• Anonym (bonusmamma)

Umgängesrätt??

För lite mer än 2 år sen så träffade jag min nuvarande sambo. Han har sedan tidigare förhållande en son som i dagsläget är 10. Jag har två flickor innan 7 o 9 år. Gemensamt har vi en dotter på 1 och en lillebror i magen.

Sambon och hans fd gick isär tre år innan han träffade mig. Allt gick då relativt fort, blev gravida o flyttade ihop.
    Pojken, vi kan kalla honom Karl, kom jättebra överens med mina tjejer och med mig. Han ville vara med mig hela tiden. Sitta knä, hålla hand m.m.. Han bodde då vv hos oss och mamman. Sen efter någon månad så började mamman att manipulera honom. Det började med att han började bråka - massvis. Sen tillslut ville han inte sova hos oss alls. Efter samtal med socialen och bup så avvaktade vi. Gav honom lite tid att smälta allt.
    NU två år senare så hejar han inte ens på pappa på stan. Vi har tagit upp detta med socialen igen, vart på samarbetssamtal med mamman. Enligt socialens utredning så ser dom på Karl att han inte vågar säga emot mamma, att han egentligen vill träffa pappa. Pojken är helt sönder manipulerad. Nu återstår bara att göra en stämning på umgänget. Men vad tror ni tingsrätten kommer att göra?
    Detta tar kol på min sambo. Allt han vill är ju att ha sin son tillbaka. Iaf varannan helg. I dagsläget svarar han inte ens i telefon när pappa ringer.

• Svar på tråden Umgängesrätt??
  • Anonym (svårt)

Tycker det är så tråkigt att höra sånt här!
    Jag har anhöriga som varit med i samma situation då hans två flickor slutat prata med honom efter att mamman tryckt i dom en massa dumma saker. En av dom fick besvär med magen och va ofta hemma från skolan, den äldre tjejen har varit lite till och från. Vet att pappan var väldligt ledsen då han ofta mötte dom ute på "byn".
    Ju mer underlag ni har som kan styrka att pojken mår dåligt hemma hos sin mamma och hon rent av misshandlat honom psykiskt då han verkar vara rädd för henne, desto lättare har ni att få pojken till er!
    Va jättenoga med all information ni har när ni skickar in en stämning.
    Tingsrätten tar emot er stämning plus kopia på allt (glöm inte att ha en kopia på allt själva!) De skickar vidare till mamman som får yrka på motsatta, sen går de igenom och ni har ju varit i kontakt med bupp och soc som kan styrka ert yrkande och det har stor betydelse va de har att invända då de varit i kontakt med er allihopa!
    Det blir förmodligen en rättegång där ni har ett ombud som hjälper er med alla juridiska frågor. Skriv gärna ner alla tankar och funderingar, samt allt som hänt som ploppar upp i huvudet som går att använda. När det är mycket runt i kring är det svårt att komma ihåg så det är bra att skriva ner allt!!!
    Jag hoppas innerligt att det löser sig för er, och förstår om det är oerhört frustrerande för dig som står bredvid... <3       

• Anonym (bonusmamma)

Ja det känns förjävligt rent ut.

Hjälplös känner man sig. O både ledsen o förbannad.

Ska skicka in pappren till tr imorgon så får vi se sen vad som händer.

Tack för svaret.

Svar på tråden Umgängesrätt??