• anassio

Tvätta snoppen? ;-)

Min fråga är när är det dags att börja tvätta snoppen lite mer noga under förhuden och så?

• Svar på tråden Tvätta snoppen? ;-)
  • Susanne 977

Sonen började dra ner förhuden själv runt 3½års ålder så då började vi skölja av där vid duschning.
    Jag bara bad honom att dra ner så jag fick skölja.

Vi tvättade aldrig där förrän vi såg att han kunde dra ner den. Det hamnar ju lätt bakterer och smuts under förhuden om de börjar dra ner den.

• MammaTillFelicia

förhuden sitter väl fast de första typ åren, våran 3åring kan fortfarande (vad jag vet!) inte dra bak förhuden. men annars är det väl  lagom att börja tvätta när man ser att de kan dra bak den!

• Lovali

Jag har en snart 7 åring & vad jag vet kan han inte dra tillbkas förhuden ännu. En läkare sa då att en del inte kan det förrän i puberteten. Just nu får vi helt enkelt ducsha så gottd et går in i "hålet". Funkar bra.

• YokohamaNr2

Min son är 5 och har precis fattat att han kan dra ner förhuden oj vilken chock han fick men mamma vad är det? ser ju lite annorlunda ut faktiskt

• Sanda

Min 6 åring drar tillbaka förhuden själv och tvättar när han duschar. Han hade problem med infektioner när han var runt 4-5, sen dess har vi hållt rent. ena läkaren sa att vi absolut inte fick och den andra läkaren sa att vi absolut var tvungna till det, så dubbla bud.

• pcj

Snoppen skall man inte tvätta så noga fören man är i puperteten.
    Och då endast med vatten

• Punkster
    pcj skrev 2012-07-21 00:49:34 följande:
    Snoppen skall man inte tvätta så noga fören man är i puperteten.
    Och då endast med vatten
    Huh?

Som kille vill jag påstå att när en pojke kommer i puberteten är det ordentligt viktigt att tvätta under förhuden med tvål. Under puberteten börjar det bildas bakterier och avlagringar där (s.k. "flensost") och de försvinner inte om man enbart tvättar med vatten. Risken för dålig lukt, klåda och infektioner ökar markant om man inte tvättar ordentligt, är min erfarenhet. 

Innan puberteten håller jag dock med om att det räcker alldeles tillräckligt att tvätta med bara vatten. 
  • Snusklubba

Jag lär mina pojkar tvätta sig med vatten, fast just nu kan bara två dra tillbaka förhuden, den tredje kan inte. Så han badar lite oftare.

Svar på tråden Tvätta snoppen? ;-)