• rrushe

Hur / vad äter era 7-8 månaders bebisar?

Jag är nyfiken på hur ert matschema ser ut under en dag?
    Vad äter era bebisar? hur mkt? hur ofta? vilka tider? sover de på nätterna?

tack

Eliza
  • Svar på tråden Hur / vad äter era 7-8 månaders bebisar?
  • Ponny

Nu har jag en dotter på 9 månader men hon vaknar allt mellan 6-8 på morgonen. Till frukost äter hon en portion gröt, sen några timmar senare en frukt om hon är vaken ( hon brukar sova 2 ggr / dag ) sen blir det lunch ( en halv burk av nåt ) sen på eftermiddagen blir det frukt eller smörgås, sen vid fem tiden är det middag (resten av burken ) sen vid sju är det välling och sova. Hon sover hela natten.

• Natulcien

I den åldern så ammades sonen ca varannan timme, dagtid. Inget fast schema för det.
    Sen fick han smakis av lagad mat runt lunchtid (2-3 msk) och smakis av gröt på kvällen (2-3 msk).

Men det såg väl ut ungefär så här:

08-amning
    10-amning
    12-lunchsmakis + amning
    14-amning
    16-amning
    18-grötsmakis + amning
    20-amning

Han sov 2x30 min på dagen och sen sov han 12 timmars obruten sömn på natten, ca 20-08.

• Rödaskor

Det här är cirka tider för min 7 månaders. Den mesta maten är hemmagjord. Mellan tiderna ammas han när han vill. Han äter allt jag ger honom och rätt mycket tror jag, han brukar inte behövas ammas så mycket längre under dagarna utan äter så han står sig mellan måltiderna.  Sover middag kanske 2 längre stunder, eller 3 korta stunder. Brukar somna runt 21.30-22.00 , vissa nätter sover han helt andra vaknar han en gång och ammar lite för att komma till ro.

Kl 8-9: Havregrynsgröt, halvvuxen port ungefär
    Kl 12: Pannkakor, sötpotatis/broccoli, tomatsoppa med pasta
    Kl 16: Välling, frukt eller amma
    Kl 18: Middag, oftast det vi vuxna äter fast mixat, och utan salt och starka kryddor
    Resten av kvällen ammas han

• skogsvitter

Yngsta dottern återgick till uteslutande amning när hon var 7 månader och ammade ungefär varje timme på dagen men sov hela nätterna utan uppvak. När hon blev 8 månader började hon kunna äta lite gröt och smaka lite plockmat från våra tallrikar till lunch och middag. Ytterst lite, i övrigt ammade hon främst. Dock började hon vakna väldigt, väldigt ofta på nätterna i och med separationsfasen. Som värst vaknade hon varje kvart.

Äldsta dottern hade ett väldigt mycket sämre utgångsläge då vi började alldeles för tidigt med fast föda och försökte truga med den istället för att acceptera att hon behövde amma. BVC tyckte vi skulle dra ner på amningen för att tvinga henne att äta fast föda genom svält, jag skulle inte erbjuda bröstet utan truga i henne maten istället, vi gjorde dock inte så men försökte ändå tvinga henne att äta på alla de sätt vi kom på. Det gick naturligtvis inte bra, vet ej hur mycket hon åt eller hur ofta för det har jag förträngt. Hon sov riktigt uselt. Började sova sämre och sämre efter 4-5 månaders ålder och det blev inte bättre igen förrän vi tog bort laktos ur hennes kost när hon började närma sig året.

Eftersom man ammar fritt så har jag svårt att säga vilka tider de åt, någon av dem. Jag ammade ju vid behov, och tiderna kunde skifta rätt ordentligt.

• Findusia

Vår dotter är 8 månader och hon vaknar kring 8 på morgonen. Då äter hon en portion gröt. Sen sover hon mellan 9.30-11.30. Klockan 12 får hon lunch som motsvarar ungefär en stor barnmatsburk. Klockan 15-16 sover hon. Kl 16 äter hon mat motsvarande drygt en halv barnmatsburk. Klockan 19 äter hon en portion gröt. Sen sover hon 20-08. Frukt efter lunch och middag.

• rrushe

Tack era svar. Intressant att veta hur andra gör.

Min dotter vaknar ca 06 å jag ammar henne. Hon somnar vid 7.30 sover till ca 9.30. Då går vi upp och vid 11 får hon en portion gröt. Sover 12-13.30. Frukt vid 15. Ammar och sen sover hon 16-17 ungefär. Middag motsvarande en stor burk barnmat vid 17.30. God natt vid 20 med amning. Ammar fritt under dagen vid behov.

Hon sover hela natten men sista 2 veckorna har hon börjat vakna vid 3-4 . Ammar någon minut sen sover igen och vaknar 6.

Verkar som de flesta ger mat till lunch och gröt på kvällen middags tid.
    Ska testa å göra så ist..

• Videkorgen

Svarar trots att du verkar funderat klart ; )

Vår son är 8,5 månader gammal.

Vaknar ca 05.30
    Gröt 06.30
    Sover 07.45-08.15
    En flaska ersättning 09.30
    Sover 10.15-10.45
    Mellanmål: smörgåsstänger och fruktpuré 12.30
    Sover 13.00-14.30 ca
    Middag: Matpuré 15.30 (ca en halv barnmatsburk).
    Kvällsgröt 18.30
    Sover för natten ca 19.00
    Vaknar en gång vid midnatt och får en flaska ersättning. Sover annars oftast hela natten förutom det uppvaket.  

• Collin

Mitt tips är att först börja med smörgåsrån med lite smör eller bredbar leverpastej på. Rånet blöts upp och blir geggigt, en barn startövning för smörgås. När vår son faktiskt fick i sig(svalde) rånen, började vi prova med typ formfranska(fast vi körde fullkorn) med smör på båda sidor, alt smör på ena sidan och leverpastej på andra sidan så brödet lätt glider i munnen. Han fick först små små bitar, senare ville han äta själv och fick då lite större bitar, typ "stavar" av smörgåsen :)

Svar på tråden Hur / vad äter era 7-8 månaders bebisar?