• Jodi

Resa i Serbien och Bosnien - någon med erfarenhet?

Vi ska åka och hälsa på min sambos familj i Bosnien och ev även Serbien. Vi kommer nog att flyga ner och sen hyra/låna bil under tiden där nere. Någon som gjort nåt liknande? Hur gjorde ni med bilbarnstol? Vill inte att vår son (1 år) ska åka framvänt, men de har väl bara såna stolar där?
    Funderar också på vaccination - tbc och hep a+b, det borde väl räcka?
    Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Resa i Serbien och Bosnien - någon med erfarenhet?
  • Ella HBG

Eftersom jag är från Bosnien och min make från Serbien så är vi nere och hälsar på hela tiden och det går bara bra! Bilbarnstols utbudet är precis som i Sverige, så det är lugnt! När ni bokar hyrbil ska ni be om att få bilbarnstol, det brukar vara utan extra kostnad.. Uppge hur gamallt barnet är och att du vill ha en bakåtvänd men då får ni tänka efter innan ni väljer bil att den ska få plats i just den bilen (inga små bilar, dem bakåtvända får absolut inte plats i dem)...
    Vad det gäller vacinationer så räcker det gott och väl...
    Vet inte vart ni ska åka, men jag är från huvudstaden och livet där är ungefär som i Sverige, så jag tycker att du ska prata med din sambo om hur det är där var han kommer ifrån, sorry men jag tycker att du låter lite skraj infor resan ;) Har du någonsin varit i Bosnien?

• Jodi

Tack så mycket för ditt svar! Känns bra att det finns bakåtvända stolar.

Jodå jag har varit och hälsat på hans familj i Bosnien tidigare och det gick bara fint (förutom att de inte pratade engelska vilket var lite synd). Det är nu när man ska åka med barn och trafiksäkerheten som gör mig lite nervös. Vi får låna bil av hans pappa men det finns inte bälten i bak osv. På föräldrautbildningen sa de dessutom att det är så gott som bara sverige som har bakåtvända stolar....

Men i övrigt ska det bli jättekul och jag hoppas verkligen att min sambo kommer igång och pratar serbo-kroatiska med vår son så han förstår vad släkten säger!

• Ella HBG

Oj då, det var lite synd det med bälten bak... Men det bästa är nog att ni köper en barnstol själva  och monterar den i framsätet och stäger av airbag-en! NI kan lämna kvar den så har ni den där alltid när ni åker ner, för ni kommer nog åka varje år :) Och det kommer ju kanske flera barn så det är en bra investering :)
    Vi gjorde så, köpte en Graco Cosmic som man kan använda både bak och fram vänd upp till 25kg tror jag ;)
    VI har den liggandes där nere och använder den flitigt varje sommar och vinter :)

Min brors sambo är svensk och när dem åker ner har hon lite svårt med språket, men min bror försöker prata Bosniska med deras dotter (18månader) och även sambon har lärt sig lite nu :) vilket underlättar komunikationen för henne :) Hon förstår jätte mycket fast hon är blyg när hon ska prata ;)
    Och när dem åker ner så lånar hon min barnstol ;)

Lycka till :)

PS. Jag är i Sarajevo nu, så om du behöver tips på vart du kan köpa stolen ( om ni nu ska flyga till Sarajevo)  kan jag kolla upp det åt dig :)

• Jodi

Smart att lämna stolen där, den kommer ju komma väl till pass flera år framöver!
    Ja, du får gärna kolla upp var man kan köpa bilbarnstol! (bara om du har tid och lust såklart!) Gärna även var man kan köpa en paraplysulky (borde finnas i samma affär?). Vore ju himla skönt att slippa släpa det på flyget...

Ser att ni har fint väder där nere, skönt! Ska ni vara där länge?

• Ella HBG

Hej du, jag har kollat runt lite och affaren var vi kopte var har stangt :(
    Men du har en affar som heter Baby Centar pa BBI kopcentret i Sarajevo, dar dem har bade stolar och sulkys.
    Du har aven en chicco affar pa Merkator kopcentret pa Pofalici (omradet heter sa i Sarajevo) dar har dem alla chicco produkter. Och sedan har du pa Merkator kopcentret pa Ilidza 2,3 olika afferer med baby produkter (fast dar har jag inte varit pa ett par manader sa jag vagar inte lova att dem finns kvar ;)
    Det finns en ny baby affar pa Ciglane (omrade i Sarajevo ocksa) dem ska ocksa ha allt mojligt...
    Du har en shopp oline ocksa www.bimaco.net/  dar har dem stort utbud av allt som man behover ;)
    Sa lycka till nu, haller tummarna att ni hittar nagot...
    Ja vi har det ganska fint nu, regnade ett tag men nu skiner solen och det borjar bli ganska varmt :D
    Men jag aker hem till Sverige imorgon, har lite att gora hemma, sen aker vi ner igen om ett par veckor eftersom vi ska till havet :) LANGTAR :)
    Nar aker ni ner?
    Lykcka till !!!
    PS. sorry saknar Svenska bokstaver, sa det ar lite svart att lasa :))))

• Ella HBG

PS. ett annat tips ar om du tycker att det ar for dyrt att kopa ny stol och sulky, kop begagnat hemma i Sverige och skicka ner till hans foraldrar med buss :) Jag har skickat ner barnvagn, lekhage (den stora fran baby proffsen) och en massa annat :)))

• AmelieS

Vi reste till Serbien förra sommaren med vår 1-åring för att hälsa på min släkt, jättekul var det. Ett tips, vi fick rådet av BVC att ta 18-månadersvaccinationen innan avresa, som innehåller skydd mot mässling mm. Det är tydligen en epidemi i Europa med mässling sista tiden. Vi tog med vår sulky och babyskydddet på flyget ner (och hem igen) och använde i hyrbilen, funkade bra för vår lilla tjej. Hon satt i baksätet och det fanns bilbälte i hyrbilen. Lycka till och trevlig resa!

• Jodi

Superstort tack för alla tips - jättesnällt!! Tack Ella, nu vet jag var vi kan få tag på det vi behöver när vi kommer ner! Bussgods var också en bra idé.
    Ska fundera på vaccineringen också Amelie S, men det blir många sprutor för plutten innan vi åker...Ni som har tb-vaccinerat era barn, hur reagerade de? Den vaccinationen är ju rätt elak för vuxna så jag undrar hur barn reagerar...

• Aapple

Vaccinera mot mässling! Viktigt! Samt vet någon år vagnar dyra där? Sarajevo liknade,

Svar på tråden Resa i Serbien och Bosnien - någon med erfarenhet?