Byggkredit
Har en fråga:
Ska bygga nytt vi fick lånet och allt.
Men kommer ju fakturor under tiden typ för tomt etc. De fick vi blancolån på.
Är det rätt då?
Någon som vet
Har en fråga:
Ska bygga nytt vi fick lånet och allt.
Men kommer ju fakturor under tiden typ för tomt etc. De fick vi blancolån på.
Är det rätt då?
Någon som vet
Vi håller också på att bygga nytt. Kan det vara så att byggnadskrediten inte startat ännu? Vi kunde inte "starta" vårt innan vi fått bygglov beviljat och vi stod som ägare på tomten. Men eftersom vi hade ok att få byggkredit så la banken upp de pengarna vi behövde som ett blancolån med samma ränta, detta bakas sedan in i byggkrediten...
Ja just det bygglovet söker vi ju nu ju, kanske därför. Men läggs det blsncolånet in sen i krediten? Vilken bank har ni?
Vi har Handelsbanken. Vet inte hur det brukar gå till (man bygger ju inte hus så ofta ...) men när vi sökte byggkrediten så hade vi bygglovet klart det var endast att tomtavstyckningen inte var klar.
Vad bygger ni för hus?
Smålandsvilla och ni då?
När vi byggde så löste vi tomtpriset och allt runt bygget med ett löpande kreditiv som utökades varteftersom fakturor kom. Vi byggde i lösvirke.
Ja så är det, för att starta upp byggkrediten så måste man ha beviljat bygglov och stå som ägare på tomten. Sedan läggs allt upp på krediten och man plockar ut pengar eller betalar fakturor vartefter de kommer.
Vi ska bygga ett Villavarm, huset kommer i september, sååå spännande!
Låter spännande ju! Tiden kommer gå fort tills husen kommer, var erat dyrt?
Ja, det drar iväg... Alla anslutningsavgifter och "ansökningskostnader" som man kanske inte tänkt på innan. Vi har ritat huset själva, blir ett H-format enplans hus med loft/övervåningar på sidorna. Huset kostar 1,7 stomrest (isolerat och tätt). Tror det är ca 230 kvm totalt. Vi har styckat av tomt från mina föräldrar så vi sparar en del där. Vi hoppas klara oss under 3,5 totalt... Vi ska göra det mesta invändigt själva... Drar ert iväg i kostnader också?
Nja inte speciellt tomten är ju dyr ca 600 000:- och inte så stor heller. Vi ska också göra mycket inne, men vi kommer nog på 2,9 totalt. Men man får se det som en investering
Hej! Åh så roligt med fler som går i byggtankar =D Vi har dock inte kommit så långt ännu att vi ens har sökt byggkreditiv men jag skulle vilja fråga er lite frågor: Var det lätt att få byggkreditiv? (lättare än vanlig huslån?), Hur mycket bad ni om att få på byggkreditivet? Vad har ni för inkomster samt lån sen innan? Kommer ni lägga in några egna pengar?
Oj, det blev visst ungen radbrytning på mobilen, förlåt =(
Maho81: Vet inte om det är svårare eller lättare. Jag tror att samma regler gäller för bolån och kreditiv, dvs att man måste ha kontantsumma och att huset i slutändan max får vara belånat till en viss gräns. Vi fick först göra en förhandsvärdering på tomten och på bygglovsritningarna. Vi har sålt vårt nuvarande hus med vinst (1,1 milj) så vi har lite att stoppa in i det nya så för oss var det inga problem... Vår bank sa att det var lättare ju närmare storstäderna man bygger där huspriserna är högre.
Självklart gäller samma regler för byggkreditiv som för bolån eftersom byggkreditivet omvandlas till bolån när huset är klart, dock kan de ibland räkna eget arbete som insats då husets värde överstiger lånet.
Tack för svar! Att jag undrar om det är annorlunda är för att huset som man bygger oftast (alltid?) värdera till ett högre belopp än vad man har byggt det för.
Långt ifrån säkert att huset blir värderat till mer, handlar ofta om läget, efterfrågan och givetvis är det marknaden som styr!
Trodde inte jag ens skulle få lån.
Min inkomst ca 400 000
Makens: 260 000
Totalt lån 2,5 miljoner-värt 3 miljoner
Har endast 1 lån innan och det är 200 000 bil
Vilken bank och fick ni lov att lägga in kontantinsats?
Insatsen är eget arbete om man säger så, min man arbetar som snickare. Bank Nordea