• Anonym

    Hjälp med fru som har ADHD

    Hej! Jag är en pappa till en flicka på snart 3år. Det har varit en en tuff tid sen flickan föddes då det började med kolik mm och min fru klarade inte av det så jag fick ta mycket av arbetet både på jobbet och hemma och det spelade ingen roll hur mycket jag gjorde så kunde hon ringa mig på jobbet och skälla på mig om vilka djävla jobbig unge vi har. Hon var mycket konstig och fick gå på utredningar och efter nästa 2 år fick diagnosen ADHD.
    Några månader innan hon fick diagnosen gick jag in i depression för att jag inte orkade med hennes beteende och allt arbete jag fick ta.
    Hon har blivit lugnare  när hon fick sin medicin men hon är så trött hela tiden och verkar inte orka göra något så vidare det inte är roligt.
    När hon kommer hem från jobbet så måste hon lägga sig för hon är så trött och jag får ta flickan. Hon kan vakna runt 17.30-18.00 och då ska flickan ha mat och hundar ska rastas. Vill man inte träffa sitt barn när man kommer efter en arbetsdag?
    Det händer inte så mycket här hemma med att hålla i ordning utan jag får gå och plocka efter flickan och henne.
    Jag tvättar alltid och sköter för det mesta disken men jag får alltid säga till henne att hon också får hjälpa till men då blir hon arg och frågar om jag är hennes pappa.
    Hur många gånger jag än tagit upp detta om att vi måste hjälpa till så händer det bara att hon anstränger sig lite halvt och sen rinner det ut lite i sanden.
    Om hon är ledig nån dag hemma med flickan och jag kommer hem så har hon bara varit ute en liten runda med hunden och flickan har suttit i vagnen och sen har dom varit inne hela dagen och suttit framför TV:n.
    När jag då kommer hem väntar både hundarna på att få rastas och flickan ska jag ta. Själv tycker jag att man kan vara ute med sitt barn 2 gånger per dag, förmiddagen och eftermiddagen och man kan dela upp det så båda tar varsin. Hon säger att hon hittar på saker med flickan men gör då saker som att gå och handla sånt som hon behöver. Hon är knappt aldrig med henne på lekplatser.
    Hon sitter med mobilen så fort hon kan och tycker bara det är besvärligt när dottern vill att hon ska vara med.
    Fan jag känner det långt in i ryggmärgen att det är så fel och jag är nära att lämna henne, men då får jag skuldkänslor för flickan och att jag bara får träffa henne på heltid.
    I april förra året hade jag fått en lägenhet och jag sa att jag skulle flytta och då höll hon på i nästan 5 tim och sa att jag kommer förstöra allas liv här i familjen, usch det var tufft och jag kan tänka mig att det blir ett helvete den dagen jag säger det igen och ska behöva leva tillsammans med henne under 3 mån innan man får den nya lägenheten.
    Snälla berätta hur ni gör hemma hos er i en normal familj eller i en familj med någon som har ADHD.
    Mvh

  • Svar på tråden Hjälp med fru som har ADHD
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Att leva tillsammans med en partner skall vara övervägande positiva känslor i relationen, samabete, omtanke, hänsyn, respekt, uppskattning, ömhet, kärlek mm. Naturlgtvis kommer också svåra tider förr eller senare och då är det viktigt att kunna ge och få stöd. Centralt i relationer är också en god kommunikation och problemlösningsförmåga. Du ställer upp mycket i din familj men får för lite respons och hjälp tillbaka. Det är säkert så att din frus diagnos spelar in. Det är svårt att säga exakt hur och du/ni skulle behöva bättre information om vilka konsekvenserna är för just henne och hennes förmåga. Du har fört separation på tal men fått väldigt negativa reaktioner från din partner vilket gör att du blir väldigt tveksam, det är lätt att förstå. Det krävs förändringar för er. Om separation blir aktuellt kan ni få hjälp av familjlerätten i er hemkommun att hitta de bästa lösningarna för er dotter.
    Hälsningar
    Gerd 

Svar på tråden Hjälp med fru som har ADHD