

• FannysMamma87
    Fiddolino skrev 2012-06-12 23:35:14 följande:
    Fannysmamma87, stackars din lilla docka!! Hoppas hon mår bättre nu när ni vet var felet var
    Lilas, min Bvc sköterska tyckte det var jättebra att jag var uppmärksam men hon trodde inte det berodde på gluten för han har inte "ballongmagen", han äter med god aptit och utvecklas som han ska. Till och med lite för tidig ned vissa saker och det var ju bra Hon trodde att det kunde bero på att tänderna var påväg. Även om barnen inte ska reagera så, så är det tydligen jättevanligt att dom blir lösa i magen. Men vi skulle ta en extra vikt innan hon gick på semester och var det nåt innan skulle jag ringa

Jo då nu äter hon gluten fritt å mår bra :) va jobbig tid men tillslut kom allt tillrätta
  • FannysMamma87

Minns när vi va tvunga att fortsätta med gluten fastän hon mådde såå dåligt av det men de va ju just för att det ska synas när dom gör gastroskopi :(

• Fiddolino

Lilas, jag var 14 år då. Lite sent! Lite lättare för en 14 åring att förklara hur man känner sig än en på 9 månader!! Hur gammal var du??

Fannysmamma87, ja det måste vart hemskt att se sin skatt må dåligt, men som tur är var det ju för en god sak och det var färdigt efter det!!!

• Lilas

Jag var 24 när det upptäcktes, jag är 26 nu (juni 2010 fick jag min diagnos) jag hoppas ju såklart att min dotter inte få det, men får hon det så är det så.. Man kan ju säga att det var en omställning att få det så sent

Svar på tråden Hur tidigt upptäckte ni glutenintolerans hos era barn??