• mrsplupp

    3 månaders bebis kräks jättemycket

    Jag har en son på 3 månader som har börjat kräkas extremt mycket
    han har alltid spytt och vi har misstänkt reflux då han var lite mindre.
    Han har därför fått enfamil ersättning och den har hjälpt bra mot att det åker upp och ner i halsen
    på honom och han spydde bara lite när han rapade.

    Men sedan några veckor kräks han jättemycket, i bland sprutar det bara ut.
    Efter maten, flera timmar efter maten kräks han fortfarande, eftersom han har haft reflux symptom
    håller vi han alltid upprätt efteråt i minst 20 min, men det verkar inte spela nån som helst
    roll han spyr ändå.
    Han har dessutom fått eksem, de kommer upp på kroppen och blir inte bättre fast jag smörjer
    det kommer bara nya helatiden.

    På sista besöket på bvc hade hans viktkurva planat ut och den har legat jättebra innan
    han får ca 150-160 ml ersättning 5-7 ggr om dagen, så ofta han vill äta.

    jag har försökt få bvc att reagera, men  hon bryr sig inte, hon är totalt menlös.
    Är rädd att det ska va nån form av allergi?

  • Svar på tråden 3 månaders bebis kräks jättemycket
  • Allergiexperten

    Hej! I stort sett alla spädbarn kräks mer eller mindre vilket är normalt. Det som inte är normalt är när viktkurvan börjar plana. Du skriver att ditt barn dessutom har eksem. Jag tycker att en läkare ska bedöma barnet för det du beskriver kan betyda att han är känslig för komjölksprotein.
    Boka alltså tid till en läkare för bedömning av viktkurvan, huden samt kräkningarna.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • mrsplupp
    Allergiexperten skrev 2012-06-10 18:24:20 följande:
    Hej! I stort sett alla spädbarn kräks mer eller mindre vilket är normalt. Det som inte är normalt är när viktkurvan börjar plana. Du skriver att ditt barn dessutom har eksem. Jag tycker att en läkare ska bedöma barnet för det du beskriver kan betyda att han är känslig för komjölksprotein.
    Boka alltså tid till en läkare för bedömning av viktkurvan, huden samt kräkningarna.
    vänliga hälsningar Anitha 
    hej jag ringde barnkliniken här i örebro och försökte få en tid för att en läkare skulle se på honom
    men de ville inte, hon i luren typ suckade och sa att eksem inte är tecken på allergi =/
  • Allergiexperten

    Din BVC sjuksköterska bör ha regelbunden läkarmottagning och du kan be att få tid på en sådan mottagning för bedömning av barnets viktkurva samt hud och kräkningar.
    hälsningar Anitha

Svar på tråden 3 månaders bebis kräks jättemycket