• Anonym (Bidrag)

När får man barnbidrag?

Fick mitt första barn den 10 maj och har förstått att första barnbidraget ska komma månaden efter födseln. Det vill säga nu den 20 juni.

Men ansöker man om detta eller får man papper om det automatiskt? När får man det i så fall?

• Svar på tråden När får man barnbidrag?
  • Anonym

Du måste ju anmäla till försäkringskassan att du fått barn så föräldrapenningen går igång å då borde barnbidraget göra det med automatiskt..
    Däremot var det strul för kompisen som inte fick nåt på 2mån..

• Ripper500

Har aldrig skickat in ngt papper. Fk får info från skatteverket när barnet får ett person nr. Dvs det går automatiskt.

• J N

Jag har aldrig behövt skickat in något papper men bb kommer månaden efter barnet är fött.

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Nicolas*2011-2011♥Danilo 2012♥
  • Anonym

Jag vill minnas att vi fick ut ett papper där vi fick fylla i vem barnbidraget skulle betalas ut till och vilket kontonummer, som vi bara fyllde i och skickade tillbaka.

• Poptart

1) Du skickar in moderskapsintyg till F-kassan. Det ska du ha fått av din barnmorska efter födseln.

2) Du får hem en blankett där du ska fylla i till vilket konto bb ska gå. Om ingen anmälan om det görs så går pengarna till mammans konto.

3) Att du får papper från Skatteverket om namn beror på att bm efter födseln har anmält nyfött barn hos dem så att barnet får sitt personnummer. Men det pappret har inget med FK att göra. (Du får ju vidare en blankett från dem om att anmäla barnets namn) 

Vet det här för att 1) Jag arbetar på en förlossningsavdelning. 2) Jag har precis själv fött mitt tredje barn. 

• Ekrlsn

Första barnet så fick vi ut en check som vi fick lösa in och en blankett där vi skulle fylla i banknr, med andra barnet gick det automatiskt :)

• Ekrlsn
    Poptart skrev 2012-06-05 09:13:45 följande:
    1) Du skickar in moderskapsintyg till F-kassan. Det ska du ha fått av din barnmorska efter födseln.

2) Du får hem en blankett där du ska fylla i till vilket konto bb ska gå. Om ingen anmälan om det görs så går pengarna till mammans konto.

3) Att du får papper från Skatteverket om namn beror på att bm efter födseln har anmält nyfött barn hos dem så att barnet får sitt personnummer. Men det pappret har inget med FK att göra. (Du får ju vidare en blankett från dem om att anmäla barnets namn) 

Vet det här för att 1) Jag arbetar på en förlossningsavdelning. 2) Jag har precis själv fött mitt tredje barn. 
    Moderskapsintyg kan man få INNAN barnet e fött också, jag skickade in mitt 9/5 men har inte fött barnet än. Det borde väl du veta som jobbar på förlossningsavdelning  
  • Poptart
    Ekrlsn skrev 2012-06-05 09:17:50 följande:
    Moderskapsintyg kan man få INNAN barnet e fött också, jag skickade in mitt 9/5 men har inte fött barnet än. Det borde väl du veta som jobbar på förlossningsavdelning  
    Äsch skrev givetvis fel det intyget skickar man givetvis in under graviditeten! (så att fk kan börja beräkna f-penning)

När barnet är fött så får man en blankett om att barnet är fött som ska skickas in. Eller det kanske är olika på olika förlossningsavd??

Men TS ring fk och fråga så får du ju rätt svar om vad som gäller dig
  • Ekrlsn

Nix, jag har inte fått ett sådant. Fött i Linköping två gånger (snart tre), det har gått automatiskt, som sagt det enda pappret jag fått e om namnet som ska vara inne innan barnet e 3? månader :)

Svar på tråden När får man barnbidrag?