• Tussilagoflickan

Något fint till en grav?

Årsdagen är snart här på en familjemedlems dödsdag och vi skulle vilja göra det fint på graven utan att det kostar en väldans massa pengar. Min mamma brukar lägga tulpaner på gravar under vintern, en bukett med ett fint sidenband runt, men finns det någon här som kan tipsa?

Har inte tillgång till så mycket tid så det får gärna vara ett lätt fixat tips?
    Och hur är det med tulpaner? kan man bara lägga dessa eller ser det tokigt ut?

• Svar på tråden Något fint till en grav?
  • Jefa

Något som är fint så här års är alltid rosor. Eftersom det är så kallt så stelnar de och håller både form och färg. Ett ljus till röda rosor är jättefint!

• Tussilagoflickan

Jefa: Rosor är jag alltid fint....tänkte inte ens på dessa vackra blommor var så insöad på tulpaner!

Tingeling 13: Alla tips tas emot....blommor eller föremål...har totalt stillestånd i fantasibanken idag!

• Mika86

En släkting till mig dog 2004 o hon va 38 år, där brukar det finnas nallar, blommor, kort, ljus o vid jul brukar det alltid ligga massa kransar.
    Det va faktiskt jätte fint när det satt en medelstor nalle vid stenen.

• Tingeling13

Mika86
    Det var just detta jag tänkte på. En söt nalle eller ett sten eller glas hjärta.

TS
    Jag gjorde ett hjärta av mossa till min svågers grav, fast det kanske är lite svårt att få tag i mossa nu. Det är snöoväder här i alla fall.
    Men blomsterhandeln borde ju kunna få tag i det.
    Om man tar en bit frigolit och skär till en hjärtform, klä sedan denna med mossa av olika slag och färger, dekorera sedan med det man tycker är fint.
    Tex ormhassel, kottar, torkad lotus-blomma m.m.

• SivAndersson

Jag brukar också göra egna mosshjärtan - klär till exempel en hjärtformad kakform med grön mossa och böjer till en röd tunn kvist (från en buske som jag glömt vad den heter) som en hjärtlinje ovanpå. Använd grön tunn metalltråd för att hålla ihop allt.

Brukar också göra egna kransar på samma sätt, oklädda halmkransar finns att köpa i blomsteraffärerna. Fint att dekorera med t ex stensöta, björnbärsblad och murgröna i olika färger - håller sig bra i kylan.

Det går fort och lätt att göra, och så känns det bättre att ha på graven än stickiga barrkransar, som mer är för äldre människor, tycker jag. Fast nu när det är så kallt är det ju svårt att få loss mossan från stenarna, men om det blir milt nån dag så...

Har också samlat hjärtformade stenar och koraller som jag lagt ut. Snäckor är också fint... Och så finns det små runda glasstenar i olika färger att köpa i hobbybutiker, kan läggas ut i olika formationer, t ex som hjärtan.

Vid min dotters grav brukar rådjur och harar mumsa i sig alla rosor, så det funkar inte. Men när det blir varmare kan jag istället fylla hjärtformen med oasis, som är lätt att skära till, blöta den och sedan sticka i fullt med avskurna röda rosor och kvistar av murgröna...

Gravutsmyckningar är ofta så stereotypa, och tråkiga och fula, och det tjänas en hel del pengar på detta... Men tänk på att det är er plats, att ni kan göra utsmyckningarna personliga.. så som ni själva vill ha dom.

Kram från
    Siv

Svar på tråden Något fint till en grav?