• IKN

Komjölksproteinfri ersättning

Min dotter på 5 månader har just fått börja med komjölksproteinfri ersättning, den smakar riktigt illa vilket gör att hon vägrar äta.. Smakade själv också och jag förstår henne, skulle inte heller vilja äta det. Finns det någonting man kan göra åt smaken? Läste någonstans att man kunde blanda i lite vaniljsocker? Isf hur mycket? 

• Svar på tråden Komjölksproteinfri ersättning
  • mamau

åller med, Nutramigen är INTE gott. :) Jag blandade i lite socker (ca 1 tesked) och minskade sedan ner sockermängden dag för dag, då åt hon. H

• fuchsian85

Nä nutramigen är verkligen inte gott! Trodde aldrig att jag skulle få min son att äta den, men nu äter han med god aptit:)
    De tipsar själva på sin hemsida om att man ska blanda ut den med sin gamla ersättning så att de får vänja sig vid smaken. Första dagen 1/4 av den nya ersättningen och sedan 2/4 osv. Vi gjorde så att vi började med 1/7 av den nya och tänkte att han skulle få 1 vecka på sig att vänja sig vid smaken, men redan efter 3 dagar åt han den som man ska!

• Cloudyberry
    Airhostess skrev 2012-06-18 19:25:42 följande:
    Min son fick Nan Ha från Nestle , det kanske inte smakar lika illa?

Den är inte komjölkproteinfri så det var ett dumt råd.
  • Airhostess
    Cloudyberry skrev 2012-06-20 16:41:35 följande:

Den är inte komjölkproteinfri så det var ett dumt råd.
    Min son fick det och han var allergiker (komjölkprotein)..Funkade jättebra. Som jag förstod det så är komjölksproteinet så pass "nedbrutet/processerat" att det lämpar sig för allergiker.
  • Maariiia

Vi gav Althéra, smakade verkligen skitäckligt. Testade vaniljsocker och även vanligt socker (mkt små mängder) och det funkade okej men jag tycker inte det känns vettigt att ge ett spädbarn socker så vi la ner det ganska snart. Sen visade det sig att hon inte var allergisk så hon hade aldrig behövt äta det. Mot slutet så var hon så van vid smaken att det gick bra att få i henne det.

• Cloudyberry
    Airhostess skrev 2012-06-21 21:54:02 följande:
    Min son fick det och han var allergiker (komjölkprotein)..Funkade jättebra. Som jag förstod det så är komjölksproteinet så pass "nedbrutet/processerat" att det lämpar sig för allergiker.

Nej då hade din son ingen allergi om han tålde den för den är inte godkänd till mjölkproteinallergiker och om du själv läser på burken så ser du ju att den inte ska ges till de med mjölkproteinallergi.

Sen är den nog bättre än vanlig ersättning just för att proteinerna är lite sönderslagna. 
  • Maariiia
    Cloudyberry skrev 2012-06-25 10:08:08 följande:
    Nej då hade din son ingen allergi om han tålde den för den är inte godkänd till mjölkproteinallergiker och om du själv läser på burken så ser du ju att den inte ska ges till de med mjölkproteinallergi.

Sen är den nog bättre än vanlig ersättning just för att proteinerna är lite sönderslagna. 
    Nan HA är väl till för att minska risken för att få komjölksproteinallergi? Proteinet är inte uteslutet från den ersättningen men till viss del nedbrutet.
Svar på tråden Komjölksproteinfri ersättning