Jag brukar också göra egna mosshjärtan - klär till exempel en hjärtformad kakform med grön mossa och böjer till en röd tunn kvist (från en buske som jag glömt vad den heter) som en hjärtlinje ovanpå. Använd grön tunn metalltråd för att hålla ihop allt.
Brukar också göra egna kransar på samma sätt, oklädda halmkransar finns att köpa i blomsteraffärerna. Fint att dekorera med t ex stensöta, björnbärsblad och murgröna i olika färger - håller sig bra i kylan.
Det går fort och lätt att göra, och så känns det bättre att ha på graven än stickiga barrkransar, som mer är för äldre människor, tycker jag. Fast nu när det är så kallt är det ju svårt att få loss mossan från stenarna, men om det blir milt nån dag så...
Har också samlat hjärtformade stenar och koraller som jag lagt ut. Snäckor är också fint... Och så finns det små runda glasstenar i olika färger att köpa i hobbybutiker, kan läggas ut i olika formationer, t ex som hjärtan.
Vid min dotters grav brukar rådjur och harar mumsa i sig alla rosor, så det funkar inte. Men när det blir varmare kan jag istället fylla hjärtformen med oasis, som är lätt att skära till, blöta den och sedan sticka i fullt med avskurna röda rosor och kvistar av murgröna...
Gravutsmyckningar är ofta så stereotypa, och tråkiga och fula, och det tjänas en hel del pengar på detta... Men tänk på att det är er plats, att ni kan göra utsmyckningarna personliga.. så som ni själva vill ha dom.
Kram från
Siv